شیلات مازندران اعلام کرده است که ظرفیت پرورش ماهی در قفس در این استان طبق برنامه ریزی انجام شده به سه هزار و 500 تن تا پایان جاری افزایش خواهد یافت .
کد خبر: ۵۲۷۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴ 20 November 2017
به گزارش تابناک :  میزان پرورش ماهی به شیوه نگهداری در قفس در آب های ساحلی دریای خزر در مازندران هم اکنون سالانه 640 تن است .
مدیرکل شیلات مازندران روز دوشنبه گفت که تا پایان امسال یکصد قفس پرورش ماهی در دریای خزر با سرمایه گذاری 530 میلیارد ریال ایجاد می شود.
حسینعلی رستمی افزود که با فعالیت این قفس ها برای یکهزار نفر شغل ایجاد خواهد شد.
اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در مازندران از سال 1389 آغاز شد ولی از سال 92 با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و طرح مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی شتاب گرفت و میزان تولید را از 17 تن به 640 تن در سال رساند .
هم اکنون بر اساس اعلام شیلات مازندران 49 قفس پرورش ماهی دریایی در سواحل دریای خزر در این استان فعال است. 
مدیرکل شیلات مازندران گفت که برای تسریع در تحقق برنامه پرورش ماهی در قفس ، 50 هزار قطعه بچه ماهی هفته گذشته در قفس های دریائی موجود رها شد.
دریای خزر طبق تحقیقات شیلات ایران و نهادهای ذیربط خارجی ظرفیت تولید سالانه 370 هزار تن ماهی را به شیوه پرورش در قفس دارد و سهم مازندران از این میزان ، 200 هزار تن ارزیابی شده است.
مازندران دو سوم سواحل ایرانی دریای خزر را در اختیار دارد و هم اکنون صید ماهیان استخوانی مهم ترین شیوه معیشت صیادان این استان است.
بر اساس آمار شیلات ، دستکم چهار هزار صیاد هر ساله از ماه مهر تا اواخر فروردین به شیوه پره ماهیان استخوانی را صید می کنند.
میزان صید این گونه ماهیان در دو دهه اخیر از حدود 20 هزار تن در سال به کمتر از 2 هزار تن کاهش یافته است .
بر اساس آمار منابع رسمی به ازای تولید هر 10 تن ماهی برای یک نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می شود. 
مازندران همچنین سه هزار و 330 واحد آبزی پروری دارد که 276 واحد آن مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و 14 واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند .
سفید، کپور، آزاد ( فیتیباک ) انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران هستند .




منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار