فعالان بورس منطقه ای مازندران در هفته جاری بیش از یکهزار و 226 میلیارد ریال سهام واوراق مرابحه خرید و فروش کردند.
کد خبر: ۵۲۶۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ 18 November 2017
به گزارش تابناک : این هفته 37 میلیون و 255 هزار و 37 سهم و اوراق مرابحه به ارزش حدود یکهزار و 226 میلیارد ریال در بورس منطقه ای مازندران داد و ستد شد .
از میزان معاملات هفته جاری در بورس مازندران یکهزار و 55 میلیارد ریال سهام و اوراق مرابحه خریداری و 172 میلیارد ریال سهم فروخته شد .
اوراق مرابحه گندم ، شرکت های کارتن ایران ، پالایش نفت اصفهان ، کشت و صنعت پیاذر ، فولاد کاوه جنوب کیش و ملی صنایع مس ایران به ترتیب بیشترین ارزش معاملاتی هفته را به خود اختصاص دادند .
همچنین شاخص کل قیمت هم با 106 واحد افزایش در هفته جاری به 88 هزار و 6 واحد رسید .
همچنین این هفته در کشور 911 میلیون سهم در بورس کشور داد و ستد شد که ارزش بازار را به 352 هزار میلیارد تومان رساند .
علی جعفری مدیر بورس منطقه ای مازندران در گفت و گویی، اصلی ترین عامل افزایش خرید و فروش سهام در هفته های اخیر را کاهش نرخ بهره بانکی ، افزایش قیمت نفت و فلزات دانست.
وی با اشاره به اینکه در فضای سرمایه گذاری سرمایه گذاران به دنبال فضای امن اقتصادی و سود بیشتر هستند ، ادامه داد : کاهش نرخ بانکی منجر به خروج سپرده ها از بانک ها و ورود این سپرده ها به بازار بورس شده است.
مدیر بورس منطقه ای مازندران افزود : افزایش قیمت نفت به تبع استقبال از سهام شرکت های پالایشی و پتروشیمی از دیگر عوامل رونق بازار در هفته های گذشته بوده است .
شاخص ارزش بورس کشور در دو تا سه ماه اخیر به طور متوسط 3 تا چهار هزار واحد افزایش داشته و به بالاترین میزان خود از سال 93 تاکنون رسیده است .
** ثبات امنیت اقتصادی در 4 سال گذشته
مدیر بورس مازندران گفت : در 2 سال گذشته پس از افت های شدید ، شاهد روند افزایش ثبات در بازار بورس کشور هستیم که امنیت اقتصادی و بهره وری بیشتر را به دنبال داشته است .
وی بااشاره به این که شاخص کنونی بورس و میزان معاملات تقریبا مشابه سال 92 است ، افزود : اما تفاوت این دو در حبابی بودن بازار در سال 92 و ثبات به سمت رشد تدریجی بازار کنونی است .
جعفری اظهار کرد : اکنون شاهد ثبات و امنیت در بازار معاملات سهام هستیم و این وضعیت میل به سمت رونق و افزایش تدریجی ارزش سهام دارد .
**بازار سازی مهم ترین تهدید سرمایه گزاران در بورس
جعفری بیان کرد : مهم ترین خطری که سرمایه گذاران به خصوص سرمایه گذاران خرد بازار بورس را تهدید می کند ، افتادن در دام بازار سازی ها توسط برخی از فعالان بازار سرمایه است .
او افزود : منظور از بازار سازی ایجاد بازار های کاذب و حباب گونه برای با ارزش کردن سهام های سوخته و فروش آنها است .
مدیر بورس منطقه ای مازندران همچنین به رانت های اطلاعاتی اشاره کرد و گفت : در چند سال گذشته با ایجاد سامانه هایی مانند 'سکنا' به صورت مستمر میزان و نوع معاملات فعالان بازار سرمایه رصد می شود و در صورت موردهای مشکوک در معاملات با این افراد برخورد خواهد شد .
علاوه بر این جعفری رانت اطلاعاتی میان فعالان بازار بورس را امری طبیعی در همه فعالان این عرصه دانست و گفت که اگر این کسب اطلاعات سالم باشد از مجاری های سازمانی و یا گروهی نباشد منجر به رونق بیشتر در بازار خواهد شد .
وی همچنین به سرمایه گذاران حوزه بورس توصیه کرد که حتما در زمینه خرید یا فروش سهام با مشاوران و یا فعالان این حوزه مشورت کنند .
مدیر بورس منطقه ای مازندران همچنین گفت : سرمایه گذاران سرمایه خود را به یکباره وارد بورس نکنند و آن را به صورت تدریجی به بازار تزریق نمایند .





منبع : پیک نکا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار