ترکیب آب شور و شیرین موجبت تخم‌ریزی آبزیان و حیات پرندگان در تالاب شد
چندین رودخانه فرعی در این مکان وجود دارد که در جلگه بالادست میانکاله به شکل آبراهه‌هایی به میانکاله می‌ریزد که در حال حاضر همه آن‌ها به دلیل کشاورزی قطع شده به این ترتیب آب شیرین تالاب بسته شده است. وقتی که آب دریا پس‌روی کرد متوجه شدیم چه فاجعه‌ای اتفاق افتاده است.
کد خبر: ۴۸۷۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳ 01 September 2017
 به گزارش تابناک مازندران، رئیس کمیته ملی کنوانسیون با اشاره به اینکه آغاز عملیات اجرایی در خلیج گرگان و تالاب میانکاله باید به بعد از انجام مطالعات موکول شود، تاکید کرد: در شرایط حاضر به لحاظ کارشناسی لایروبی تنگه چپقلی بین خلیج گرگان و دریای خزر را تائید نمی‌کنم چون مطالعات مربوط به این پروژه هنوز تائید نشده است.
 
وی با بیان اینکه قبل از ورود به عملیات احیایی در تالاب میانکاله، تعیین سه شاخص تراز، شوری و سهم تالاب از آب شیرین بالادست ضرورت دارد، گفت: تراز عملیاتی میانکاله مشخص نشده است. ما هنوز نمی‌دانیم تالاب به چه میزان آب برای احیا نیاز دارد چون انتقال بیش از حد آب شور دریا به تالاب، تخریب کارکردهای اکولوژیک تالاب را به دنبال خواهد داشت همچنین درجه‌ شوری متعادل در میانکاله و سهم تالاب میانکاله از آب شیرینی که از بالادست می‌آید، هنوز تعیین نشده است.
 
مسعود باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست تاکید دارد که ابتدا باید راهکارهای کوتاه‌مدت را در احیای میانکاله به کار ببندیم، گفت: در جلسه‌ای‌ که ۱۱ مردادماه سال ۹۵ در دفتر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد ضمن ارائه راهکارهای کوتاه‌مدت احیای میانکاله، آقای جهانگیری و اعضای جلسه تائید کردند که سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت کمیته احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله را برعهده دارد بنابراین لازم است بعد از تعیین شاخص‌ها و معیارهای اکولوژیک سه گانه بر اساس نظر این سازمان عمل شود.
 
بی‌توجهی به کاربری تنوع زیستی میانکاله خسارت‌بار خواهد بود
 
باقرزاده کریمی از ناهماهنگی بین اعضای کمیته احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله انتقاد کرد و گفت: تاکنون امور مربوط به کمیته احیای تالاب میانکاله به‌درستی پیش نرفته است زیرا دستگاه‌های متولی مشارکت لازم را ندارند. تالاب میانکاله کاربری تنوع زیستی دارد نه دریانوردی بنابراین دستگاه‌هایی که در حوزه دریانوردی مسئولیت دارند نباید رویکردهای اکولوژیک احیای تالاب را نادیده بگیرند.
 
دیدگاه سازمان حفاظت محیط زیست در مورد لایروبی
 
رئیس کمیته ملی و مرجع علمی و فنی کنوانسیون رامسر با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه لایروبی دیدگاه‌های روشنی دارد، گفت: باید بدانیم هدف از لایروبی چیست؟ اگر هدف آوردن آب به تالاب است لایروبی را باید به جریان‌های بالادست تالاب به منظور دستیابی به آب شیرین سوق دهیم تا بعد از آبگیری تالاب «لپو» آب به میانکاله برسد.
 
دو سناریو برای لایروبی تنگه چپقلی
 
باقرزاده کریمی نسبت به لایروبی تالاب میانکاله در مسیر غلط هشدار داد و گفت: توپوگرافی بستر تالاب و دریا نشان می‌دهد که لایروبی تنگه چپقلی با دو سناریو مواجه خواهد شد. در سناریوی اول - که محتمل‌تر هم است- کل آب تالاب به دریا تخلیه و تالاب خشک خواهد شد. در سناریوی دوم - که خوش‌بینانه‌ است- هجوم آب دریا به تالاب بدون در نظر گرفتن تراز اکولوژیک و شوری مناسب موجب تخریب کارکردهای اکولوژیک تالاب خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: قصد نداریم تالاب را کلا با آب دریا پر کنیم بلکه می‌خواهیم تالاب را با مخلوطی از آب شیرین بالادست و آب شور دریا پر کنیم. به عبارت ساده‌تر قصد نداریم دریا را توسعه دهیم و تالاب را به بخشی از دریا تبدیل کنیم بلکه می‌خواهیم تالاب حفظ شود؛ تالابی که ترکیبی از آب شور دریا و آب شیرین رودخانه‌ها است.
 
کشاورزی و آبزی‌پروری بلای جان میانکاله
 
باقرزاده کریمی با بیان اینکه مشکل اصلی در تالاب میانکاله و خلیج گرگان در بالادست حوضه آبریز و در خشکی است،؛ نه در دریا، تصریح کرد: چندین رودخانه فرعی در این حوضه وجود دارد که در جلگه بالادست میانکاله به صورت آبراهه‌هایی به میانکاله می‌ریزد که در حال حاضر همه آن‌ها به دلیل کشاورزی و آبزی‌پروری قطع شده بنابراین آب شیرین تالاب بسته شده است. زمانی که آب دریا پس‌روی کرد تازه فهمیدیم چه فاجعه‌ای اتفاق افتاده است.
 
رئیس کمیته ملی و مرجع علمی و فنی کنوانسیون رامسر در پایان با تاکید بر ضرورت حفظ ساختار اکولوژیک میانکاله اظهار کرد: ترکیب آب شور و شیرین تالاب میانکاله توانسته است زیستمندان را حفظ کند و تخم‌ریزی آبزیان و حیات پرندگان را در تالاب میانکاله تحقق ببخشد. اگر این ترکیب به هم بخورد، تالاب از بین می‌رود و به بخشی از دریا تبدیل می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار