به دلیل توقف صنعت مسکن و ساختمان‌سازی و تعطیلی رقابت، با وجود 2.5 میلیون خانه خالی در کشور، طی پنج سال گذشته اجاره‌نشینی در ایران 38درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۴۹۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲ 18 September 2017
به گزارش تابناک : مسکن از حقوق اولیه شهروندی است، که بستر تامین آن را دولت‌ها باید فراهم آورند.
 
امروزه بخش اعظمی از دغدغه جامعه ایرانی را مشکل مسکن به‌خود اختصاص داده و بسیاری از ازدواج‌ها نیز به همین دلیل به تعویق می‌افتد و دچار آسیب می‌شود.
 
مسکن، معضل مردم نه دولت!

در شرایطی که مردم برای اجاره یک خانه باید مشکلات زیادی را تحمل کنند، حامیان دولت و رسانه‌های‌شان به دنبال مسائل فرعی و بی‌اهمیتی مانند ورود بانوان به ورزشگاه‌ها و مواردی از این قبیل می‌باشند.
 
همه استان‌ها و از جمله مازندران، از معضل مسکن به تناسب جمعیت و موقعیت خود رنج می‌برند. به جرأت باید گفت که هیچ شهری در کشور و مازندران را نمی‌توان یافت که فارغ از مشکل مسکن باشد.
 
بیش از چهار سال از روی کار آمدن دولت حسن روحانی می‌گذرد و با وجود برخی توفیقات اقتصادی، مردم هنوز درگیر بسیاری از مشکلات اولیه زندگی خود هستند. به عنوان نمونه پس از چهار سال، مردم همچنان در زمینه مسکن سرگردانند و مشخص نیست کسانی که با مشکل سرپناه در کشور مواجهند، تا کی باید چوب سیاست‌های غلط دولت را بخورند.
 
چه چیزی جایگزین مسکن مهر شد؟!

چهار سال پیش وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد برای جایگزین کردن مسکن مهر، طرح مسکن اجتماعی را در دست دارد ولی در این مدت نه تنها از آن طرح خبری نبود؛ بلکه سیل تهمت و توهین به طرح مسکن مهر، که طرح دولت نهم و دهم بود،  هم قوت گرفت (از مزخرف بودن تا خانمان‌برانداز اعلام کردن آن توسط شخص وزیر).
 
اما جالب اینجاست که دولت کنونی حتی زیر‌بار تکمیل و تحویل کامل مسکن مهر هم نمی‌رود! چنانچه پیش‌تر استاندار تهران در حالی از اتمام مسکن مهر تا شهریور 96 خبر داده بود که پس از آن، این وعده به پاییز و نهایتا ابتدای زمستان موکول شد، اما در یک اقدام کاملا غیر منتظره، قائم‌مقام وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد: «مطابق دستور رئیس‌جمهوری، طرح‌های مسکن‌ مهر در سراسر کشور، تا پایان سال جاری تکمیل و بر اساس اولویت به متقاضیان واگذار خواهند شد.»
 
بله؛ طبق دستور رئیس‌جمهور قرار شد پس از چند بار تعویق، بالاخره تا پایان سال جاری پرونده مسکن مهر بسته شود اما... باز هم این «اما»‌های بی‌پایان باعث شد تا مدیرعامل جدید شرکت عمران شهرهای جدید، اخیراً در مراسم معارفه خود اعلام کند: «معتقدم یک تا یک و نیم سال دیگر باید بر روی مسکن مهر شهرهای جدید کار شود!»
 
مازندران گرفتار سهل‌انگاری و فرافکنی دولت

آثار این عدم تمایل دولت در اتمام پروژه‌های مسکن مهر در مازندران نیز گریبان بسیاری از مردم و گلایه‌های شدید آنان را فشرد.

‌مازندرانی‌ها در اغلب این پروژه‌ها عدم اهتمام دولتی‌ها و بعضاً کارشکنی‌ها را شاهد هستند و اغلب در مواجهه با خبرنگاران ما به طرح این موارد می‌پردازند.

پروژه بزرگ مسکن مهر میارکلای ساری، نمونه‌ رهاشده از سوی مسکن و راه و شهرسازی است.
 
کم‌توجهی در دولت فعلی باعث شد که این پروژه چندان مورد توجه مردم قرار نگیرد.
 
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران دی‌ماه سال گذشته در ارتباط با پروژه‌های مسکن مازندران اظهار کرد: تعداد پروژه‌های مسکن مهر مازندران 74 هزار واحد است.
 
حیدر نوروزی تصریح کرد: 58 هزار واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر و 16 هزار واحد نیز در شهرهای زیر 25 هزار نفر است که پیشرفت مسکن در این شهرها 90 درصد است.
 
وی خاطرنشان کرد: از 58 هزار مسکن مهر شهرهای بالای 25 هزار نفر، ساخت 51 هزار مسکن به اتمام رسید و حدود 7 هزار واحد هم با پیشرفت 90 درصدی در حال ساخت است.
 
نداشتن متقاضی بواسطه عدم اجرای دولت به تعهدات خود است

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اعلام اینکه در برخی از پروژه‌ها با عدم متقاضی مواجه هستیم، گفت: در حال حاضر در پروژه مسکن مهر میارکلا آب و برق در اختیار متقاضیان قرار گرفت و محوطه‌سازی آن به اتمام سید.
 
این مسؤول یادآور شد: اعتبار مسکن مهر از دو منبع آورده متقاضی و وام بانکی تأمین می‎شود، اما به‌دلیل عدم وجود متقاضی ممکن است در اجرای طرح با مشکلاتی مواجه شویم.
 
نوروزی اضافه کرد: در حال حاضر یک‌هزار و 500 واحد مسکن مهر در استان مازندران فاقد متقاضی است که 600 واحد آن آماده بهره‌برداری است.
 
وی در حالی از عدم وجود متقاضی برای مسکن مهر میارکلا صحبت به میان آورد که برای تعداد مسکن مهری که دارای متقاضی است، هنوز همان امکانات اولیه به‌صورت کلی تأمین نشد، آنچه که نادیده گرفته می‌شود این است که دلیل کم‌رغبتی برای اجرای این پروژه عدم توجه کافی و عدم تحقق وعده‌های متولیان در دولت است، در دولت قبل مردم برای تأمین آب، برق و گاز مشکل داشتند؛ به نظر می‌رسد در حال حاضر نیز هنوز این مشکلات تا حدودی پابرجاست و مشکل گاز برخی از این واحدها هنوز حل و فصل نشده است.
 
بخشی از طولانی شدن تکمیل مسکن مهر در مازندران به‌ویژه در میارکلا به متولیان دولت قبل در استان مازندران برمی‌گردد، بسیاری از مسکن مهر در استان به‌ویژه در حاشیه ساحل فریدونکنار، محمودآباد، آمل و بهشهر با کمترین مشکلات در اختیار مشترکان قرار گرفت.
 
اما چیزی که در حال حاضر از این پروژه بزرگ مسکن مهر استان در طول مسیر مشاهده می‎شود، آپارتمان‌های نیمه‌ساخته و در حال احداث است.

همه جا آسمان همین رنگ است

در همین راستا مدیرعامل شهر جدید پرند هم با تأکید بر اینکه اگر تکمیل واحدهای مسکن مهر به سال 97 موکول شود باید دستگاه‌های خدمات‌رسان جوابگو باشند، گفت: «در حال حاضر کار ابنیه و ساختمان 5 تا 6 هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند به اتمام رسیده است، اما محوطه‌ آن به دلیل عدم نصب انشعابات آماده نیست.»
 
احتمالا باید در آینده‌ای نه چندان دور منتظر باشیم تا شعار «با مسکن مهر تا 1400» هم اجرایی و شاید در آستانه انتخابات بعدی رونمایی شود.
 
در کنار تدبیر ضعیف دولت درباره مسکن مهر، سیاست دولت یازدهم برای خانه‌دار کردن مردم (صندوق پس‌انداز یکم) با انصراف 75 درصدی واجدین شرایط، شکست خورد تا در کنار رشد منفی 40 درصدی مسکن در این دولت، یک عملکرد تاریخی را از سوی مدیران اقتصادی کشور مشاهده کنیم!
 
در حوزه مسکن روستایی هم علی‌رغم تاکید برنامه‌های توسعه بر ساخت حداقل 200 هزار واحد مسکن روستایی در سال، این میزان در دولت یازدهم به طور میانگین سالانه کمتر از 100 هزار واحد بوده است؛ که البته به عقیده برخی کارشناسان از این میزان، ساخت بخش قابل توجهی نیز در دولت قبل تامین اعتبار و شروع شده است.
 
بزرگ‌ترین پیامد، از کارافتادن چرخ صنعت مسکن در کشور است

وقتی مسئولان دولتی به این شکل مشغول به کار هستند، طبیعی است که بزرگترین قربانی سیاست گذاری آنها مردم باشند، چنانچه هر روز شاهدیم که افت قدرت خرید خانه توسط مردم باعث تداوم رکود شده و با وجود 2/5 میلیون خانه خالی در کشور؛ طبق گفته دبیر کانون انبوه سازان، اجاره نشینی در کشور طی پنج سال گذشته 38 درصد افزایش داشته است!

حتی خود آخوندی هم که متولی مسکن در کشور محسوب می‌شود، سال گذشته اعلام کرد، 19 میلیون نفر در وضعیت بد مسکنی زندگی می‌کنند و خانه‌ها دچار فرسودگی و نابسامانی است.
 
یکی از بزرگ‌ترین گلایه‌های مردم هم درخصوص وضعیت اقتصادی کشور مربوط به همین بخش است، کم نیستند مواردی که با سیاست‌های غلط دولت فعلی در تنگنای نداشتن سرپناه قرار گرفتند، به عنوان نمونه یکی از افرادی که در این باره مانند بسیاری دیگر از اقشار مردم آسیب دیده بود، به خبرنگار ما گفت: «شش سال تمام است که برای دو دختر ناشنوای مطلق خود گرفتار مسکن مهر هستم. هر سال وعده تحویل می‌دهند ولی خلف‌وعده می‌کنند. به خدا قسم خسته شده‌ایم.»
 
اجاره‌بها توانی از قشر مستضعف باقی نگذارد

شهروند دیگری هم که به دنبال اجاره مسکن هست با بیان اینکه اجاره‌ها به شدت بالا رفته به خبرنگار ما گفت: «برای اجاره یک واحد 50 متری معمولی در تهران، ماهانه باید حدود یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره بپردازم که این هزینه از توان من خارج است.»
 
با تمام این اوصاف؛ شاهدیم که رسانه‌های همسو با دولت در این بحبوحه به جای توجه بیشتر به مشکلات مردم، سعی در دادن نشانی غلط از وضعیت کشور داشته تا شاید مطالبات اصلی مردم فراموش و یا حداقل از اولویت خارج شود.
 
جوسازی‌های رسانه‌ای درخصوص عدم ورود بانوان به ورزشگاه‌ها که از طریق روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌شود، آیا مشکل و مسئله اصلی مردم ما می‌باشد یا بی‌خانمانی و تنگناهای معیشتی؟
 
معضل یک‌سوم جمعیت کشور قربانی یک حاشیه!

طبق آمار بانک مرکزی، طی سه سال نخست دولت یازدهم درآمد ملی حدود 13.5 درصد کاهش یافته و شاهد 62 درصد تورم در همین سه سال بودیم، آیا در این شرایط اولویت نخست کشور باید ورود بانوان به ورزشگاه‌ها و مشوش کردن فضای ذهن مردم با مواردی مثل هشتگ‌هایی درخصوص ورود بانوان به ورزشگاه‌ها باشد؟
 
هرچند در سال گذشته آمار‌های فوق اندکی بهبود یافت ولی صورت مسئله همچنان پا بر جا بوده و نباید گذاشت مشکلات مردم در سایه کارهای رسانه جریان‌های همسو با دولت کمرنگ شود.
 
وقتی حدود یک سوم جمعیت ایران، خانه مسکونی نداشته و اجاره نشین هستند و باید هر ماه مبلغ زیادی از درآمد خود را صرف هزینه‌های پرداخت اجاره بها کنند؛ وقتی ضعف مدیریت و بی‌برنامگی وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم، زمینه را برای افزایش بی‌ضابطه و نجومی قیمت اجاره بها مهیا می‌کند، که مسلماً بی‌توجهی عباس آخوندی به تامین مسکن اقشار آسیب‌پذیر جامعه از مهم‌ترین عوامل آن می‌باشد؛ آیا مسائل اصلی کشور مربوط به ورود بانوان به ورزشگاه‌ها و مواردی از این قبیل است؟





منبع : بلاغ 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار