معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران :
تلاش برای بهینه و استانداردسازی وضعیت موجود نظام آموزشی دانشگاه به منظور حرکت به سوی وضعیت مطلوب، در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها به شدت مورد توجه بوده و سعی کردیم بسترسازی و کیفی سازی به موازات هم صورت گیرد و نظام آموزشی قاعده مندتر و قانون پذیرتر شود.
کد خبر: ۴۹۲۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳ 12 September 2017
به گزارش تابناک مازندران، دکتر علی اکبر باقری خلیلی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران، در گفت و گو یی ضمن ارایه گزارشی از عملکرد دو ساله این حوزه در دانشگاه، به بیان اقدامات انجام شده و طرح های پیش رو در جهت تبیین و روشن سازی روند فعالیت های حوزه آموزشی در دانشگاه مازندران پرداخت.
 
 یر اساس این گزارش، وی اهم فعالیت های انجام گرفته معاونت آموزشی طی 2 سال اخیر را برای بهبود فضای آموزشی دانشگاه را این گونه توصیف کرد:
 
 با درود بیکران بر روح پرفتوح امام راحل و شهدای والا مقام، نخست شایسته است که از زحمت های همۀ همکاران ارجمند دانشگاهی در پیشبرد فعالیت های آموزشی و پژوهشی نیمسال دوم سال تحصیلی 96-95 سپاسگزاری نموده و پیشاپیش آغاز سال تحصیلی97-96 را تبریک عرض کنم. دیگر این که قبل از شروع سخنانم، سزاوار است از برنامه ریزی ها و کوشش های بی دریغ تمامی همکاران ارجمند به ویژه معاونان محترم آموزشی پیشین دانشگاه و همکاران شان صمیمانه تشکر کنم که هرکدام به سهم خود تلاش¬های درخور تحسینی داشته اند و سخنان من به معنی نفی اهتمام آموزشی آنان نیست.
 
ضمنا بدون تردید یکی از مهم ترین رسالت های دانشگاه، توسعه و ارتقای سطح کیفیت آموزش است؛ اما این مهم بدون ایجاد بسترها و ساختارهای لازم تحقق یافتنی نیست و طبیعی است که ایجاد پاره ای از این بسترها، هم زمان بر است و هم به بسیج همگانی دانشگاهیان نیازمند. از این رو، تلاش برای بهینه و استانداردسازی وضعیت موجود نظام آموزشی دانشگاه به منظور حرکت به سوی وضعیت مطلوب، در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها به شدت مورد توجه بوده و سعی کردیم بسترسازی و کیفی سازی به موازات هم صورت گیرد و نظام آموزشی قاعده مندتر و قانون پذیرتر شود.
 
 
چنان که استحضار دارید، تصمیمات آموزشی و اجرای آن ها با مشکلات و گاه با مقاومت هایی روبه رو می گردد که جز با حمایت های رییس محترم دانشگاه به منظور اجرای سیاست های وزارت متبوع و دانشگاه، امکان پذیر نمی باشد و بنده در همین جا از پشتیبانی های مادّی و معنوی جناب آقای دکتر میرنیا، رییس محترم دانشگاه از نظام آموزشی دانشگاه، صمیمانه تشکر می کنم و بدون هیچ گونه مداهنه ای عرض می نمایم که جناب آقای دکتر میرنیا تا این لحظه از هیچ گونه مساعدتی دریغ نفرمودند و اگر فعالیت های این حوزه ولو به مقدار اندک هم قابل توجه باشد، مرهون مساعدت های ایشان است.
 
 
      اهم فعالیت های حوزۀ معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را از دی ماه 1394 به بعد می توان در دو بخش: الف) دانشجویی 2) اعضای هیات علمی، جای داد و به قرار ذیل برشمرد:
 
 
       الف) اهم فعالیت ها در بخش دانشجویی:
 
 
1.  تشکیل کمیتۀ تصویب پایان نامه ها و رساله ها
  تا قبل از سال 94 کلیۀ طرح های پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری با حضور اعضای شورای تصویب پایان نامه ها در معاونت محترم پژوهشی برگزار می شد که بعد از بررسی های انجام گرفته در معاونت آموزشی، بدین نتیجه رسیدیم که این کار هم از لحاظ علمی- تخصصی و هم از نظر صرف وقت طولانی برای تصویب به صلاح دانشجو و دانشگاه نیست. از این رو، در مطالعات بعدی با برگزاری جلسات متعدد در شورای تحصیلات تکمیلی و جلسات مستقل با معاونت محترم پژوهشی و رؤسای محترم دانشکده ها طرح «کمیتۀ تصویب پایان نامه ها و رساله های دانشگاه» را ارایه و تایید و اجرایی کردیم که محل تشکیل جلسات در هریک از دانشکده های مربوط است و ترکیب این کمیته در «شیوه نامۀ اجرایی برای آیین نامۀ دکتری سال 95» آمده است.
 
 
2.  ساماندهی ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره های دکتری و کارشناسی ارشد  
       ساماندهی ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره های دکتری و کارشناسی ارشد بر اساس شرایط علمی- پژوهشی و مراتب علمی اعضای محترم هیات علمی، از دیگر اقداماتی بود که توانست هم در سقف پذیرش بدون برنامه، محدویت ایجاد کند؛ هم دانشجویان بهتری پذیرفته شوند و هم اعضای محترم هیات علمی با صرف وقت بیشتر، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را بهتر و دقیق تر راهنمایی نمایند. اگرچه ما در این زمینه در مجموع با مشکلات اساسی، مثل هدف از پذیرش و تربیت دانشجویان دکتری و پیامدهای اجتماعی- فرهنگی این دسته از دانش آموختگان در آیندۀ کشور روبه رو هستیم، ولی امیدواریم با اتخاذ تدابیر جامع و راهگشا از سوی وزارت متبوع و استانداردسازی ظرفیت پـذیرش در دوره های تحصیلات تکمیلی، بتوانیم گام های مؤثرتری در ارتقای سطح کیفی دانشگاه برداریم.
 
 
3.  تدوین شیوه نامۀ اجرایی آیین نامه های آموزشی
       تهیه و تدوین شیوه نامۀ اجرایی آیین نامه های آموزشی دوره های دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی از دیگر فعالیت های حوزۀ معاونت آموزشی است. نکتۀ قابل تامل این که دانشگاه ما تا سال 93 حتی برای آیین نامۀ دکتری سال1389 هم شیوه نامه نداشت و بخشی از پراکندگی ها و مشکلات آموزشی دورۀ دکتری ناشی از همین عدم وجود شیوه نامه های اجرایی بوده است. معاونت آموزشی دانشگاه در سال 93 و به دنبال آن در سال های 94 و 95 آیین نامه های دورۀ دکتری و دورۀ کارشناسی ارشد را بازنگری و بازنویسی کرد و کوشید تا با اجرای آن ها به کمک دانشکده ها، گروه های آموزشی و اعضای هیات علمی، نظم نسبی در نظام آموزشی برقرار کند و نیز فرایند سنواتی دوره های آموزشی و پژوهشی تحصیلات تکمیلی را سرعت بخشیده و کیفیت آن را ارتقا دهد.
 
 
4.  برنامه های درسی و سرفصل های مربوط
       بازنگری و بهینه سازی برنامه های درسی و سرفصل های بعضی از رشته ها را در شورای برنامه ریزی و شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه می توان گامی دیگر در جهت ساماندهی نظام آموزشی و ارتقای کیفیت آن به شمار آورد. عدم اجرای برنامه های درسی، عدم رعایت سرفصل دروس، عدم رعایت پیش نیاز و گاه واگذاری دروس به بعضی از مدرسان غیرمتخصص، از دیگر ضعف های سیستم آموزشی دانشگاه محسوب می شده و اگرچه هنوز هم در بعضی از رشته ها دیده می شود، ولی تلاش شده تا این ضعف ها بر طرف گردد و این تلاش هم چنان ادامه خواهد داشت. این معاونت به کمک دفتر نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت در صدد است تا ارایه طرح درس را توسط مدرسان محترم در همۀ رشته ها و همۀ درس ها به تدریج اجرایی کند که واقعا می¬تواند در ارتقای کیفیت موثر واقع شود.
 
 
5.  ثبت نام و انتخاب واحد اینترنتی
       یکی از فعالیت های مفید معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، برنامۀ نظام مند این معاونت برای الکترونیکی کردن امور مختلف است که می توان آن را در موارد ذیل خلاصه کرد:
 
 
الف) ثبت نام و انتخاب واحد اینترنتی کلیۀ ورودی های جدید در دوره های تحصیلات تکمیلی.
ب) اتخاذ تدابیر لازم برای ثبت نام و انتخاب واحد اینترنتی دانشجویان دوره های کارشناسی ورودی جدید در سال 96 که برای اولین بار انجام خواهدگرفت.
پ) راه اندازی سیستم سما پیام در سال 95 که موضوعات و مسایل ضروری و فوری در کوتاه ترین زمان به صورت پیام به اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان ارجمند اطلاع رسانی می شود.
ت) راه اندازی سیستم مدیریت درخواست: دانشجویان با استفاده از این سیستم بی نیاز از مراجعات حضوری و پیگیری کاغذی امور بوده، می توانند فرایند انجام درخواست خود را مرحله به مرحله، پیگیری نموده و از نتایج آن با خبر شوند و در آخرین مرحله، نتیجۀ درخواست را دریافت نمایند یا اصل مدارک را از دفاتر یا کارشناسان مربوط دریافت کنند.
ث) ارایه پیشنهاد و پیگیری برای ارتقای سیستم سخت افزاری و نرم افزاری انتخاب واحد اینترنتی؛ چنان که در انتخاب واحد نیمسال اول سال تحصیلی 96 این مهم هم از نظر سرعت و دقت و هم از نظر صرفه جویی در زمان به صورت بسیار رضایت بخشی انجام گرفت و از انتخاب واحد همزمان تقریباً 1300 نفر به 2600 نفر رسیده، یعنی تقریباً صد در صد افزایش یافته که بدین ترتیب، می تواند زمان انتخاب واحد را از 4 روز به 2 روز کاهش دهد.
 
 
6.  زمینه سازی برای شروع سال تحصیلی 96
      معاونت آموزشی دانشگاه به منظور شروع سال تحصیلی جدید مطابق تقویم دانشگاهی در 25 شهریور ماه، با حمایت هیات رییسه و اعلام آمادگی دانشکده ها، جلساتی را برای ایجاد هماهنگی لازم با معاونت های محترم دانشگاه برگزار کرد؛ چنان که طی هماهنگی و تعامل صمیمانه با معاونت محترم دانشجویی برای واگذاری تسهیلات و امکانات رفاهی به موقع به دانشجویان، معاونت محترم دانشجویی متعهد شده است که امسال تا 20 شهریور ماه، خوابگاه دانشجویان ماقبل 96 را به آنان تحویل دهد و خوابگاه دانشجویان واجد شرایط ورودی 96 را در زمان ثبت نام به آنان واگذار نماید. علاوه بر این، معاونت محترم دانشجویی سرویس های رفت و آمد و سالن غذاخوری را هم به موقع راه اندازی می کند تا نیمسال اول سال تحصیلی در 25 شهریور ماه 96 شروع شود و انتظار ما از همۀ دانشگاهیان به ویژه اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان ارجمند این است که با حضور فعال در کلاس ها مانع از هدر رفت هزینه های مادی و معنوی فراوان دانشگاه گردند.
 
 
7.  اعطای تسهیلات ویژه برای پذیرش دانشجویان برتر آزمون سراسری سال 96
       با توجه به افت تحصیلی دانشجویان پذیرفته شده در سال های اخیر و ضرورت پذیرش دانشجویان مستعد و ممتاز، معاونت آموزشی دانشگاه برای اولین بار پیشنهاد اعطای تسهیلات ویژه به رتبه های برتر آزمون سراسری سال 96 برای انتخاب دانشگاه مازندران را به رییس محترم دانشگاه ارایه نمود که با موافقت ایشان و هیات رییسه، این درخواست در شورای دانشگاه نیز به تصویب رسید و برای واجدین شرایط ورودی های سال 96 دورۀ کارشناسی اجرا خواهد شد که امیدواریم در ارتقای سطح و نیز کیفیت دانشگاه مؤثر واقع شود و معاونت آموزشی دانشگاه بتواند با بررسی های بیشتر و ارایه راهکارهای دقیق تر، آن را برای دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی نیز اجرا نماید.
 
 
8.  دانشجویان المپیادی
      توجه به وضعیت آموزشی و آماده سازی دانشجویان واجد شرایط شرکت در المپیاد علمی منطقۀ 2 و مرحلۀ کشوری از دیگر اموری است که معاونت آموزشی دانشگاه در سال 95 و 96 بدان پرداخته است. صرف نظر از این که شرکت در المپیادهای مختلف، دستاوردهای ارزشمند علمی و معنوی برای دانشجویان المپیادی و دانشگاه دارد، برگزاری آن در منطقه و کشور، فرصتی مناسب برای شناخت و کشف استعدادهای نخبه و درخشان، ایجاد رقابت سالم در بین دانشجویان و در مجموع ارزش و منزلت نهادن به دانشجویان برتر، به عنوان ارزشمندترین سرمایه های کشور است. از این رو، این معاونت کوشیده تا هم مقدمات رقابت در المپیاد را فراهم آورد و هم در هنگام برگزاری، از دانشجویان حمایت نماید. همکاران ارجمند استحضار دارند که در طول چند سال اخیر، دانشگاه برای دانشجویان المپیادی که در مرحلۀ منطقه ای(مرحلۀ اول) یا مرحلۀ کشوری رتبه های برتر را کسب کرده اند، مراسم تجلیل و تقدیر یا اهدای لوح و جوایز نداشته است؛ اما به پشتوانۀ حمایت های درخور تحسین جناب آقای دکتر میرنیا در سال 96 برای اولین بار در دانشگاه مازندران برای 17 تن از دانشجویان رتبه های برتر مرحلۀ مقدماتی، مراسم تقدیر برگزارشد و به آنان لوح و جوایز اهدا گردید که بازتاب آن به خصوص در بین اعضای محترم هیات علمی دست اندر کار در المپیاد و دانشجویان، بسیار قابل توجه بوده و آن را از اقدامات مغفول مانده در دانشگاه ارزیابی می کرده اند. البته از میان دانشجویان المپیادی مرحلۀ کشوری نیز 3 تن حایز رتبه های2، 12 و 14 شده اند که از آنان نیز به طرق مقتضی تقدیر خواهدشد.
 
 
9.  أخذ مجوز رشته های جدید
       در سال 94 و 95 مجوز 1 رشتۀ تحصیلی در دورۀ دکتری(علوم سیاسی) و 4 رشتۀ کارشناسی ارشد أخذ شد که عبارتند از: 1) فیزیولوژی گیاهی 2) علوم محیط زیست 3) حقوق محیط زیست 4) فتونیک. هم چنین در دورۀ کارشناسی، 2 رشته مجوز گرفتند: 1)مترجمی زبان انگلیسی(دانشکدۀ میراث فرهنگی) 2) فلسفه و کلام اسلامی؛ و برای سال 96 دانشجو خواهند پذیرفت. ضمنا اقدامات اولیه برای ایجاد پاره ای از رشته ها در مقاطع سه گانۀ کارشناسی، ارشد و دکتری، صورت گرفته و کارگروه های وزارت متبوع نیز موافقت نموده اند که لازم است در جلسۀ نهایی دفتر گسترش مطرح و مجوزشان صادر گردد.
 
 
 وی همچنین  در مورد جذب دانشجویان خارجی و نیز ترویج زبان فـارسی، و برنامه های اجرا شده اظهار داشت:
 
 
 دکتر باقری خلیلی: معاونت آموزشی دانشگاه با همکاری و مشورت ریاست محترم و اعضای شورای دانشگاه و با کمک اعضای محترم هیات علمی، برنامه های ویژه ای را جهت جذب دانشجویان خارجی و همکاری های تحقیقاتی با سایر دانشگاه ها طراحی و اجرا نمو.ده است که به برخی از آن ها اشاره می کنم:
 
 
   الف : ایجاد مرکز آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی(آسفا)
       با توجه به توانمندی های گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، معاونت آموزشی دانشگاه به کمک دکتر عزیزی، مدیر محترم دفترروابط بین الملل دانشگاه اقدام به أخذ مجوز ایجاد «مرکز آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی»(آسفا) نمودند که بعد از تمهیدات لازم و بازدیدهای مقامات وزارت متبوع، در سال 95،  مجوز ایجاد این مرکز به دانشگاه مازندران داده شد که می تواند هم در آموزش زبان فارسی مؤثر واقع شود و هم با ارایه شناخت بیشتر به فراگیران زبان فارسی در دانشگاه مازندران، آنان را ترغیب نماید که این دانشگاه را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب نمایند. در حال حاضر، آقای دکتر احمد غنی پور ملکشاه، مسؤولیت این مرکز را به عهده دارند و حسب دستور رییس محترم دانشگـاه، تجهیزات این دفتر فراهم و هماهنگی های لازم برای تجهیز لابراتوار آموزش زبان فارسی نیز به عمل آمده است.
 
 
       ب : تشکیل شورای سیاستگذاری دانشجویان غیرایرانی
       به منظور پشبرد بهینۀ امور مربوط به غیرایرانیان متقاضی تحصیل در دانشگاه مازندران، فرایند پذیرش و امکانات و تسهیلات دوران آموزش، شورای سیاستگذاری دانشجویان غیرایرانی در سال 96 تشکیل شد و علاوه بر این، محلی در سازمان مرکزی (ویلای 15) به عنوان «دفتر دانشجویان غیرایرانی» تعیین گردید که مشغول تجهیز آن می باشند.
 
 
ج.تفاهم نامه های آموزشی با دانشگاه های داخل
         در سال 94 دانشگاه دامغـان برای ایجاد دورۀ دکتری رشته شیمی و دانشگاه گـلستان در زمینۀ امکـانات سخت افـزاری و نرم افزاری با دانشگاه مازندران تفاهم نامه منعقد کردند. در سال 95 برای ایجاد دورۀ دکتری مهندسی عمران با دانشگاه علم و صنعت تهران و کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک و برق با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تفاهم نامۀ همکاری امضا شد و در سال 96 نیز برای ایجاد دورۀ دکتری معماری با دانشگاه هنر تهران؛ دورۀ دکتری زبان انگلیسی با دانشگاه الزهرا و دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ تربیت بدنی-رفتار حرکتی با دانشگاه شهید بهشتی تهران تفاهم نامه های همکاری منعقد گردید.
 
 
       د.تفاهم نامه های آموزشی با دانشگاه های خارج از کشور
       در سال های 94 و 95 با 9 دانشگاه خارجی تفاهم نامه امضا شد که عبارتند از: 1) اوپوله لهستان 2) البیرونی افغانستان 3) ذی قار عراق 4)سونگ شین کرۀ جنوبی 5) CIU قبرس 6) کمرنیو ایتالیا 7) ماچراتا ایتالیا 8) هامبورگ آلمان 9) اسلاویک قرقیزستان.  
       هم چنین دانشگاه در سال 96 در حال مذاکره برای انعقاد تفاهم نامۀ همکاری با دانشگاه های ولگاگراد روسیه و آتیرائو قزاقستان می باشد.
 
 در ضمن دکتر باقری در مورد اقدامات انجام شده  در بخش اعضای هیات علمی دانشگاه اظهار کرد:
 
 اهم فعالیت ها در بخش اعضای هیأت علمی را می توان در 9 بخش خلاصه کرد که بنده مختصرا به آنها اشاره می نمایم.
 
 1.  تشکیل کمیتۀ ترفیع دانشگاه
       تا قبل از نیمۀ دوم سال 94، معاونت آموزشی دانشگاه مرجع رسیدگی به درخواست های پایۀ ترفیع استحقاقی سالیانۀ اعضای هیأت علمی بود. در نیمۀ دوم این سال، معاونت آموزشی بر اساس باور به تمرکززدایی و واگذاری بخشی از اختیارات به دیگر سطوح مدیریتی، طرح تشکیل«کمیتۀ ترفیع دانشگاه» را ارایه کرد که ترکیب آن در دستورالعمل اجرایی مذکور است و براساس آن، درخواست های ترفیع اعضای هیات علمی هر دانشکده، در همان دانشکده و به ریاست رییس دانشکده بررسی می شود. این طرح بعد از برگزاری جلسات متعدد و پرمباحثه با حضور بعضی از معاونت های محترم و روسای ارجمند دانشکده ها تایید شد و در نهایت به تصویب شورای دانشگاه رسید و از نیمۀ دوم سال 95 اجرایی شد. از جمله اهداف عمدۀ این طرح، ارتقای اعتبار و استقلال دانشکده ها، توسعۀ بیش از پیش تعامل اعضای محترم هیات علمی با مسؤولان دانشکده ها، اشراف و نظارت بیشتر و دقیق تر دانشکده ها بر فعالیت های علمی و پژوهشی اعضای هیأت علمی و سرعت و دقت بیشتر در رسیدگی به درخواست ها و پرهیز از اتلاف وقت در رسیدگی به تراکم درخواست های اعضای هیأت علمی دانشکده های مختلف بود.
 
 
2.  بازنگری دستورالعمل اعطای پایۀ ترفیع استحقاقی سالیانه  
       دستورالعمل اعطای پایۀ ترفیع استحقاقی سالیانۀ اعضای محترم هیات علمی در نیمۀ دوم سال 94 و به موازات تشکیل کمیتۀ ترفیع دانشگاه، مورد بازنگری قرار گرفت و پاه ای از مواد آن تسهیل شد و به مدت یک سال به صورت آزمایشی به اجرا درآمد. بعد از یک سال، یعنی از اواخر سال 95 نظرخواهی از دانشکده ها و معاونت های محترم در ارتباط با بازنگری دستورالعمل ترفیع در دستور کار قرارگرفت و پس از دریافت نظرها و جمع بندی آن ها، پیش نویس دستورالعمل تهیه شد و این بار برای این که همۀ اعضای محترم هیات علمی در تدوین مواد و مفاد آن سهیم بوده باشند و پیشنهادات نهایی خویش را ارایه فرمایند، برای تک تک اعضای محترم هیات علمی ارسال شد و پیشنهادات جمع آوری و در حد مقدور اعمال شد و در مراحل پایانی ابلاغ به دانشکده هاست که در اینجا از ارایه پیشنهادات و رهنمودهای همۀ دانشکده ها و اعضای محترم هیات علمی سپاسگزاری می گردد. در این دستورالعمل نیز پاره ای از مواد مورد بازنگری قرار گرفت و تسهیلاتی به خصوص برای اعضای محترم هیات علمی جدید لحاظ گردید.
 
 
3.  کارگاه های توانمندسازی و دانش افزایی اعضای هیأت علمی
       با توجه به سوابق و مستندات موجود در دفتر هیات اجرایی جذب، مجموع کارگاه های توانمندسازی و دانش افزایی اعضای هیات علمی که تا پایان نیمۀ نخست سال 95 در سطح دانشگاه برگزار شد، یک کارگاه اخلاق حرفه ای بود. این در حالی است که از نیمۀ دوم سال 94 به بعد، 12(دوازده) کارگاه آموزشی و سه) کارگاه معرفتی به پیشنهاد دفتر نمایندگی محترم مقام معظم رهبری و هم اندیشی دانشگاه برگزار شد و نهایت تلاش این بوده که در برگزاری این کارگاه ها از مدرسان برتر و سرآمد کشوری استفاده شود و تردیدی نیست که این کارگاه در شیوه ها و شگردها و رفتارهای آموزشی اعضای محترم هیات علمی، به ویژه اعضای جدید که منجر به اصلاح شیوه های تعامل و ارتقای سطح کیفی می شود، بسیار مفید بوده و خواهندبود.
 
 
4.  هرم اعضای هیات علمی دانشگاه  
       یکی از مهم ترین و بنیادی ترین راه های ارتقای سطح و رتبۀ دانشگاه که منجر به جذب بودجۀ بیشتری نیز می گردد، اصلاح و بهینه سازی هرم اعضای هیات علمی است. شاخص وزارت متبوع در این خصوص نسبت 1 به 20 اعضای هیات علمی به دانشجو است که در دانشگاه ما به طور متوسط 1 به 35 است. معاونت آموزشی دانشگاه در سال 96 اقدام به استخراج این هرم در هریک از دانشکده ها و گروه های آموزشی نموده و آن را به صورت رسمی به دانشکده ها ارسال کرده تا اگر نظرات اصلاحی دارند، اعلام نمایند، در غیر این صورت تدابیر لازم را برای بهبود هرم اعضای هیات علمی گروه هایی که وضعیت شان مناسب نیست، اتخاذ نمایند.
 
 
       لازم به توضیح است که نسبت استاد به دانشجو حتی در بعضی از گروه های پرسابقه و رشته های پرطرفدار اصلا رضایت بخش نیست و ما در بعضی از سال ها، ناگزیر به توقف پذیرش دانشجوی دورۀ دکتری در این قبیل از رشته ها بوده ایم. البته یکی از راهکارهای اساسی رفع این نقیصه، جذب اعضای هیأت علمی با اولویت اصلاح هرم اعضای هیات علمی گروه های آموزشی نیازمند است که در دستور کار هیات محترم اجرایی جذب دانشگاه قرار دارد و در فراخوان شهریور ماه 96 نیز لحاظ شده است.
 
 
5.  ساماندهی مدرسان حق التدریس دانشگاه
       نخست، شایسته است که از همکاری مجدانۀ کلیۀ مدرسان محترم حق التدریس که در پیشبرد امور آموزشی دانشگاه یاور ما بوده و هستند، صمیمانه سپاسگزاری نماییم. اما یکی از کاستی ها در ارتباط با مدرّسان حق التدریس، نبودِ فرایند بررسی وضعیت علمی، آموزشی و پژوهشی آنان در دانشگاه بوده، چنان که هیچ یک از این مدرّسان در دانشگاه پرونده و شناسنامه دار نبودند و گاهی حتی مسؤولین دانشکده ها یا دانشگاه از اطلاعات علمی و صلاحیت تدریس و تعدادشان آگاهی کامل نداشتند. از این رو، ساماندهی و شناسنامه دار کردن مدرسان محترم حق التدریس از سال 95 در دستور کار قرارگرفت و دانشکده ها و گروه های آموزشی، اقدام به برگزاری مصاحبه و تکمیل فرم های مربوط و اولویت بندی آنان نمودند و در نهایت در کمیته ای در دانشگاه و با حضور رییس محترم دانشگاه، مدرسان ارجمند حق التدریس براساس تخصص و امتیازات اکتسابی و شایستگی های فرهنگی، نهایی شدند و تعداد آنان که بیش از ششصد نفر بوده، تقریباً به سیصد و سی نفر رسیده است. البته لازم به ذکر است که ما در بعضی از گروه های آموزشی با کمبود جدی اعضای هیات علمی روبه رو هستیم که جذب عضو هیات علمی در این گروه ها در اولویت برنامۀ دفتر هیات اجرایی جذب دانشگاه قرار دارد.
 
 
6.  نشست با رؤسا، معاونان و مدیران گروه های آموزشی
       از نیمۀ دوم سال 94 تا کنون 3 نشستِ روسا، معاونان و مدیران گروه های آموزشی با حضور رییس دانشگاه و هیات رییسه برگزار شد و در این نشست ها، هریک از شرکت کنندگان به بیان دیدگاه های انتقادی، کاستی ها، درخواست ها و پیشنهادات اصلاحی پرداختند که طبیعتا در سیاستگذاری ها و تصمیم گیری ها بسیار موثر بوده و در پاره ای از موارد نیز به صورت مصداقی، اقدامات لازم برای رفع نقایص و اجابت درخواست ها صورت گرفت.
 
 
    علاوه بر این، جناب آقای دکتر میرنیا، رییس محترم دانشگاه در طول این 4 نیمسال تحصیلی در پایان همۀ نیمسال ها شخصا با هیات محترم رییسه و اعضای ارجمند هیات علمی هریک از دانشکده ها به طور جداگانه نشست برگزار کرده و از نزدیک سخنان و درخواست های شان را شنیده و نسبت به اجابت آن ها اقدام نموده است.
 
 
7.  تدوین شیوه نامۀ انتخاب اعضای حقیقی هیات ممیزۀ دانشگاه
       تدوین شیوه نامۀ انتخاب اعضای حقیقی هیات ممیزۀ دانشگاه از جمله فعالیت های دیگر معاونت آموزشی بوده که به منظور تحقق مفاد تبصره ی 5 مادّه ی 5 و بند 2 مادّه ی 8 «دستورالعمل طرز تشکیل هیات ممیزه مؤسسه و وظایف و اختیارات آن»، موضوع نامه ی شماره ی 142736/و، مورخ 6 /7 /1395 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شیوه نامۀ انتخاب اعضای موضوع بند 3 مادّه¬ی 5 و اعضای موضوع بند 2 مادّه ی 8 دستورالعمل طرز تشکیل هیات ممیزه دانشگاه بعد از برگزاری جلسات متعدد با صاحب نظران این حوزه در سال 95 تدوین شد و انتخابات نیز در دانشکده ها برگزار گردید و اعضای حقیقی هیات ممیزه بر اساس آرای اعضای هیات علمی انتخاب شدند و در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و بدیهی است که با پشتوانۀ قوی تری از حقوق آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی متقاضیان ارتقای مرتبه دفاع خواهند کرد.
 
 
8.  تکمیل کاربرگ های مادّۀ 2 آیین نامۀ ارتقا (فعالیت های آموزشی)
       به منظور تسهیل در بررسی پروندۀ ارتقای مرتبۀ اعضای محترم هیات علمی بر اساس آیین نامۀ جدید، کاربرگ های بند 2-1 مربوط به ارزیابی رعایت نظم و انضباط درسی و شئونات آموزشی؛ کاربرگ های بند 2-2 مربوط به کیفیت تدریس، شامل ارزیابی مدیر گروه با نظرخواهی از همکاران گروه و ارزشیابی توسط رییس دانشکده؛ و نیز کاربرگ های بند 4-1 مربوط به ارزیابی حضور فعال و تمام وقت، تهیه و تدوین و به دانشکده ها ارسال شد و مقررگردید دانشکده ها از نیمسال اول 95-96 این کاربرگ ها را برای همۀ اعضای محترم هیات علمی تکمیل نموده، به معاونت آموزشی ارسال نمایند تا در دفتر هیات ممیزه بایگانی و به هنگام درخواست ارتقای متقاضیان از آن ها استفاده شود که البته غالب دانشکده ها این کار را انجام دادند.
 
 
9.  عدم تدوین و تکمیل نقشۀ جامع علمی دانشگاه  
       یکی از ضعف های بزرگ و اساسی دانشگاه، نبود سیاست ها و چشم اندازها، عدم برنامه ریزی راهبردی و مأموریت گرایانه برای معاونت های مختلف، از جمله معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی است و از این موضوع می توان به عنوان یک مانع بزرگ اجرایی در دانشگاه یاد کرد که هرچقدر در حوزه ای تلاش شود، چون مقصد و اهداف تعیین شده وجود ندارد، ممکن است تلاش ها به عنوان حرکت های هدفمند تلقی نگردند و اعتبار لازم را پیدا نکنند. اگرچه برای تدوین نقشۀ جامع علمی دانشگاه در دوران مدیریت سابق نیز اقداماتی صورت گرفته و در حال حاضر نیز رییس محترم دانشگاه با تعیین کارگروهی تخصصی، در صدد تکمیل آن است؛ با این حال، معاونت آموزشی کوشیده تا مطابق وظایف سازمانی و آیین نامۀ جامع مدیریت دانشگاه ها عمل نماید و وقفه ای در فعالیت هایش ایجاد نشود. «تا که قبول افتد و چه در نظر آید».
 
 دکتر باقری خلیلی در پایان از حمایت های مجدانۀ جناب آقای دکتر میرنیا، رییس محترم دانشگاه؛ مدیریت امور آموزشی، مدیریت تحصیلات تکمیلی، دفتر آموزش های آزاد، معاونت های محترم توسعه و پشتیبانی، پژوهش و فناوری، دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی، کلیۀ دانشکده ها و گروه های آموزشی و کارشناسان و کارکنان ارجمند، صمیمانه سپاسگزاری کرد که فعالیت های حوزۀ معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با همکاری ها و مساعدت های آنان انجام گرفته و محصول کار جمعی است و دست یاری و نیاز دراز می کنیم به سوی همۀ همکاران بزرگواری که می توانند با ارایه پیشنهادها و انتقادهای سازنده یا به هر طریقی که مصلحت می دانند، می توانند معاونت آموزشی را در انجام رسالتش مساعدت نمایند.
 
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار