عدم حرکتی جدی در مسیر رونق سینماهای مازندران امری است که سالها رسانه ها و کارشناسان از آن حرف زده اند اما به قول همان کارشناسان برای بیماری چندین ساله این پیکره، دارویی تامین نشده و تنها با تجویز مسکن هایی چون راه اندازی مجتمع های چندمنظوره و یا سینمای هنر و تجربه صدای درد خفه می شود.
کد خبر: ۴۹۲۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸ 12 September 2017
به گزارش تابناک : مازندران از نظر سرانه شهری سینما رتبه اول کشوری را دارد و این بدان معناست که این استان دارای بیشترین شهرهای سینما دار در کشور است در حالی که این استان 22 شهرستان و حدود 56 نقطه شهری دارد.
مدیران و آماردهندگان اینجا سعی کرده اند نیمه پر لیوان را ببینند در حالی که نیمه خالی محرومیت 9 شهرستان و یا بیش از 40 نقطه شهری این استان از وجود سینما حتی با حداقل امکانات ملموس تر است ، دیده نمی شود.
سینماهای مازندران تقریبا همگی متولدین دهه 40 هستند و سایه فرتوتی بر قامتشان امروز فریاد می زند ، اما باز هم با اندک نایی ادامه حیات می دهند.
گرد فراموشی و بی محبتی بر فیزیک و روح و سخت افزار و نرم افزار و حتی صندلی های مخاطبین امری است که در نخستین نگاه به جای فیلم آدمی را جذب می کند.
سایه رخوت بر چهره سینماهای این استان داستانی امروزی و دیروزی نیست ، اما در عصر جدید که سینما هنر هفتم است و با انواع اقسام و افزایش تولیدات سینمایی در کشور مواجهیم ، شاید این رخوت در سایه بی محبتی کمی توجیه ناپذیر باشد.
مردم هم رغبتی به رفتن به سینما ندارند و این درد جذب مخاطب هم از سوی برخی کارگزاران با راه حل های پیش پاافتاده ای چون ارائه بلیط های نیم بها به دانش آموزان درمان نمی شود، باید به فکر راه حل اساسی بود ، راه حلی که خانواده را باز به این کانون فرهنگی بکشاند.
**سینما از ریشه خراب است
یکی از مخاطبین 20 ساله سینما که خود کارمند یکی از سینماهای ساری است ، معتقد است: سینما در ایران بویژه در مازندران از ریشه خراب است.
وی که می گوید ترجیح می دهد نامش در گزارش ذکر نشود ، افزود : افول سینماها را فقط به نبود مخاطب مرتبط می دانند ، در حالی که این به صورت مستقیم نتیجه بی تدبیری مدیران بخصوص در زمینه فیزیک سینماها و استانداردسازی لازم برای آن است.
او ادامه داد : نمونه بسیار ساده و پیش پاافتاده ، سیستم گرمایشی و سرمایشی سالن هاست ، تعبیه اسپلیت برای سالن هایی سینمایی در هوای شرجی مازندران که قرار است چند صد تماشاچی را چند ساعت در فضای بسته نگهدارد ، پاسخگو نیست .
این فعال حوزه سنما با اشاره به ایرادات سخت افزار و نرم افزاری در سینماهای این استان ، گفت : براحتی می شود از ابتدا به این مساله ساده حتی اندیشید و به جای این تعداد اسپلیت یک هواساز تهیه کرد ، اما در مورد سینما نیز چون مابقی زمینه ها از ابتدا کار کارشناسی صورت نمی گیرد.
** مسکن برای مریض 
وی گفت : سینما نیاز به رشد دارد، روزگاری سینمای کشور صامت بود ، ولی خلاقیت به آن صدا داد و سینما رونق گرفت ، بنا بر این رونق نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد ، اما سینماهای ما از همه جهات درجا زده اند.
او افزود : به عنوان مثال سینما سپهر ساری یک سینمای ممتاز محسوب می شود ، ولی در عمل هیچ امتیازی ندارد و شهرهای توریستی این استان هیچکدام سینمایی در خور ندارند.
این کارمند سینما گفت : این مشکلات در کنار فضای فیلم های اکران شده، آموزش ندیدن پرسنل و رفتار بد برخی از پرسنل سینما با جوانانی که به دنبال تفریح و شادی به سینما آمده اند ، کم کم پای مخاطب را از سینماهای ما برید.
وی افزود : تجربه فروش فیلم های شاد نشان می دهد دلیل دیگر عدم استقبال مردم از سینما نبود سینمای شاد است، باید فیلم های شاد تولید و اکران شوند، مردم شاد نیستند و در سینما هم شادی را در فضای فیلم ها نمی یابند بنابراین به سینما بی میل می شوند. 
** حذف مخلفات روانی ، اولین پیامد افول حضور در سینما
با هم رفتن اعضای خانواده به سینما و تماشای دسته جمعی فیلم چیزی که این روزها کمتر شاهد آن هستیم یک اثر اجتماعی بی بدیل و غیرقابل انکار داشت ؛ حضور چندساعته در کنارهم ، ارتباط با مردم، بحث و تبادل نظر پیرامون حتی پیش پاافتاده ترین دیده ها و شنیده ها در این سفر چند ساعته فرهنگی و گفت و گو در مورد فیلم از جمله این اثرات بود.
علاوه بر این ، اعضای خانواده هر یک در جایگاه خود از ژانر مربوط به آن جایگاه در فیلم اثرات مثبت و نکات آموزنده را دریافت می کردند، مادر از نقش مادر، پدر از نقش پدر و فرزند از نقش فرزند. 
تلفیقی از فیلم و فضا شامل تصویر، صوت، صندلی، پاکیزگی و تجهیز محیط و احترام میزان رضایت مردم از حضور در سینما را تعیین می کند، مردم علاقه مند به سینما هستند ولی امکانات محدود است.
طی چندسال گذشته با راه اندازی مجتمع های سینمایی و هنر و تجربه ظرفیت صندلی های سینما در این استان افزایش یافت و به گفته مسئولان قدمی در جهت بهبود اوضاع برداشته شد.
سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: هفت سالن سینمایی در شهرستان های این استان از آغاز فعالیت دولت یازدهم تاکنون احیاء و فعال شده و در حال حاضر مردم ساری، تنکابن، رامسر، بابل، قائمشهر، آمل، بهشهر، بابلسر، چالوس، نوشهر، جویبار و نور هم صاحب سینما هستند.
محمد محمدی افزود: برای فراهم آوردن امکانات و فضاهای سینمایی در دیگر شهرستان های مازندران هم بهینه سازی و استفاده از سالن های فرهنگی و هنری در دستور کار قرار گرفت که برای این منظور موسسه سینما شهر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترمیم و بازسازی این سالن ها اقداماتی را در سه سال و نیم اخیر انجام داد. 
وی تاکید کرد: بعضی از شهرستان ها که در دولت یازدهم با ترمیم و بازسازی سالن ها صاحب سینما شدند، تا سال ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی سینما داشتند و در گذر زمان بنا به دلایلی از این امکانات فرهنگی و هنری محروم شدند.
محمدی راه اندازی سینما سیار و هنر و تجربه در برخی نقاط شهری مازندران را نیز اقدامی در جهت جبران محرومیت این مناطق از وجود سینما و کارکردهای آن عنوان کرد.
**رشد سه برابری تماشاچیان سینما نسبت به سال 92
محمدی گفت : فروش فیلم در سال گذشته بیش از 38 میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال 92 رشد پنج برابری داشته و میزان تماشاچیان در سال گذشته حدود 861 هزار نفر بوده که نسبت به سال 92 افزایش سه برابری را نشان می دهد .
وی افزود : در سه ماه نخست امسال نیز بیش از 51 هزار نفر از فیلم های اکران شده سینماهای استان دیدن کردند که درآمد حاصل از این فروش بیش از 10 میلیارد و 500 میلیون ریال بوده است.
به گفته محمدی ، در حال حاضر آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، رامسر، ساری، نوشهر و چالوس دارای سالن های سینما، قائمشهر، نور و جویبار دارای مجتمع های فرهنگی سینمایی، محمودآباد سینمای سیار و بابل دارای سینمای هنر و تجربه است.
سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت : در این استان به ازای هر 647 نفر یک سالن سینما وجود دارد.
به این ترتیب مازندران 9 سینما ، سه مجتمع و یک سینمای هنر و تجربه با ظرفیت پنج هزار و 414 صندلی و 18 سینمای مخروبه و غیرفعال دارد که به گفته مسئولان امر با متولی گری بخش خصوصی می توان امید به احیای آنها و ترمیم و تجهیز سینماهای فعلی داشت.
جمعیت استان مازندران براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال گذشته سه میلیون و 280 هزار و 582 نفر اعلام شد. این استان دارای 22 شهرستان و حدود 60 نقطه شهری است.
در کشور به ازای هر 200 هزار نفر یک سالن سینما وجود دارد که با این اوصاف استان مازندران بدون محاسبه جمعیت شناور حدود پنج میلیون نفری، باید حداقل 16 سینما داشته باشد در حالی که با محاسبه مجتمع های چند منظوره و پرده های سینمای هنر و تجربه این تعداد به 13 می رسد و بدون در نظر گرفتن اینها این استان حدود 9 سینما دارد.
این در حالی است که مازندران به واسطه جاذبه های گردشگری دومین نقطه کشور بعد از تهران بوده که سینما به آن راه یافت و روزگاری در هر شهر این استان چندین سینما فعال بودند.






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار