فعالان کسب و کار خانگی مازندران که خود را سختی کشیده های عرصه تولید و فعالیت می دانند از مشکلات بازاریابی به عنوان سنگی در راه مسیرشان نام می برند و به گفته انان با رفع آن ،این نوع مشاغل می تواندزمینه ساز اشتغال و درآمدزایی خوبی در جامعه باشد.
کد خبر: ۴۹۶۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ 19 September 2017
به گزارش تابناک : چرخه کسب و کارها با عرضه تولیدات و محصولات در بازار ، فروش و کسب درآمد آنها به نتیجه می رسد و در این میان در کسب و کار خانگی که افرادی غالبا بدون پشتوانه بازاریابی در منازل دست به تولید محصول می زنند به حمایت و توجهات بیشتری نیازمند هستند تا بتوانند با فروش تولیدات ادامه مسیر بدهند . 
مصوبه سال 1389 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در ایران از سوی مجلس شورای اسلامی یکسال بعد شکل اجرایی به خود گرفت . 
براساس ماده 2 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، مشاغل و یا کسب و کار خانگی آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب وکار بدون ایجاد مزاحمت و اخلال درآرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می شود . 
پرداخت تسهیلات از آن جهت که در بازگشایی گره ای از مشکلات فعالان این بخش تاثیر دارد حائز اهمیت است اما در مسیر انجام کار و فعالیت نبود حمایتی برای ارائه به بازار مصرف ، گره کوری برای این قشر به شمار می رود و آنها می بایست چشم انتظار تقاضای خرید دست ساخته های خود در بازاری باشند که بدان آشنا نیستند . 
** بازاریابی زنجیری برای پویایی کسب و کارهای خانگی در مازندران 
ملیحه محمدی از فرشبافان مازندران که سالهاست در این عرصه فعالیت می کند از ضعف در بازاریابی به عنوان اصلی ترین مشکل و دغدغه فعالان در این حرفه نام برد و گفت : با وجود پشت سر گذاشتن سختی ها در تولید فرش ، بازاریابی مشکل اصلی در این زمینه به شمار می رود . 
وی از نبود فضا و بازاری برای عرضه دست بافته های فرشبافان مازندران به عنوان دلیلی برای پا به عرصه گذاشتن تجار استان های دیگر برای خرید تولیدات فرشبافان مازندران ذکر کرد و ادامه داد : فرشبافان مجبور به فروش محصولاتشان به قیمت ناچیز می شوند . 
محمدی با اشاره به اینکه هر بافنده کارگاهش در هر 2 ماه یک تخته تابلو فرش چهارصد گره ای می بافد ، گفت : هر تابلو فرش براساس نوع نقشه از یک میلیون و 200 هزار تا چهار میلیون تومان از آنان خریداری می شود و سه برابر این قیمت نیز توسط تجار در استان های دیگر به فروش می رسد . 
وی ادامه داد : همچنین در هر چهار ماه هر 2 یا سه بافنده یک فرش یک متر در یک و 60 سانتی متر می بافند که هفت ونیم میلیون تومان از آنان خریداری می شود . 
این بافنده فرش گفت : این درحالیست فرش بافته شده در مازندران به قیمت 12 میلیون تومان در استان های دیگر توسط تجار فروخته می شود . 
محمدی یکی ازدلایل ناشناخته ماندن هنر فرشبافی مازندران را همین شیوه فروش محصولاتشان عنوان کرد و ادامه داد : در حالیکه فرش دستبافت هنرمندان مازندران در قد و اندازه شهرهای معروف فرش کشور است . 
محمدی که از سال 1385 با دریافت تسهیلات 800 میلیون ریالی از مرکز ملی فرش ایران توانست نخستین کارگاه فرش در مازندران راه اندازی بکند ، گفت : هم اکنون 12 نفر در این کارگاه مشغول فعالیت هستند که با بافت تا دو متر فرش در ماه کسب در آمد می کنند . 
وی با اشاره به اینکه برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه کسب و کار خانگی اسفند سال گذشته ثبت نام کرد ، ابراز امیدواری کرد : با تخصیص تسهیلات قرض الحسنه کسب و کار بستر برای گسترش این کارگاه و افزایش اشتغال 30 نفر در 2 شیفت فراهم شود .
*** حفظ کسب و کار خانگی در گرو بازاریابی تولیدات 
زهرا – الف که از بافندگان گلیم در یکی از روستاهای بخش بندپی بابل است به خبرنگار ایرنا گفت : برای کسب درآمد و همچنین حفظ صنعت دستی گلیم مازندران به این حرفه روی آوردم . 
وی با اشاره به اینکه پس از فراگیری بافت گلیم از مادرشوهرش به تولید این محصول روی آورد ، افزود : خانه و محل زندگیم در روستا به عنوان محل کار و فعالیتم شد و خوشحال از اینکه مجبور به دور شدن از محل زندگیم نیستم می توانم کار بکنم . 
زهرا ادامه داد : با علاقه و کوشش گلیم می بافم تا بتوانم در تامین هزینه های زندگی خانواده ام موثر باشم ، اما آنچه در مسیر فعالیت گلیم بافی نصیبم شد تنها بافت فرش بدون کسب درآمد شد . 
به گفته این فعال کسب و کار خانگی مازندران این کار بدون نتیجه باعث سرخوردگی من از ادامه فعالیت شد که روزنه های امید با ورود یک کسب و کار پشتیبان توانست در تصمیم من برای ادامه مسیر تاثیر بگذارد .
وی که ادامه فعالیت امروزش در کسب وکار خانگی را مرهون مجموعه پشتیبان برای بازاریابی و فروش محصولاتش می داند ، ادامه داد : حمایت ها در قالب بازاریابی و فروش تولیدات می تواند بسیار در ادامه فعالیت این نوع کسب وکارها تاثیر بگذارد . 
** صدور بیش از 26 هزار مجوز کسب و کار خانگی در مازندران 
رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت : از فروردین 1390 و آغاز اجرای قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تا شهریور امسال بیش از 26 هزار مجوز مشاغل خانگی در استان برای بیشتر از 300 رسته شغلی صادر شد . 
امید روشن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : براساس نوع شغل خانگی ایجاد شده بازای هر مجوز یک یا 2 اشتغال ثابت در منازل ایجاد شده است . 
وی ادامه داد : بازای هر اشتغال کسب و کار خانگی50 میلیون ریال تسهیلات با کارمزد پایین پرداخت شد که جز برنامه حمایتی وزارت تعاون از این نوع مشاغل است .
رئیس اداره اشتغال مازندران که کسب و کار خانگی را سه دسته ذکر کرد ، افزود : در کسب و کار خانگی مستقل تمامی مراحل تهیه مواد اولیه ، طراحی ، تولید و عرضه توسط فعال این بخش انجام می شود . 
وی در تعریف کسب و کار خانگی پشتیبان آنها را شامل تولیدکنندگان با سابقه که به دلیل آشنایی با بازار و خریداران در بازاریابی و فروش محصولاتشان مشکلی ندارند ، نام برد . 
روشن گفت : کسب و کار خانگی تحت پوشش شامل افرادی است که مواد اولیه و فروش تولیدات وابسته به مجموعه دیگری است و انها فقط تولید کننده هستند . 
وی با تایید مشکل بازاریابی تولیدات در مسیر فعالان کسب و کار خانگی مازندران اضافه کرد : کسب و کار خانگی تحت پوشش غالبا با این مشکل مواجه هستند که سهم بیشتری از کسب و کارهای استان را نیز به خود اختصاص داده اند . 
رئیس اداره اشتغال مازندران از هدفگذاری جدید وزارت تعاون برای رفع این مشکل کسب و کار خانگی خبرداد و گفت : با بهره گیری از الگوی موفق توسعه مشاغل خانگی در دیگر کشورها این مسائل رفع می شود . 
*** توسعه مشاغل خانگی با رویکرد ایجاد بازارهای مصرف 
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : حمایت از کسب و کارهای خانگی پشتیبان به عنوان هدفگذاری امسال وزارت تعاون است تا با دستیابی به این هدفگذاری گره مشکل بازاریابی این مشاغل مرتفع شود . 
رضا عبدی با اشاره به در نظر گرفتن اعتبار320 میلیارد ریالی امسال برای ایجاد کسب وکار خانگی در استان مازندران ، افزود : در پرداخت این اعتبارات ، کسب و کارهای پشتیبان در اولویت قرار دارند . 
وی ادامه داد : براساس روش جدید برای توسعه کسب و کار خانگی پشتیبان750 میلیون ریال تسهیلات با کارمزد پایین پرداخت می شود . 
معاون اشتغال مازندران وضعیت تولیدات کسب و کار خانگی در استان را مطلوب و خوب توصیف کرد و گفت : با حمایت از پشتیبانان که زمینه ساز ورود جدی تر آنان در عرصه بازاریابی تولیدات می شود می توان امیدوار بود که بخش مهمی از مشکلات در این زمینه مرتفع شود . 
وی همچنین خاطرنشان کرد : با اعمال این الگوی توسعه مشاغل خانگی دیگر فعالان کسب و کار خانگی مجبور به جستجو برای بازاریابی محصولاتشان نیستند و حتی می توانند سود بیشتری از فروش محصولاتشان در ازای پشتیبانان کسب بکنند . 
عبدی همچنین به یکی از مواد قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت : در این ماده آمده است که شهرداری ها با ایجاد بازارهای ثابت عرضه تولیدات کسب و کار خانگی می بایست همراهی و همکاری بکنند . 
وی افزود : اما این ماده قانونی بجز تعداد محدودی از شهرهای مازندران در اکثر شهرها توسط شهرداری ها جدی گرفته نشده است . 
معاون اشتغال مازندران تاکید کرد : با ایجاد این بازارهای دائمی عرضه تولیدات کسب و کار خانگی حجم بیشتری از دغدغه های فعالان این بخش مرتفع خواهد شد . 





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار