سطح بندی به کمک یک سری شاخص های آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و یک بخشی هم شاخص های مربوط به حوزه پشتیبانی است و علی الخصوص بحث بین المللی سازی آموزش عالی به طور مثال ما باید ببینیم دانشگاه ما در کنکور سراسری چه دانشجوهای مستعدی را جذب می کند؟....
کد خبر: ۵۲۰۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵ 06 November 2017
به گزارش تابناک مازندران، با توجه به اینکه دانشگاه مازندران در سطح بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور که توسط معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام گردیده است، در سطح 2 قرار گرفته است،
 
 براساس اعلام معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه مازندران در آخرین سطح بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در تراز ملی در سطح 2 دانشگاه های جامع کشور قرار گرفت. وی ضمن اشاره به موضوع سطح بندی دانشگاه ها، هدف از انجام این کار را توضیح داد.
 
 براساس این گزارش، گفت و گویی را در همین راستا با دکتر ابراهیم صالحی عمران معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه مازندران و رییس انجمن آموزش عالی ایران انجام شده است که در ذیل متن کامل این گفت و گو را مشاهده می کنید:
 
 *دکتر صالحی عمران: هدف اصلی از سطح بندی،  ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه های کشور است، دانشگاه ها یک مرحله رشد کمی را در دوران بعد از  انقلاب گذراندند، یعنی ما تعداد مراکز آموزش عالی خود را افزایش دادیم و از تعداد بسیار کم شروع و اکنون چیزی بالغ بر  ٢7٠٠ دانشگاه و مرکزآموزش  عالی در کل کشور داریم. سوال مهمی که در ارتباط با این رشد کمی مطرح می شود این است که آیا دانشگاه ها از کیفیت لازم برخوردار هستند یا نه؟ برای پاسخ به این سوال نیاز است که به کمک یک سری شاخص هایی این کار صورت گیرد و معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک سری از شاخص ها و آیتم هایی که  در ارتقای کیفیت آموزشی مراکز آموزش عالی کشور و دنیا وجود دارند را مورد بررسی قرار داد. دو روش بررسی می توانست در اینجا صورت بگیرد، یکی بحث رتبه بندی دانشگاه ها و دیگری بحث سطح بندی دانشگاه ها. در حال حاضر موضوع سطح بندی دانشگاه ها را آغاز کرده اند که بعضی از دانشگاه ها از لحاظ تخصصی در سطح کشور رتبه بندی شدند و بعضی از دانشگاه ها در سطح  ملی در این رتیه بندی مورد ارزیابی قرار گرفته اند. این رتبه بندی می تواند به ما کمک کند که ما یک بار دیگر نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و نقاط قوت خود را هم ببینیم و از تجربه های گذشته درس بگیریم تا بتوانیم جایگاه دانشگاه و مراکز آموزش عالی خود را در سطح جهانی ارتقا بدهیم. الان در دنیا صحبت از دانشگاه های تراز جهانی است، یعنی مدلی که در دانشگاه های دنیا وجود دارد ارتقای دانشگاه به مدل تراز جهانی است و این سطح بندی می تواند کمک موثری باشد تا دانشگاه های ایران در تراز جهانی قرار بگیرند.
 
      شما اشاره کردید که این سطح بندی بر اساس یک سری شاخص هایی انجام می شود، آیا در حوزه توسعه و پشتیبانی که حوزه مسئولیت شما نیز می باشد، شاخص ها متغیر هستند؟ یعنی شاخص ها را بر اساس هر حوزه به صورت جداگانه می سنجند یا یک شاخص کلی وجود دارد. اگر این طور است در حوزه معاونت توسعه و پشتیبانی چه شاخص هایی را معمولا در نظر می گیرند؟
 
 *دکتر صالحی عمران: سطح بندی به کمک یک سری شاخص های آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و یک بخشی هم شاخص های مربوط به حوزه پشتیبانی است و علی الخصوص بحث بین المللی سازی آموزش عالی به طور مثال ما باید ببینیم دانشگاه ما در کنکور سراسری چه دانشجوهای مستعدی را جذب می کند؟  این شاخص ها ناظر بر این هستند که اعضای هیات علمی ما با رتبه های مختلف به ویژه در مرتبه استادی یا دانشیاری چه تعداد هستند؟ چه مقدار طرح های پژوهشی داریم؟
 
چقدر محصولات فناورانه تولید کرده ایم؟ تعداد دانش آموختگان ما چقدر است؟ میزان انتشار مقالات علمی- پژوهشی ما در نشریات معتبر چقدر است؟ مراکز رشد مدنظر است و در کنار این ها، یک سری شاخص های بودجه ای هم وجود دارد مانند میزان اعتبار جذب شده از آموزش، میزان اعتبار جذب شده از طرح های پژوهشی، میزان درآمد اختصاصی تحقق یافته و غیره. بحثی هم که مرتبط با بودجه است باز به نوعی به فعالیت های پژوهشی ما برمی گردد، به این ترتیب که دانشگاه چه میزان طرح های پژوهشی از خارج از دانشگاه برای خود جذب می کند و می تواند برای خود درآمدزایی کند. در حقیقت باز به نوعی این شاخص ها ناظر بر فعالیت های پژوهشی آموزشی دانشگاه هاست که از این طریق و به واسطه این فعالیت های آموزشی و پژوهشی چه میزان درآمد وارد دانشگاه خواهد شد. در غیر این صورت این حوزه صرفا شاخص خاصی ندارد که در بحث سطح بندی اثرگذار باشد. پس نتیجه می گیریم که اگر ما بخواهیم دانشگاه مازندران در سطح بندی ملی یا حتی سطح بندی جهانی جایگاهی داشته باشد، باید یک همت کلان را توسط اعضای هیات علمی، دانشجویان و تمام کسانی که به نوعی در حوزه آموزش، پژوهش و فعالیت های فرهنگی و آموزشی درگیر هستند آغاز کنیم و در پیش بگیریم. اگر رتبه بندی دانشگاه پایین بیاید، بودجه هایی که به ما تخصیص می دهند نیز کاهش پیدا می کند، دانشجو اگر بخواهد انتخاب رشته کند تحت تاثیر این رتبه بندی ها قرار خوهد گرفت، صنعت جامعه و ... . مصرف کنندگان آموزش و پژوهش در جامعه و آن هایی که قراردادهای پژوهشی با دانشگاه منعقد می کنند، سطح و رتبه دانشگاه را لحاظ کرده و اگر دانشگاه از رتبه خوبی برخوردار باشد با اطمینان خاطر بیشتری این کار را انجام خواهند داد.
 
با توجه به تاکیدات ریاست دانشگاه مازندران برای بهتر شدن موقعیت دانشگاه در بین دانشگاه های سطح 2 و حتی صعود به سطح 1 دانشگاه های کشور، چه برنامه ای را اندیشیده و در دستور کار خود دارید؟
 
 
 
       *دکتر صالحی عمران: همانطور که اشاره شد، ارتقا سطح بندی دانشگاه بیشتر تحت تاثیر فعالیت های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، ارتباط با جامعه، ارتباط با صنعت و به ویژه یکی از شاخص های بسیار مهم، بحث ارتباط بین المللی یا بین المللی سازی دانشگاه است. الحمدالله برنامه های خیلی خوبی در دانشگاه مازندران و در زیرساخت هایش دارد ایجاد می شود که ما بتوانیم شاهد ارتقا کیفیت اموزشی باشیم. ولی این مستلزم یک همت جمعی است، یعنی ما باید شاخص های متعددی را مورد ارزیابی قرار دهیم. در حال تنظیم برنامه راهبردی دانشگاه هستیم و مبنای برنامه راهبردی که بنده به عنوان ناظر این طرح هستم، این است که وضعیت موجود شاخص های متعددی که در ارتقا سطح بندی دانشگاه و بعدها در ارتقای رتبه بندی ما تاثیر دارد را استخراج می کنیم و وضعیت دانشگاه هایی که در سطح بندی در رتبه یک قرار دارند را بررسی و اختلاف خود را با آن ها شناسایی می کنیم و در حقیقت به نوعی تحلیل نقاط قوت و نقاط ضعف دانشگاه است. باید ببینیم در چه زمینه هایی ما دچار ضعف هایی هستیم؟ نقاط قوت ما چیست؟ بر این اساس ما برنامه راهبردی خود را هم باید تنظیم کنیم و به یاری خدا بر همین اساس پیش خواهیم رفت و امیدواریم که در سال های آتی، دانشگاه مازندران با این پتانسیل و این قوت بتواند در سطح یک دانشگاه های جامع کشور قرار بگیرد.
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار