مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به تداوم روند کاهش بارش نزولات آسمانی در استان گفت: با توجه به تداوم هوای گرم، عرصه‌های طبیعی مازندران دچار تنش دمایی و کم آبی شدند.
کد خبر: ۴۹۸۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵ 24 September 2017
به گزارش تابناک : محمد رضا رضوی اظهار داشت: بر اساس آمار ایستگاه‏‌های هواشناسی سینوپتیک مازندران در دوره آماری، شهریور ماه پیش درآمد و آغازگر فصل بارندگی در استان بوده و در هفته سوم این ماه بارندگی‏های را در استان شاهد بودیم که از پراکنش مکانی مناسب برخوردار نبود.

وی افزود: در نهایت شهریور ماه همچون دو ماه اول تابستان با کاهش قابل ملاحظه بارش همراه بود.

رضوی گفت: با توجه با تداوم هوای گرم و افزایش دما و افزایش مصرف منابع آب سطحی و زیرسطحی، بخش‏های مختلف بویژه در بخش کشاورزی دچار کم آبی می‌شوند و مراتع و جنگل‌‏های استان مازندران دچار تنش دمایی و کم آبی شدند.

وی تصریح کرد: با کاهش 58 درصدی بارندگی در شهریور ماه، میزان بارش فصل تابستان نسبت به نرمال با کاهش قابل ملاحظه 54 درصدی مواجه شد و موجب شد کاهش 30 درصدی در پنج ماه اول سالجاری به حدود 36 درصد کاهش در 6 ماه اول سال جاری برسد.

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: در شهریور ماه امسال از پانزده ایستگاه هواشناسی سینوپتیک استان، میزان بارش آنها کاهش قابل ملاحظه داشت و بیشترین کاهش نسبت به نرمال از بلده، سیاه‏‌بیشه و کجور حدود 100 درصد بوده‏ است.

وی افزود: بنابراین می‌‏طلبد مدیران و مسئولان استان در بخش‏های مختلف با توجه به کاهش بارندگی و افزایش میانگین دما در 6 ماه نخست سال جاری و تغییر نوع بارش و توزیع و پراکنش نامناسب مکانی و زمانی آن در سال‏‌های اخیر، در مصرف آب مدیریت و تمهیدات لازم را داشته باشند.

رضوی بیان کرد: متوسط بارش شهریور ماه سال 96 مازندران حدود 26 میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 58 درصد کاهش و نسبت به شهریور سال گذشته حدود 63 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: میزان بارش در تمامی ایستگاه‏های سینوپتیک استان کاهش قابل ملاحظه داشته که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 54 درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 61 درصد کاهش داشته است.

رضوی افزود: متوسط بارش شش‌ماه نخست سال 96 مازندران، حدود 146 میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 36 درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 52 درصد کاهش داشته به‌طوری‌که تمامی ایستگاه‏‌های استان با کاهش بارش روبه‌رو بوده‌‏اند.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: متوسط بارش سال زراعی امسال استان مازندران حدود 552 میلیم‌تر بوده که نسبت به دوره بلندمدت حدود 20 درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود 30 درصد کاهش که نسبت به دوره آماری در تمامی ایستگاه کاهش بارش اتفاق افتاد.






منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار