رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: برای مازاد تولید مرکبات در مازندران چاره اندیشی شود.
کد خبر: ۵۰۷۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳ 11 October 2017
به گزارش تابناک : محمد محمدپور عمران در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در استانداری مازندران با بیان اینکه مازاد تولید مرکبات مازندران بدون لحاظ مشوق های صادراتی توان صادرات ندارد، اظهار کرد: باید از تجربه های گذشته استفاده کرد و از آنها برای تقویت زمینه های صادرات مازاد تولید مرکبات استان بهره برد.

وی با بیان اینکه تسهیلات برای پرداخت به صادرکنندگان وجود دارد، گفت: باید به منابع موجود تسهیلاتی جهت دهی کرد تا صادرات مرکبات نیز در آن گنجانده شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با تاکید بر ضرورت پرداخت مشوق های صادراتی تصریح کرد: اینکه همیشه بگوییم مرکبات مازاد تولید دارد و بستر صادرات است اما توان رقابت ندارد مسئله جدیدی نیست و هر سال تکرار می شود بنابراین باید چاره اندیشی کرد و نسبت به ارتقای کیفیت مرکبات استان یک برنامه ریزی در مدت زمانی مشخص کرد.

محمدپور خواستار تعیین یک متولی درامر صادرات مرکبات استان شد و اظهار کرد: اگر صادرات مرکبات استان یک متولی مشخص داشته باشد می توان با جلب حمایت دیگر دستگاه های مربوط برخی از اقدام های لازم را پیش برد.

وی، سازمان موظف در صادرات مرکبات را جهاد کشاورزی معرفی کرد و گفت: در این موضوع جهاد کشاورزی باید ورود پیدا کند و دیگر دستگاه های دخیل نیز حمایت کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران پیشنهاد کرد که می توان برای رفع مشکل مازاد تولید مرکبات استان از ظرفیت تعاون روستایی بهره گرفت و خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که چگونه می توان مازاد تولید مرکبات استان را به فروش رساند، اگر دولت مشوق می دهد سیاست گذاری آن در استان تبیین شود وگرنه سازمان تعاون روستایی می تواند در توزیع مازاد مرکبات استان در دیگر نقاط کشور ورود پیدا کنند.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران نیز از پیش بینی برداشت مرکبات با کیفیت مناسب امسال در استان خبرداد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا شعبانی در شورای گفت وگو دولت و بخش خصوصی در استانداری مازندران، با بیان اینکه پیش بینی تولید امسال باغ های استان 2.5 میلیون تن است، اظهار کرد: اندازه پرتقال های امسال بسته به شرایط خوب آب و هوایی، متوسط و درشت است و از کیفیت خوبی برخوردارند.

وی خواستار اعمال مشوق های صادراتی مرکبات استان شد و خاطرنشان کرد: اگر به ازای هر کیلو مرکبات صادراتی 500 تومان یارانه یا مشوق صادراتی به صادرکنندگان پرداخت شود می توان نسبت به صادرات مازاد تولید استان امیدوار شد.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران، مشوق های صادراتی و تسهیل در حمل و نقل را مطالبه صادرکنندگان مرکبات دانست و تصریح کرد: برای وارد شدن کامیون های روسی به داخل استان همچنان مشکلاتی مهمی وجود دارد.

شعبانی، 80 درصد تولید کیوی کشور را مربوط به باغات مازندران دانست و اظهار کرد: دولت برای صادرات کیوی مازندران محدودیت هایی قائل شد که اکنون این محدودیت ها برداشته شده است.

وی، کیفیت کیوی باغات استان را عالی توصیف کرد و گفت: کشورهای اروپایی نیز قصد خرید کیوی مازندران را دارند هرچند از نظر قیمت قابل رقابت با نمونه های خارجی نیست. قیمت تمام شده و کیفیت مورد نظر بازارهای هدف عمده مشکلات پیش روی صادرات مرکبات استان است.

استاندار مازندران نیز گفت: مشوق صادراتی که نماینده شرق مازندران درباره آن سخن می گوید در حد شعار است.

به گزارش ایسنا، ربیع فلاح جلودار در شورای گفت وگو دولت و بخش خصوصی در استانداری مازندران اظهار کرد: اگر به دنبال صادرات مرکبات در مازندران هستیم، باید سازمان توسعه صادرات و سازمان جهاد کشاورزی با هم همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید از اول آبان ماه شرایط پیش رو را برای صادرات مرکبات مازندران در نظر گرفت، تاکید کرد: امسال اگر می خواهیم نامه ای برای حمایت از صادرات مرکبات استان نامه ای به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال کنیم باید درخواست ها به صورت دقیق و کامل باشد و در آن میزان صادرات و تسهیلات، بسته به شرایط واقعی و نیازمندی های بازار کاملا درج شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه هر میزان بر روی موجودی استانی تمرکز شود پاسخ بهتری به دست می‌آید، اظهار کرد: خبری که نماینده شرق مازندران مبنی بر تخصیص اعتبار مشوق صادراتی مرکبات استان داده است همچنان در اندازه شعار باقی ماند.

فلاح با تاکید بر پرداخت مشوق برای صادرات مرکبات استان، تصریح کرد: باید مشوق به صورت نقدی وجود داشته باشد تا بتوان به صادرکننده وعده داد در غیر این صورت  مشکل به وجود می‌آید.

وی در پاسخ به انتقاد از واردات مرکبات به کشور در سال گذشته خاطرنشان کرد: سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی به مازندران سفر کرد و در بازدیدی که از مراکز نگهداری پرتقال مازندران داشت به این نتیجه جمعی رسید که پرتقال های استان از کیفیت خوبی برخودار نیستند و باید برای تامین نیاز مردم در شب عید واردات مرکبات به ویژه پرتقال صورت گیرد.

استاندار مازندران با بیان اینکه استانداری مخالف جدی واردات مرکبات است، اظهار کرد: باید آمار دقیق از جزئی ترین مسائل تولید مرکبات در استان تبیین شود تا وقتی از منافع استان در تهران دفاع می کنیم و دستمان از لحاظ کمی و کیفی پر باشد. برای صادارت اگر در نحوه گواهی نامه و نوع بسته بندی مشکلی به وجود آید مجموعه استانداری به طور قطع ورود پیدا می‌کند.





منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار