رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی مازندران
پنج هکتار از جنگل‌های رامسر و پارک جنگلی صفارود، ۴۰ هکتار از گلندرود رویان و ۴۲۰ هکتار از پارک سی سنگان که ذخیره گاه شمشاد است، تا کنون محلول پاشی شده است.
کد خبر: ۴۹۳۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸ 13 September 2017
به گزارش تابناک مازندران، بیش از ۷۰۰ هکتار عرصه‌های جنگلی آلوده به آفت شب پره شمشاد در غرب مازندران محلول پاشی شد.
 
یر اساس این گزارش، غلامحسن اشرفی نیا رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران –نوشهر گفت: به منظور مقابله با آفت شب پره شمشاد تاکنون ۷۷۰ هکتار از رویشگاه‌های شمشاد در غرب مازندران محلول پاشی شد.
 
 
وی افزود: این محلول از نوع بی. تی بوده که در مناطق آلوده به این آفت محلول پاشی شد.
 
رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران –نوشهر گفت:: برای کنترل این آفت سال گذشته ۶۵۰ هکتار و در شش ماه نخست امسال ۱۲۰ هکتار از عرصه‌های آلوده به این آفت با اعتبارت تخصیصی و بهره گیری از امکانات بخش خصوصی محلول پاشی صورت گرفت.
 
 
اشرفی افزود: برای این عملیات تاکنون افزون بر شش میلیارد ریال هزینه شده است.
 
 
وی گفت: بیشترین مناطق آلوده که محلول پاشی صورت گرفت مربوط به حوزه اداره منابع طبیعی نوشهر-رویان بوده که ۹ نقطه آن شامل پارک جنگلی سی سنگان-ماشلک- توسکاتک-کیسی-نیرنگ-کاسگرمحله-خیرودکنار – صلاح الدین کلا و عالم کلا در معرض این آفت مهاجم قرار دارد.
 
 
رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی نوشهر افزود: پنج هکتار از جنگل‌های رامسر و پارک جنگلی صفارود، ۴۰ هکتار از گلندرود رویان و ۴۲۰ هکتار از پارک سی سنگان که ذخیره گاه شمشاد است، تا کنون محلول پاشی شده است.
 
 
اشرفی نیا سطح عرصه‌های جنگلی شمشاد در غرب مازندران را ۸ هزارو پانصد هکتار اعلام و گفت: از این سطح پنج هزارهکتار آن آلوده به بیماری بلایت و سه هزار هکتار آن آلوده به آفت شب پره شمشاد است.
 
 
وی گفت: ۵۰۰ هکتاردیگر از جمله مناطق غیرقابل دسترسی، صعب العبور بوده که آلودگی در آن‌ها دوراز ذهن نمی‌باشد.
 
 
اشرفی نیا افزود: مناطقی که طی سال گذشته در حوزه غرب مازندران محلول پاشی شد شامل حوزه شهرستان‌های نوشهر-چالوس-رامسر و عباس آباد بوده که در ۱۵ نقطه از رویشگاه‌های درختان شمشاد صورت گرفت.
 
 
رئیس اداره حفاظت و حمایت این اداره کل افزود: به منظور کنترل و شکار حشرات کامل آفت شب پره شمشاد تاکنون تعداد ۹۰۰ عدد تله فرمونی در مناطق آلوده و خسارت دیده از آفت نصب شد.
 
 
شمشاد هیرکانی با نام علمی بُوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه‌سبز و بومی جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیهٔ بین‌المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار