خلیج‏ های دریای مازندران متناسب با موقعیت جانمائی شان، دارای ویژگی‏ های مختلفی هستند که بر رفتار و خصوصیات هیدرولوژیکی این حوضه آبگیر بسته تأثیر بسزایی دارند.
کد خبر: ۵۰۱۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴ 01 October 2017

 به گزارش تابناک مازندران ، خلیج‏ های دریای مازندران متناسب با موقعیت جانمائی شان، دارای ویژگی‏ های مختلفی هستند که بر رفتار و خصوصیات هیدرولوژیکی این حوضه آبگیر بسته تأثیر بسزایی دارند. بطوریکه آنها در توازن و تعادل سطح تراز آب دریای خزر، ایجاد زیستگاه ‌های جدید و گسترش و توسعه تنوعات زیستی، استحصال مواد معدنی و استفاده از منابع آب موجود در آن ‌ها برای مصارف صنعتی و یا کشاورزی واجد اهمیت راهبردی می ‌باشند. 

بر اساس این گزارش، خلیج‏ های سواحل شرقی به لحاظ گرمای سوزان صحرای ترکمنستان و تبخیر زیاد، رواناب های کم و بارندگی اندک از شوری بسیار بالایی برخوردار بوده و هیچ گونه موجود زنده ‌ای در آنها زندگی نمی ‌کند. اما  #خلیج‏ های ساحل غربی بویژه جنوب‏ غربی بواسطه کثرت بارندگی و فراوانی آب رودخانه‏ ها، شوری آب آنها بسیار پایین بوده و  به همین جهت مکان مناسبی برای زندگی و تکثیر جانوران و گیاهان آبزی می‏باشند. مهمترین این خلیج‏ ها در زیر معرفی می‌شوند.

خلیج گرگان


 این خلیج در جنوب‏ شرقی دریای خزر قرار دارد و توسط شبه‏ جزیره میانکاله از دریا جدا می‏ گردد.
طول آن از غرب به شرق 70 کیلومتر، عرض آن از 4 تا 12 کیلومتر و وسعت آن 400 کیلومتر مربع می ‏باشد.
عمق متوسط خلیج 2/5 متر و حداکثر عمق آن 4 متر است.
حدود 30 رودخانه وارد این خلیج می‏‏ شود.

خلیج یا مرداب انزلی

 
خلیج در جنوب‏ غربی دریای خزر قرار دارد که توسط دماغه ماسه ای غربی از دریا جدا می ‏شود و توسط جزیره به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می ‏گردد.
رودخانه سفیدرود به بخش شرقی آن منتهی می ‏شود.
مرداب انزلی پناهگاه پرندگان مهاجر و محل تخم‏ ریزی ماهیان استخوانی می‏باشد. (مرداب انزلی در منابع روسی بعنوان خلیج انزلی نامیده می‌شود.)

 خلیج ترکمن باشی


 به طول 75 کیلومتر، به عرض 70 کیلومتر و به عمق تا 10 متر در ساحل ترکمنستان قرار گرفته است.

گفتنی ست چند خلیج مهم دیگر در اطراف این دریاچه وجود دارد که در کشورهای همسایه قرار دارند .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار