رونق صادرات در مازندران منوط به شکل‌گیری کمیته‌های تخصصی است تا با اتخاذ تصمیم‌های نافذ و در تعامل با مجموعه مدیریت‌های استان بتوانند وضعیت کنونی اقتصاد مازندران را متحول کنند.
کد خبر: ۴۹۲۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳ 11 September 2017
به گزارش تابناک : صادرات استان مازندران همیشه با چالش‌های جدی مواجه بوده‌ است. کارشناسان نظرهای متفاوتی در این زمینه بیان کرده‌اند که جای‌تامل دارد، اما عدم ترسیم بسیاری از الزامات و دستورالعمل‌ها موجب شده تا صادرات استان از نبود یک نقشه راه رنج ببرد. برای آگاهی از چگونگی‌ ترسیم نقشه راه توسعه صادراتی استان، با چند تن از مدیران دولتی و فعالان تشکل‌های صنعتی به گفت و گو نشستیم.

بهره‌گیری از نمایندگان تجاری دیگر کشورها

رئیس خانه صنعت، معدن وتجارت استان در این نشست تخصصی با بیان اینکه همه دست اندرکاران موضوع صادرات از مشکلات و چالش‌ها با خبرند، اظهار کرد: مهم آن است که ببینیم در تنگناها چگونه عمل کنیم تا به‌اهداف‌مان در آن زمینه دست یابیم؛ باید در این راستا از تجربه تجار و بازرگانان خارجی کمک بگیریم.

سید مجتبی رضوی‌ تصریح کرد: با شرایط کنونی به تنهایی نمی‌توان در عرصه صاردات وارد شد و باید به دنبال نماینده تجاری دیگر کشورها برای صادرات باشیم.

وی افزود: کشورهایی هستند که در ایران دفاتر بازرگانی جهت شناسایی کالاهای مورد نیاز ایجاد کرده‌اند که می‌توان از این ارتباط های تجاری در داخل کشور برای صادرات بهره برد.

صادرکننده‌های مازندرانی باید متشکل باشند

وی با تاکید بر تعیین یک محدوده صادراتی مشخص، اظهار کرد: اگر تولیدکنندگان مازندران علاقمند به صادرات هستند نباید به صورت پراکنده به دنبال مشتری خارجی باشند.

رئیس خانه صنعت و معدن مازندران افزود: اگر می‌خواهیم صادرات داشته باشیم باید یک محدوده جغرافیایی که‌از قبل نیازهای آن شناسایی شده و امکان صادرات وجود دارد، در دستور کار قرار گیرد.

ضرروت تشکیل تیم صادراتی از تولیدکنندگان

تولیدکننده صنعتی فولاد با بیان اینکه در حوزه صادرات فرد توانمندی وجود ندارد، اظهار کرد: صادرات کالا به صرف بیان زبانی امکان‌پذیر نیست، چون ورود به صادرات نیازمند شناخت از بازار هدف، بازاریابی از پیش انجام‌شده، مترجم‌های آگاه به علم بازرگانی و نیروهای متخصص در این امر دارد که هزینه‌های خاص خود را می‌طلبد.

احمدی فولادی گفت: به جای آنکه هر کدام از تولیدکنندگان جداگانه به دنبال صادرات باشند، تیمی‌تشکیل شود تا به صورت تخصصی محصولات تولیدی استان را به دیگر کشورها معرفی کند.

این تولیدکننده صنعتی فولاد، مشوق‌های صادراتی را امری مغفول دانست و اظهار کرد: برای گرفتن پاسپورت در داخل کشور مشکل داریم چگونه می‌توانیم وقت خود را برای انجام امورهای اداری جهت اخذ مجوز صادرات صرف کنیم.

رفع مشکل صادرکننده‌ها مقدم بر صادرات کالا است

احمدی فولادی با بیان اینکه حل مشکل تولیدکنندگان، صادرات نیست، اظهار کرد: بهتر است دولت به جای اصرار بر صادرات به فکر حل مشکل بازار داخل باشد که بسیار سهل الوصول تر است.

لزوم تشکیل کمیته عارضه یابی فروش خارجی

در ادامه مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری اظهار کرد: بررسی و ساماندهی صادرات کالاهای‌ تولیدی نقطه عطفی در استان به شمار می‌رود، اما لازم است با تشکیل کمیته عارضه‌یابی فروش خارجی واحدهای‌ تولیدی، به صورت تخصصی در این بخش ورود داشته باشیم.

لیلا واثقی با اشاره به‌این نکته که همه تولیدکنندگان و هر فردی نمی‌تواند تاجر خوبی باشد، خواستار برقراری ارتباط صادرکنندگان تازه وارد با نشان‌های پیشتاز در امر صادرات شد و تصریح کرد: فرآوری مواد خام و کالاهای با ارزش افزوده بیشتر یقیناً مشتری بیشتر و سود آوری بهتری خواهد داشت.

ضرورت تشکیل بانک اطلاعات صادراتی

عضو اتاق بازرگانی مازندران ضمن گلایه مندی از عملکرد برخی وابسته‌های بازرگانی و اقتصادی ایران در خارج کشور گفت: باید قبل از صادرات یا عقد هر تفاهم نامه‌ای ابتدا قابلیت‌ها و ظرفیت‌های‌ تولیدی استان و کشور مورد ارزیابی علمی قرار گیرد، و پس از دست یابی به یک نتیجه فنی اصولی، صادرات انجام شود.

حاجیان خواستار جمع آوری و تشکیل بانک اطلاعات صادراتی استان شد و اظهار کرد: در تمامی کشورهای موفق دنیا در امر صادرات همیشه یک بانک اطلاعاتی جامع از توانمندی‌های صادراتی وجود دارد، اما متاسفانه‌ این مهم در ایران و مازندران وجود ندارد.

لزوم تهیه دستورالعمل‌های فنی صادراتی‌توسط تشکل‌های صنعتی

کارشناس بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان با اشاره به کاهش9% صادرات از نظر ارزش، نسبت به مدت مشابه سال قبل، عنوان کرد: از آغاز سال 96 تاکنون 136 میلیون دلار صادرات داشتیم که همراه با کاهش 9 درصدی بوده‌است.

امینی خواستار شناسایی قابلیت‌های بالقوه صادراتی کالاهای صنعتی و معدنی استان شد و آمادگی سازمان متبوع خود را جهت زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی برپایی جلسات با رایزن‌های بازرگانی ایران در کشورهای مختلف اعلام کرد و گفت: تولیدکنندگان باید به تدوین دستورالعمل‌های فنی، اختصاصی و کارشناسی شده‌ اقدام کنند تا بسته به آن بتوان سندی جهت توسعه صادرات استان تهیه نمود.

ضرورت شکل‌گیری کمیته‌های تخصصی صادرات در مازندران

وی 60 درصد صادرات استان را مربوط به محصولات صنایع غذایی دانست و اظهار کرد: برای‌ توسعه صادرات استان باید تشکل‌های صنعتی در هر بخشی کمیته تخصصی‌تشکیل دهند که موارد به صورت کارشناسی شده بررسی و مصوب گردد، اینگونه می‌توان از این مصوبه‌ها در کارگروه توسعه صادرات استان دفاع کرد.

کارشناس بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان این که اداره مالیات ارزش افزوده‌ای که باید به صادرکنندگان در قالب مشوق صادراتی پس دهد انجام نمی‌دهد، تصریح کرد: تولیدکنندگان می‌توانند بخشی از ظرفیت خالی خود را به صادرات اختصاص دهند تا در اصل فروش آنها تاثیرگذار نباشند.

باید دانست که تحقق صادرات کالاهای استان مازندران نیازمند تشکیل تیم صادراتی از تولیدکنندگان، تشکیل کمیته عارضه‌یابی فروش خارجی، تشکیل بانک اطلاعات صادراتی و تدوین دستورالعمل‌های فنی صادراتی توسط تشکل‌های صنعتی است، این گونه می‌توان نقشه راهی برای‌ توسعه صادرات استان ترسیم کرد.






منبع : بلاغ 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار