سالهاست که اواخر شهریور و اسفند شاهد برگزاری نمایشگاههای بهاره و پاییزه در سطح شهر هستیم. متولی اصلی این نمایشگاه‌ها اتاق اصناف تهران است که با تشکیل کمیته‌ای شامل : نماینده استانداری، نیروی انتظامی، اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرداری انجام می شود. این در حالی است که نمایشگاه‌های دیگری نیز زیر نظر شهرداری همواره برگزار می شود که با مخالفت و واکنش‌های بسیاری همراه بوده است.
کد خبر: ۴۹۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵ 12 September 2017
به گزارش تابناک : دود سه سال است که اتاق اصناف دیگر نمایشگاهی برگزار نمی‌کند و به گفته نایب رییس این اتاق، با رکودی که در بازار بر اصناف حاکم است، توجیهی برای برگزاری نمایشگاههای پاییزه نمی‌بینیم.

ابراهیم درستی می گوید: متاسفانه اتفاق ناخوشایندی که در حال وقوع بوده و همچنان ادامه دارد اینکه درتهران برای برگزاری نمایشگاه کمیته ای متشکل از نماینده استانداری، نیروی انتظامی، اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرداری که واقع در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل می شود، این کمیته تصمیم می گیرد که مثلا نمایشگاه کجا برگزار شود و متاسفانه بعضا در این کمیته اشتباهات یا تک روی هایی صورت می گیرد و مجوزهای خاصی در برخی مواقع داده می شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا تخلفی هم صورت میگیرد، می گوید: تخلف به این صورت که تمام اعضا حضور ندارند و گاها اتفاق می افتد که هر کدام از این اعضا به تنهایی مجوز صادر می کنند و ما تمام حرفمان این است که این اتفاق تکرار نشود.

درستی می افزاید: من درخواست دارم نیروی انتظامی با نمایشگاههای که خارج از ضابطه کمیته و بدون مجوز اتاق اصناف برگزار می شود برخورد کند، زیرا این نمایشگاهها مجوز اتاق اصاف را ندارد و با نداشتن مجوز، قطعا مجوز بازرسی نیز در این نمایشگاهها اعمال نمی شود و قیمت گذاری نیز وجود ندارد.

بر اساس این گزارش با نبودن مجوز در این نمایشگاه‌ها، اگر کالای غیر استاندارد یا قاچاق عرضه شود تشخیص داده نشده و فقط مصرف کننده است که متضرر می شود و بعد از برگزاری نمایشگاه هم مصرف کننده دیگر دستش به جایی بند نیست و فقط نیروی انتظامی است که می تواند نمایشگاههای بدون مجوز را ردیابی و تعلیق و با آنها برخورد کنند.

اصناف با برگزاری نمایشگاه متضرر می شوند
فلسفه برگزاری نمایشگاه سود رساندن به صنوف است اما نایب رییس اتاق اصناف معتقد است با شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه برگزاری نمایشگاه جایز نیست.

درستی با بیان اینکه تشخیص اتاق اصناف با برگزاری نمایشگاه بهاره طی دو فصل از سال بوده که در چند نقطه همواره برگزار می کنیم، می گوید: همواره نسبت به استقبال مردم و همچنین اصناف این نمایشگاهها برگزار می شد اما چند سال اخیر توجیهی برای برگزاری ندیدیم و از نظر من باید حرکتی کنیم و به سمتی رویم که دیگر نیاز به برگزاری چنین سبک نمایشگاههایی نداشته باشیم بلکه به سمت نمایشگاههای تخصصی حرکت کنیم و سعی کنیم فروش فوق العاده در واحدهای صنفی نهادینه کنیم؛ زیرا فروش فوق العاده برای اصناف خوشایند و منتفع تر است که باید این اتفاق بیشتر بیفتد.

به گفته درستی فروش فوق العاده در صنف پوشاک بیشتر انجام می شود و رییس صنف پوشاک آقای شیرازی زحمات فراوانی در این زمینه متقبل شده اند.

بازار مکاره شهرداری ساماندهی شود
نمایشگاههایی که از طرف شهرداری برگزار می شود همواره مورد تایید اتاق اصناف نبوده اما همچنان در حال برگزاری است. نایب رییس اتاق اصناف با گلایه از این وضعیت می گوید: ما کلا با برگزاری این نمایشگاهها مخالفیم زیرا به جرات می گویم که در اکثر آنها نه قیمتگذاری رعایت می شود نه استاندارد کالا و شاید کالای قاچاق نیز عرضه شود ضمن اینکه بخش نظارت اصناف در آنها وجود ندارد.

وی به مدیریت جدید شهرداری خوشبین است و می گوید: البته با مدیریت جدید شهرداری و حوزه اصناف این بازار مکاره ساماندهی خواهد شد و امید دارم شهردار محترم و ریاست محترم شورای شهر تهران در این حوزه ورود کنند تا هر کس کار خودش را انجام دهد نه اینکه شهرداری به جای اصناف کاسب شود. مثل این است که اتاق اصناف به جای شهرداری اجازه پایان کار بدهد. اما با مدیریت جدید آقای شریعتمداری و همچنین شهردار و شورای شهر جدید، مسلما تعامل بیت اصناف و ارگانهای بسیار مطلوبتر خواهد شد.

به گفته درستی در تهران حدااقل حدود 4500 واحد صنفی وجود دارد که با برگزاری این نمایشگاههای شهرداری ، صنوف بسیار متضرر می شوند.

وی می افزاید: بنابراین از شهردار محترم درخواست دارم اول اینکه بربخش صنوف اعمال نظر ویژه ای داشته باشند و اجازه ندهند نمایشگاههای غیر مرتبط با شهرداری در سطح شهر ها به خصوص تهران که شهر پایلوت است، برگزار شود ؛ دوم اینکه در جای تصمیم گیری در حوزه اصناف ، کمیته های خاص تشکیل دهند زیرا اقتصاد شهر در دست ماست و شهرداری باید با اصناف در تعامل باشد و در تصمیم گیری هایشان حتما اصناف حضور ویژه داشته باشند. نه اینکه مثل گذشته که حرکتی انجام می شد و بعد به اصناف ابلاغ می شد.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه پاییزه در آخر شهریور می گوید: امسال هم مانند سه سال گذشته نمایشگاه نداریم، زیرا توجیه اقتصادی برای صنوف ندارد و در حال حاضر رکود بسیار در بازار حاکم است .






منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار