یکی از مهم‌ترین طرح‌های وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم «پروژه مهر» نام گرفت که اجرای آن همانند بسیاری از طرح‌های آموزشی و تحصیلی در مازندران با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بوده است.
کد خبر: ۴۸۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸ 23 August 2017
به گزارش تابناک : این طرح که در قالب تامین و ساماندهی منابع و نیروی انسانی، تجهیزات و تکمیل فضاهای آموزشی نیمه‌کاره و دیگر نیازهای آموزش و پرورش استان تعریف می‌شود، با کمبود حمایت و بودجه روبه‌روست.
بر این اساس، کمبود اعتبارات، فرسودگی بیش از نیمی از فضاهای آموزشی مازندران، آشنا نبودن مدیران با ساختارها و مبانی جدید تحصیلی، فراهم نبودن زیرساخت‌های اجرایی در سند تحول بنیادین، بدهی اداره کل آموزش و پرورش مازندران به تامین اجتماعی و سایر مجموعه‌های مرتبط با نوسازی، تجهیز مدارس و... از عوامل کاهش موفقیت در اجرای پروژه مهر در این استان است.
گرچه طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش، در سال گذشته مازندران با کسب صد امتیاز رتبه نخست اجرای این طرح را در کشور به دست آورده است، اما مدیران و اولیای بسیاری از دانش‌آموزان از کندی روند اجرای این پروژه در مدارس استان اظهار نارضایتی می‌کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران از اجرای پروژه مهر به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نظام تعلیم و تربیت یاد می‌کند و می‌گوید: انسجام درون سازمانی، رمز موفقیت در اجرای این طرح در مدارس شهری و روستایی مازندران است.
سیدعلی قاسمی با بیان این‌که در سه سال اخیر دستورالعمل‌های اجرای پروژه مهر در اولویت اداره کل
آموزش و پرورش استان قرار گرفته است، افزود: با به‌‌کارگیری توان و اندیشه جمعی مدیران، اولیا، نیکوکاران و نیروهای آموزش و پرورش می‌توان در جهت اجرای این طرح در مازندران گام‌های بلندتری برداشت.
کمرنگ بودن نقش مدیران
معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران نیز در این باره به جام‌جم می‌گوید: پروژه مهر نماد مدیریت، برنامه‌ریزی، ساماندهی، اجرا و نظارت در برنامه‌های آموزشی و تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز است.
اسفندیار نظری با اشاره به این‌که شعار امسال ما در اجرای پروژه مهر مازندران «مدیر مدرسه رهبر برنامه درسی است»، تصریح کرد: در حال حاضر سند تحول بنیادین با سه استراتژی توسعه متوازن، کیفیت‌بخشی و پژوهش‌ محوری در حال اجراست.
این مسئول یادآور شد: پروژه مهر فقط آماده‌سازی فضاهای آموزشی و فراهم کردن تجهیزات نیست بلکه ایجاد آمادگی کامل در مدیریت، روش تدریس و نیروهای انسانی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با دانش‌آموزان سروکار دارد.
نظری، کمرنگ بودن نقش مدیران مدارس را اولین حلقه مفقوده در اجرای پروژه مازندران عنوان کرد و افزود: مدیر مدرسه باید با تسلط بر علوم تحصیلی و مسائل روز جامعه به یک رهبر آموزشی و تربیتی تبدیل شود تا بتواند علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و نیروی انسانی با ایجاد تغییرات اساسی در فضاهای آموزشی مدارس، رضایت والدین و دانش‌آموزان را جلب کند.
وی با تاکید بر آموزش بیش از 60درصد معلمان پایه یازدهم تا قبل از مهر ماه اظهار کرد: سازماندهی نیروهای انسانی در مدارس با جمعیت زیر حدنصاب از مهم‌ترین اولویت‌های اداره کل در پوشش تحصیلی است. مدارس روستایی و حاشیه‌نشین نیازمند توجه بیشتر هستند تا از مهاجرت دانش‌آموزان از روستاها به شهرها جلوگیری شود.
نظری خاطرنشان کرد: اگر قرار است در فرهنگ کار و کارآفرینی اصلاحاتی صورت پذیرد، باید از مدارس فنی حرفه‌ای و شاخه‌های کار و دانش شروع کنیم. آموزش حتی یک مهارت به دانش آموزان و در روزهای پنجشنبه هر هفته می‌تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد.
معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران از اشتغال به تحصیل بیش از 540 هزار دانش‌آموز در 4000 مدرسه استان خبر داد و ادامه داد: سال گذشته بیش از هفت میلیارد تومان اعتبار صرف اجرای پروژه‌های مهر در آموزش و پرورش مازندران شد که خیرین در این میان سهم عمده‌ای داشتند.
وی با اشاره به این‌که استانداری مازندران با تخصیص 5/1 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه مهر استان به یاری اداره کل آموزش و پرورش آمده است، عنوان کرد: از محل مشارکت‌های مردمی و کمک‌های خیرین مدرسه یار استان، 42مدرسه تا مهر سال جاری در مازندران به بهره‌برداری می‌رسد و 166 مدرسه استان که در توفان سال گذشته بین 30 تا 50درصد آسیب‌دیده بودند، بازسازی و برای سال تحصیلی جدید آماده شدند.
لزوم دقت بیشتر در اجرا
همچنین نماینده مدیران مدارس مازندران در اداره کل آموزش و پرورش در این خصوص به جام‌جم گفت: پروژه مهر باید با دقت و نظارت بیشتری در مازندران اجرا شود.
مهران شریفی با بیان این‌که موانع بسیاری در مسیر اجرای این طرح ملی قرار دارد، بیان کرد: سرانه بودجه آموزش و پرورش مازندران برای شهر متراکمی مثل قائمشهر طی یک سال گذشته 30 میلیون تومان است که اگر 342 مدرسه و 47 هزار دانش‌آموز این شهرستان را درنظر بگیریم، این مبلغ حتی کفاف هزینه‌های جاری مدارس را هم نمی‌دهد.
وی اظهار کرد: مدارسی که تحت پوشش سازمان ملی کشف استعدادهای درخشان (سمپاد) هستند ازجمله مدرسه تیزهوشان و فرزانگان، در تمام طول سال دایرند و تعطیلی ندارند، لذا اجرای پروژه مهر در آنها به مشکل برمی‌خورد، اما در سایر مدارس دولتی و غیردولتی استان بخصوص مدارسی که از مشکل فرسودگی و زیرساختی رنج می‌برند، اجرای این طرح باید در اولویت قرار گیرد.
شریفی ضمن انتقاد از کم‌توجهی خانواده‌ها و اولیای دانش‌آموزان نسبت به هزینه‌های تحصیلی و آموزشی خاطرنشان کرد: صرف هزینه برای بهبود روند آموزشی در مدارس، اتلاف سرمایه نیست بلکه عین سرمایه‌گذاری است.
وی عنوان کرد: پروژه مهر یکی از مهم‌ترین ارکان سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت است که نیازمند حمایت همه‌جانبه متولیان آموزشی و پرورشی، خیرین و اولیای دانش‌آموزان است. این طرح عظیم در یک سال اخیر بسیار جدی گرفته شده و منتظر شکوفایی آن در نسل‌های آینده هستیم.





منبع : جام جم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار