سبزی کاری یکی از شغل های رایج و قدیمی مردم روستاهای مازندران و بسیاری از آنها از این طریق امرار معاش می کنند که با گسترش آن می توان زمینه اشتغال بیشتر را برای روستاییان غرب مازندران فراهم نمود.
کد خبر: ۵۰۷۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷ 11 October 2017
به گزارش تابناک : امروزه بسیاری از روستانشینان مازندرانی بویژه شرق استان با کاشت سبزی های متنوع و انتقال آن به شهر برای فروش ، درآمد کسب کرده و با این کار به اقتصاد خانواده کمک می کنند.
هم اکنون در شهرستان آمل بیش از 70 هزار تن انواع سبزیجات برگی و ریشه ای تولید می شود.
در غرب مازندران بویژه شهرستان تنکابن نیز این کار از گذشته های دور بوده اما بیشتر جهت رفع نیاز شخصی صورت می گرفت .
با رونق بازار سبزی های محلی بسیاری از روستاییان تمایل زیادی به فروش این محصول در بازار نشان دادند اما میزان تولید آن به اندازه شرق استان نیست و گسترش آن می تواند علاوه بر درآمد زایی بیشتر زمینه اشتغال بیشتر خود و فرزندانشان را نیز فراهم نماید.
تربچه ، تره ، شاهی ، اسفناج ، جعفری ، لوبیا سبز ، گشنیز ، چغندر ، نخود فرنگی ، مرزه ، پیازچه ، باقلا ، و ریحان سبز و بنفش از جمله محصولاتی است که روستائیان در ابتدای فصل بهار و پاییز بذر های آنها را در زمین می کارند تا پس از مدتی که رشد کرد به بازار عرضه کنند.
یکی از فروشندگان قدیمی بذرهای کشاورزی در تنکابن پیرامون اشتیاق مردم به سبزی کاری گفت : رغبت مردم به سبزی کاری نسبت به گذشته کم شده اما در میان آنها هستند افرادی که بذرها را به صورت کیلویی خریداری می کنند و با کاشت در زمین های کشاورزی و فروش آنها خرج زندگی خود را در می آورند.
تیمور لطفی میری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به عوامل کاهش رغبت مردم به سبزی کاری اشاره کرد و افزود : تقسیم ارث و کوچک شدن زمین ها در کنار تغییر شرایط آب و هوایی ، کمبود منابع آبی و غلبه فرهنگ پشت میز نشینی به جای کار در زمین های کشاورزی در جوانان سبب کاهش تقاضا در این زمینه است.
وی اظهار داشت : در سال های اخیر به دلیل گرایش مردم به استفاده از مواد غذایی ارگانیک بویژه سبزیجات محلی ، تقاضا برای این محصولات بار دیگر افزایش یافته و بازار داغ آن بسیاری از روستاییان را ترغیب به این کار نموده است.
لطفی میری با بیان اینکه بسیاری از روستاییان همچنان به صورت سنتی و غیر علمی اقدام به سبزی کاری می کنند ، خاطرنشان کرد : باید برای سبزی کاری ، زمین را 30 تا 40 سانتی متر شخم زد و به جای استفاده از کود های حیوانی که هیچ فایده ای ندارد از کودهای مرغی و ارگانیک استفاده نمایند تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.
وی یادآور شد : بسیاری از بذرها تولید داخل هستند و از کیفیت بالایی برخورداند اما برخی از آنها به دلیل پایین بودن مرغوبیت همچون تربچه ، اسفناج ، هویج و خیار از خارج کشور وارد می شوند.
یک کارشناس اقتصادی بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری را توسعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی در روستاها دانست و گفت : دولت تدبیر و امید از ابتدا روستاها را به عنوان کانون تولید و تاثیرگذار در اقتصاد مورد توجه قرار داده و نگاه توسعه محور به آنها داشته که گواه این مدعا افزایش 15 درصدی سهم روستاها ازاعتبارات ارزش افزوده در برنامه ششم توسعه و اختصاص اعتبارات ویژه برای رونق روستا است.
سید کاظم میررضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هم اکنون توسعه کشاورزی ، دامداری ، باغداری ، صنایع دستی و گردشگری در دستور کار دولت است تا بتواند بخشی از عقب ماندگی ها را که از گذشته به ارث رسیده جبران نماید.
وی یکی از مسیرهای رونق و توسعه روستاها را ایجاد و گسترش تعاونی ها و فعالیت های آنها در بخش های مختلف دانست واظهار داشت : دولت دوازدهم تسهیلات کلان با سودهای 6 و 8 درصدی برای ایجاد و توسعه تعاونی های روستایی در فعالیت های مختلف در نظر گرفته است.
میررضایی خاطرنشان کرد : متاسفانه برخی از روستاییان درآمد حاصل از فروش محصولات کشاورزی خود را در شهرها با خرید زمین ، خانه و خودرو خرج می کنند و حاضر نیستند این درآمد ها را در روستاها سرمایه گذاری کنند.
به گفته این کارشناس ، اگر درآمد حاصل از روستاها در خود روستا هزینه شود بسیاری از مشکلات آنها کاهش خواهد یافت و رونق کسب و کار را شاهد خواهیم بود.
وی یادآور شد : تا پایان دولت دوازدهم در 10هزار روستای کشور شرکت های تعاونی ایجاد خواهد شد.
یک کارشناس تغذیه مصرف روزانه سبزیجات را ضامن سلامتی افراد دانست و گفت : مصرف سبزیجات از بروز بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و چاقی پیشگیری می نماید.
سعید آقاجانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مقدار سبزیجات مورد نیاز بدن با توجه به هرم راهنمایی غذایی به طور کلی روزانه 200 گرم می باشد که این مقدار برای سالمندان بالای هفتاد سال و نوجوانان و کودکان کمتر است.
وی با بیان اینکه رنگ سبزیجات در طبقه بندی خواص آنان نقش دارد ، اظهار داشت : مصرف سبزیجات با رنگهای متفاوت امکان بدست آوردن بالاترین نتیجه را برای شخص ممکن می سازد و سیستم ایمنی بدن را قوی تر کرده و موجب طول عمر بیشتر افراد می گردد. 
وی با اشاره به اینکه مصرف سبزیجات خطر دیابت را کاهش می دهد ، خاطرنشان کرد : مصرف سبزیجات تعادل قند خون را بسیار کمتر از سایر مواد غذایی دچار تغییر و تحول می کند و موجب رسانیدن ویتامین ها و املاح معدنی به بدن می گردد و نابراین مصرف آنها در رژیم بیماران دیابتی و پیشگیری از بیماری نقش مهمی ایفا می نمایند.
به گفته این کارشناس ، سبزی های با رنگ سبز پر رنگ مانند اسفناج، بروکلی، و کاهو حاوی میزان بالایی کلسیم می باشند که برای استحکام استخوان و سلامت دندان لازم می باشد و از پوکی استخوان نیز جلوگیری می نماید.
وی یادآور شد : سبزیجات ویتامین ها و املاح معدنی خود را بر اثر پختن و سرخ نمودن بیش از اندازه از دست می دهند بنابراین سبزیجات را نباید زیاد از حد پخت و سرخ کرد و در صورت امکان از سبزیجات به صورت خام و یا نیم پز استفاده شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور پیش ار این در حاشیه افتتاح چند طرح روستایی در استان البرز گفت که دولت برای ایجاد اشتغال در روستاها 10هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک های عامل کشاورزی ، توسعه و تعاون، صندوق های کشاورزی و توسعه امید با وثیقه های بسیار آسان در اختیار آنها قرار می دهد.
سید ابوالفضل رضوی افزود : باید اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد مردمی ببریم تا وابستگی دولت را به نفت کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه دولت باید به قشر تولید کننده روستایی توجه جدی داشته باشد ، اظهار داشت : روستائیان ما به شایستگی موردلطف قرار نگرفته اند و قصد داریم با تسهیلات کم بهره به افزایش ثروت و تولید ملی برای این قشر تولید کننده کمک کنیم.
مدیر جهاد کشاورزی تنکابن در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : کاشت سبزی در این شهرستان مانند شرق استان در زمین های مختص این محصول کاشت نمی شود و بیشتر در بین قطعات باغ های مرکبات این امر صورت می گیرد که کشاورزان بخشی از تولیدات خود را برای مصارف شخصی و مابقی را به بازار عرضه می کنند.
عقیل استادی افزود : مصرف سبزی و صیفی در این شهرستان به دلیل رغبت مردم به استفاده از محصولات ارگانیک از یکسو و گردشگر پذیر بودن منطقه از سوی دیگر، بسیار بالا است و تولیدات محلی پاسخگوی نیاز آنها نیست و به همین دلیل بخشی از نیاز بازار این محصولات از تولیدات شرق استان تامین می شود.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 50 دوره کلاس آموزشی و ترویجی کشت سبزی و صیفی برای تولیدکنندگان روستایی در این شهرستان برگزار شد ، اظهار داشت : در سال های گذشته کشت انواع سبزی و صیفی جات بدون استفاده از سموم شیمیایی رونق خوبی داشته و از بازار مصرف خوبی نیز بهره مند شده است.
استادی خاطرنشان کرد : در سال های گذشته کشت گلخانه ای این محصولات انجام می شد اما به دلیل رطوبت بالا بسیاری از محصولات تولیدی دچار قارچ زدگی و آفت های دیگر می شدند و همین مسئله سبب شد تا فعالان این عرصه از تولید سبزی و صیفی منصرف شوند. 
شهرستان 162 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران قرار دارد.






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار