آمارها نشان می‌دهد که در حال حاضر 27 میلیون واحد مسکونی و 24 میلیون خانوار در کشور وجود دارد، با وجود آنکه خانه بیشتر از خانوار وجود دارد ولی شاهد توزیع قابل قبولی در کشور نیستیم چرا که همچنان 2 میلیون و 600 هزار خانه خالی و2 میلیون و 100 هزار خانه دوم در سراسر ایران وجود دارد.
کد خبر: ۴۹۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰ 11 September 2017
به گزارش تابناک : معضل حاشیه نشینی در کشور بیداد میکند و به گفته وزیر مسکن و شهرسازی، 11 میلیون حاشیه نشین داریم.

این در حالی است که به گفته آخونذی، در زمان کنونی شاهد 19 میلیون نفر در وضعیت بدمسکنی (حاشیه‌ نشین و ساکن در بافت فرسوده) بوده و کشور را در وضعیت عدم تعادل بسیار بسیار بزرگی می‌بینیم.

بر اساس این گزارش، تهدیدهای موجود در حوزه شهرنشینی تا حد زیادی به مساله عدم تعادل بستگی دارد، مساله ای که با توزیع نامناسب جمعیت در سرزمین، انباشت جمعیت در شهرهای بزرگ، حاشیه ‌نشینی بسیار گسترده، عدم ضرورت بازآفرینی شهرها از درون و پوسیدگی آنها و رشد سریع شهرنشینی طی حدودا 6 دهه متوالی در کشور وضعیتی سخت و نحوه الگوی نامناسب سکونت‌گزینی را در نظام جمعیتی کشور ایجاد کرده است.

بنا به گفته کارشناسان، تعادل پایدار  یکی از مهم‌ترین مباحث موجود در حوزه مهندسی است و به روشنی معلوم است که با وجود عدم تعادل در کشور، تعادل پایدار در شهرها به وجود نمی‌آید، مساله ‌ای که باید در سیاست، حوزه آکادمیک و برنامه‌ریزی به آن توجه شود.

بنا بر این گزارش، نتایج سرشماری مرکز آمار نشان می دهد تهران در سال 90 دارای جمعیتی بالغ بر 8 میلیون و 300 هزار نفر بوده و تا سال 95 به طور میانگین هرسال رشدی 80 هزار نفری را تجربه کرده است که در این مدت پروانه ساخت بیش از 700 هزار خانه مسکونی نیز صادر شده است، مواردی که همگی نشان می‌دهد تحولات جمعیتی دیگر کشش قبل را نداشته و مراحل نهایی خود را سپری می‌کند.

گفتنی است هم اکنون بیش از 19 میلیون جمعیت شهری ایران در شرایط بد مسکنی در حاشیه شهرها و یا بافت های فرسوده شهری زندگی می کنند و دولت تلاش می کند با برنامه ریزی مناسب کیفیت زندگی این افراد را با نوسازی بافت های فرسوده شهری ارتقا دهد.

افزایش قیمت مسکن همچنان روند صعودی دارد
این در حالی است که بانک مرکزی اعلام کرده است معاملات مسکن در تهران در مرداد ماه سال جاری با رشد 6.1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و قیمت مسکن نیز در همین مدت در پایتخت 6.2 درصد افزایش یافت.

آماری که بانک مرکزی بر اساس داده های سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور منتشر کرده، نشان می دهد در مرداد ماه امسال میانگین قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی تهران حدود چهار میلیون و 600 هزار تومان بوده که در مقایسه با تیرماه تا یک درصد و نسبت به مرداد سال گذشته تا 6.2 درصد افزایش یافته است.

بیشترین رشد میانگین قیمت در این ماه نسبت به مرداد سال گذشته به منطقه شش تهران با حدود 11.6 درصد و بیشترین کاهش به منطقه 22 با 0.4 درصد اختصاص یافت.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران بالاترین میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده حدود 9 میلیون و 900 هزار تومان در منطقه یک (1.1 درصد رشد) و کمترین آن حدود دو میلیون و 200 هزار تومان و در منطقه 18 (5.5 درصد افزایش) است.

در مرداد ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی به حدود 17 هزار و 984 واحد رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 6.1 درصد افزایش دارد.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا نیز از این حکایت دارد که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 46.7 درصد بیشترین سهم از واحدهای معامله شده را به خود اختصاص داده اند که در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته 4.8 واحد درصد کاهش دارد و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.

در این ماه متوسط قیمت فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به 46.7 میلیون ریال رسید که نشانگر رشد6.2 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل بود.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار