رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه سالانه ۳۰ تا ۳۵ هزار تن چای به صورت غیررسمی یا قاچاق وارد کشور می‌شود در مورد پرداخت مطالبات چایکاران توضیح داد: تاکنون ۶۵ درصد بهای برگ سبز به چایکاران پرداخت شده است.
کد خبر: ۵۱۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹ 30 October 2017

به گزارش تابناک : محمدولی روزبهان با حضور در غرفه ایسنا در بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با بیان اینکه دوره برداشت چای یک دوره شش ماهه است، اظهار کرد: دوره مصرف چای یک دوره یک ساله است. به عبارت دیگر برداشت چای از ماه اردیبهشت آغاز شده و تا مهرماه ادامه دارد و زمان مصرف چای تا اسفندماه سال بعد خواهد بود.

وی افزود: بنابراین نمی‌توان انتظار داشت هر میزان چای که تولید می‌شود، بلافاصله مصرف شود. از سوی دیگر بیشترین میزان مصرف چای در فصل‌های پاییز و زمستان است و در فصل تابستان مردم به دلیل گرمی هوا کمتر از چای استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان چای کشور با تاکید بر اینکه چنانچه سازمان‌های دولتی و دستگاه‌های حاکمیتی زودتر چای تولیدی کشور را خریداری کند، پول زودتر به کشاورزان پرداخت می‌شود، تصریح کرد: در سال‌های گذشته همه چای تولید شده در کشور به فروش رفته است و چنانچه سازمان‌های دولتی زودتر چای تولیدی را پرداخت کنند، ۴۰ درصدی که کارخانجات باید به کشاورزان پرداخت کنند، زودتر پرداخت خواهد شد.

روزبهان در ادامه از خرید ۸۰۰۰ تن برگ سبز چای به ارزش ۲۰۳ میلیارد تومان خبر داد و گفت: تا آخرین روز دوره بهره‌برداری که امسال به دلیل شرایط اقلیمی تا آخرین روز دوره‌ بهره‌برداری حدود ۸۰۰۰ تن برگ سبز چای به ارزش ۲۰۳ میلیارد تومان خریداری کردیم که ۱۳۰ میلیارد تومان آن به چایکاران پرداخت شده است. به عبارت دیگر به طور میانگین ۶۵ درصد بهای برگ سبز به کشاورزان پرداخت شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مصرف سرانه چای در کشور سالانه ۱.۳ تا ۱.۴ است، افزود: کشور سالانه به حدود ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تن چای نیاز دارد  وعلی‌رغم اینکه در سال‌های اخیر با برنامه‌های حمایتی دولت افزایش تولید چای در کشور صورت گرفته و میزان تولید از ۱۴۶۰۰ تن در سال ۹۳ به ۲۴۰۰۰ تن در سال جاری رسیده است، و با وجود خشکی آب و هوا در سال جاری ۳۱۰۰۰ تن چای تولید کردیم با این حال این میزان پاسخگوی نیاز داخل نیست.

رئیس سازمان چای کشور ادامه داد: سالانه حدود ۷۵ تا ۸۰ هزار تن نیاز به واردات چای در کشور وجود دارد که از این میزان حدود ۵۵۰۰۰ تن چای به صورت قانونی و ۳۰ تا ۳۵ هزار تن به صورت غیرقانونی یا قاچاق وارد کشور می‌شود.






منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار