چشمه‌های باداب سورت ساری بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است. این چشمه که در ایران بی نظیر است همانند آن در کشورهای ترکیه، آمریکا و نیوزلند نیز وجود دارد.
کد خبر: ۴۹۶۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴ 19 September 2017
به گزارش تابناک : سرزمین شگفتی ایران زمین، مکانی وجود دارد که بیش از همه‌ی جاذبه‌های این استان حیرت آور است. چشمه های باداب سورت مازندران همچون نگینی در میان جاذبه های جنگلی و دریایی این استان می درخشد و خاص بودن و تفاوت خود را به تصویر می کشد. این چشمه علاوه بر زیبایی خیره کننده خاصیت درمانی هم دارد و همین وجه تمایز، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند.

Related image

چشمه‌های باداب سورت که در جنوب شهرستان ساری در بخش چهاردانگه واقع شده است از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسد و از جنوب مشرف به دره‌های پایین دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه کرده است. باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است.

 چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد. این چشمه بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است. این چشمه که در ایران بی نظیر است همانند آن در کشورهای ترکیه، آمریکا و نیوزلند نیز وجود دارد.

پامو کاله

چشمه های باداب سورت به صورت طبقه طبقه و حوضچه ای شکل گرفته اند و دارای آبی کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب هستند. چشمه پرآب دارای آب بسیار شور و دارای استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است که عمدتا درتابستان برای آب تنی استفاده می‌شود و برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن سودمند است. همچنین شوری این چشمه مانع از یخ بستن آن در فصل زمستان می شود

چشمه دیگر که در سمت شمال غربی این چشمه واقع شده است مزه ای ترش داشته و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است، جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه‌ی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده است. 

این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبه‌ی اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم‌اندازهای اطراف به ویژه در غروب تحسین برانگیز است.

برای رسیدن به این منطقه شگفت انگیز باید به مازندران سفر کرد. در جنوب شهر ساری در بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت قرار دارد که حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست واقع شده است.

اگر از تهران قصد سفر دارید می توانید از جاده مازندران و هم از جاده سمنان که ایمن تر و مسافت کوتاه تری دارد استفاده کنید.

مسیر ۱: تهران - سمنان - مهدیشهر- شهمیرزاد- فولادمحله - سه راه تلمادره - روستای اروست - باداب سورت

مسیر ۲: تهران - ساری - کیاسر - سه راه تلمادره - روستای اروست - باداب سورت

بر اساس این گزارش، از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالت است و از این روستا تا چشمه های شگفت انگیز باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا واقع شده، جاده خاکی است.

همچنین برای اقامت در این منطقه می توان از حسینیه روستای اروست استفاده کرد.





منبع : شهرفردا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار