به گزارش تابناک : دکتر محمد رضا حسین زاده اعلام کرد: در این بانک اقدامات لازم برای آسیب شناسی موضوع در دستور کار قرار گرفت و به تفکیک مشکلات درون سازمانی و برون سازمانی افزایش مطالبات غیرجاری بررسی شد و برنامه ریزی هدفمندی برای حداکثر سازی ظرفیت و پتانسیل موجود و دستیابی به اهداف کاهشی مطالبات غیرجاری به کار رفت، به گونه ای که با اجرا و کنترل مستمر برنامه ها و اهداف مورد انتظار ، نتایج خوبی حاصل شده است.
وی افزود:کاهش ۴۶ هزار میلیارد ریالی مطالبات غیرجاری از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵، دستاورد مهمی برای بانک ملی ایران محسوب می شود و موجب برگشت بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال از ذخایر مطالبات مشکوک الوصول و بهبود صورت های مالی بانک شده است.
رییس هیات مدیره بانک ملی ایران تاکید کرد: در حال حاضر سهم این بانک از مطالبات معوق شبکه بانکی کشور از ۱۷ درصد به ۹ درصد کاهش یافته است.
حسین زاده ادامه داد: در نتیجه اقدامات صورت گرفته در پایان سال ۱۳۹۵، نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی(NPL) این بانک به ۸/۷ درصد رسید که کاهش قابل ملاحظه ای محسوب می شود. این در حالی است که میانگین این نسبت برای بانک های بزرگ که سهم اصلی در بازار دارند، ۸/۸ درصد است.
مدیر عامل بانک ملی ایران اظهار داشت: در دوران پساتحریم و به منظور برقراری ارتباطات و تعاملات بانک های داخلی با بانک های بین المللی ، استاندارد بودن نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی از اهمیت فراوانی برخوردار است و بانک های بین المللی اهمیت ویژه ای برای این نسبت قائل هستند . براساس استانداردهای جهانی نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی باید بین ۳ تا ۵ درصد باشد که با روند فعلی ، بانک ملی ایران به این نسبت نزدیک شده و تلاش برای کاهش بیشتر آن در اولویت اهداف و برنامه های عملیاتی هیات مدیره بانک قرار دارد.
منبع : بانک برتر