بررسی آثار مستند جشنواره سلامتی در بحثی با مستندسازان؛
بحث اهمیت و تاثیر بیشتر طب سنتی یا مدرن میان مردم، حالا پایش به دومین جشنواره فیلم سلامت نیز باز شده است.
کد خبر: ۴۸۱۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱ 20 August 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، جشنواره نوپای فیلم سلامت که تا چند روز دیگر دومین دوره خود را تجربه خواهد کرد در بخش مستند نیز آثار قابل توجهی را داوری می کند.

این جشنواره که با هدف آگاهی بخشی به عموم مردم جامعه در جهت افزایش سلامت و پیشگیری از بیماری ها برنامه ریزی شده است در بخش مستند میزبان 13 اثر است.

برای بررسی موضوع برخی از این مستند ها و اهمیتِ تاثیر سینما در فرهنگ سلامت به سراغ چند تن از مستندسازان حاضر در دومین جشنواره ملی فیلم سلامت رفته ایم که در ادامه از نظر شما نیز می گذرد آنچه با این مستند سازان گفتیم و شنیدیم.

**پاسخ‌هایی برای جدال همیشگی طب سنتی و مدرن
مستند «عنبرسیلین» به نویسندگی و کارگردانی مسعود کارگر که بررسی تاثیر عنبر نسا به عنوان یک داروی سنتی را سوژه قرار داده و در بخش مستندهای دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

کارگر درباره مستند «عنبرسیلین» به ایسکانیوز، گفت: این مستند جدال همیشگی بین طب سنتی و مدرن را سوژه خود قرار داده و این‌که چطور می‌شود این دو طب را در کنار هم داشت.

مسعود کارگر، افزود: از طرف دیگر ما در بسیاری از مواقع زود دست به قضاوت مسائل یا چیزهایی می‌زنیم که در نزدیکی ما قرار دارند و گاهی آنچه در پیرامون ماست را به علت نزدیک بودن و در دسترس بودن شایسته نمی‌دانیم به دنبال روش و راه دیگری می‌گردیم.

کارگر با اشاره به درون مایه طنز این مستند گفت: ما تلاش کردیم در این مستند بینندگان را با این موضوع مواجه کنیم که زود قضاوت نکنیم. اما درخصوص تفاوت داروهای گیاهی و اینکه چقدر این داروها می‌توانند مفید باشند و چطور باید با آنها برخورد کنیم هم در این مستند بخش‌هایی داریم که می‌تواند پاسخگوی سوالات همیشگی مخاطبان باشد.

این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت که از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود حضور دارد.
نگاهی به ازدواج بچه‌های عقب مانده ذهنی

مستند «سرنوشت بایگانی» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی الهام آقالری که به ازدواج جوانان عقب‌مانده ذهنی می‌پردازد در بخش مستندهای دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

آقالری با اشاره به این‌که طرح مستند«سرنوشت بایگانی» سومین جشنواره مستند سینما حقیقت جایزه بهترین طرح برتر را دریافت کرده گفت: اما به دلیل مدیریت‌ها و مخالفت‌هایی که با این سوژه می‌شد امکان ساخت این مستند تا سال 95 میسر نشد.

او تاکید کرد: این فیلم را با هدف آگاه‌سازی عمومی جامعه نسبت به تعریف درست عقب ماندگی ذهنی ساختم. متاسفانه بسیاری از افراد در جامعه ما هنوز فکر می‌کنند عقب مانده ذهنی کسی است که زنجیر به دورش وصل می‌کنند یا گاهی آنها را با بیمار اعصاب اشتباه می‌گیرند. بسیاری از افراد هنوز تفاوت عقب‌مانده ذهنی مرزی یا خفیف یا متوسط را نمی‌دانند و نمی‌توانند آنها را تشخیص دهند. به دلیل این‌که هنوز تعریف درستی از عقب ماندگی در جامعه ما مشخص نشده است.

آقالری درباره مضرات نداشتن تعریف درست از عقب ماندگی گفت: این موضوع باعث شده بسیاری از این موقعیت سو‌ء استفاده کنند و بچه‌هایی با عقب‌ماندگی خفیف یا مرزی را به خواستگاری رسمی مخصوصا برای دخترانی که به لحاظ آموزش و طبقه اجتماعی در سطح پایین‌تری قرار دارند ببرند. آنها این موضوع را عنوان نمی‌کنند در حالی که اگر این عقب‌ماندگی مادرزادی و در ژن این بچه‌ها باشد نسل بعدی هم دچار عقب ماندگی خواهند شد.

او ادامه داد: دوست دارم زنان سرزمینم با سرافرازی و سربلندی زندگی کنند و اینطور نشود که بعد از این‌که زیر یک سقف رفتند متوجه این مشکلات که طرف دیگر تصمیم به پنهان کردن آن گرفته شوند. این اولین بار است که به ازدواج بچه‌های عقب مانده ذهنی پرداخته می شود امیدوارم بتوانیم مردم را آگاه کنیم.

آقالری اشاره کرد: ما تلاش کردیم ازدواج بچه‌های عقب‌مانده ذهنی را به لحاظ فقهی، روانشناسی، انسان‌شناسی و خلاء‌های قانونی بررسی کنیم و آمارهایی که داشتیم را در دید مخاطبان قرار دادیم.

**روایتی از زندگی یک خانواده ناشنوا

مستند «زندگی شاید همین باشد» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید مهدی موسوی برزکی زندگی یک خانواده ناشنوا را سوژه خود قرار داده و در بخش مستند‌های دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

موسوی برزکی درباره این‌که چرا مخاطبان باید مستند«زندگی شاید همین باشد» را ببینند، به ایسکانیوز، گفت: اگر از نعمت شنوایی محروم باشیم چه اتفاقی می‌افتد‌؟ هرچند آموختن برای ما ناممکن نمی‌شود، ولی بسیار دشوار است. پس توجه به این نعمت بزرگ الهی که یکی از راه‌های بسیار مهم آموختن و فهمیدن است، سپاس را پیش می‌آورد و تصور نبود آن کافی است تا به ارزش آن پی ببریم.

او ادامه داد: از این رو، خدا در قرآن می‌فرماید: «بگو: اگر خداوند شنوایی و دیدگان شما را بگیرد و بر دل‌هایتان مهر بزند، کدام معبود آن را به شما پس می‌دهد؟» شیوه رفتار اعضای خانواده و جامعه با یک فرد ناشنوا، در رشد عاطفی، سازگاری اجتماعی، آمادگی آموزش مهارت‌های زبانی و تحصیل او بسیار مهم و تعیین کننده است.

موسوی برزکی تاکید کرد: خانواده و اجتماع با پذیرش واقع بینانه مشکل فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های او یاری‌اش دهند. وضعیت مطلوب برای ناشنوا، استفاده از موقعیت‌های در دسترس افراد عادی است. پذیرش فرد ناشنوا از طرف خانواده، اجتماع و شناخت تفاوت‌های او و کنار آمدن با آن، نیازمند عشق، علاقه، صبر، حوصله و برخورد منطقی است از این رو در این فیلم سعی شده است تا با مصائب و مشکلات خانواده‌ای مواجه شویم که تمامی فرزندان خانواده با مشکل کم شنوایی و ناشنوایی مواجه هستند و در این مسیر سعی می‌کنند شرایط را برای زیستن خود بهتر کنند اما همه چیز آنطور که آنها می‌خواهند پیش نمی‌رود.

در خلاصه این فیلم آمده است: زینب عضو خانواده ناشنوایی است که برای هشت نفر از اعضای خانواده که نیاز به سمعک دارند در تلاش است. این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت که از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود حضور دارد.

**پزشک 82 ساله‌ای که هرگز قرص نخورد
مستند «آقای فروزانفر» به نویسندگی و کارگردانی منصور غلامی که زندگی یک پزشک متخصص اطفال را سوژه خود قرار داده در بخش مستندهای دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

غلامی درباره این مستند به ایسکانیوز، گفت: دکتر اسکندر فروزانفر، پزشک متخصص اطفال یا همان «آقای فروزانفر» در زمان ساخت فیلم، ٨٢ ساله بود. سرحال و قبراق و پُر از حافظه تاریخی!

اوادامه داد: چیزی که قابل تأمل است این که او در تمام سال‌های رفته، حتی یک قرص هم مصرف نکرده و در واقع او با وجود پزشک بودن، هیچ اعتقادی به قرص و دوا برای درمان بیماری‌ها ندارد و پیرو آموزه‌های دینی، سلامت تن و روح خود را حفظ کرده است.

غلامی تاکید کرد: به نظرم دیدن فیلم برای جامعه‌ای که با دچارشدن به هر دردی، انواع قرص‌ها و کپسول‌ها را بدون تجویز پزشک و خودسرانه مصرف می‌کند می‌تواند دیدنی و جذاب باشد. این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت که از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود حضور دارد.

**ماجرای قهرمانی بهداد سلیمی
مستند «کوه آهن» به نویسندگی،‌ کارگردانی و تهیه‌کنندگی مصطفی دالایی حضور بهداد سلیمی قهرمان جهانی را در مسابقات المپیک ریو سوژه خود قرار داده و در بخش مستندهای جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

دالایی درباره مستند«کوه آهن» به ایسکانیوز، گفت: این مستند در زمانی که آقای بهداد سلیمی می‌خواست در مسابقات المپیک ریو روی تخته برود از شبکه ورزش پخش شد. در واقع پخش آن طوری تنظیم شده بود که با پایان پخش آن با زمان روی تخته رفتن بهداد سلیمی همزمان شود. تا بیننده ایرانی متوجه شود هر چند که تمام ورزشکارانی که در مسابقات فوق سنگین حضور داشتند زحمت کشیده بودند اما بهداد سلیمی، تیم ورزشی، فنی و پزشکی فدارسیون 10 برابر زحمت کشیده بودند.

او افزود: بهداد و تیم‌های ورزشی، فنی و پزشکی برای بهبود آسیب شدید او از ناحیه زانو سمت چپ تلاشی کرده بودند که ستودنی بود. او در طی هشت ماه هم باید کارهای ترمیمی بدنش را انجام می‌داد، هم با تمرین‌ها ضعف عضلانی‌اش را جبران می‌کرد و هم خودش را به رکورد المپیک می‌رساند.

دالایی تاکید کرد: در این شرایط بود که بهداد چه مدال می‌گرفت و چه نمی‌گرفت، همین که خودش را به تخته رسانده بود و از موانع و شرایط سخت عبور کرده بود برای ما قهرمان بود.

او با بیان این‌که در حال حاضر این فیلم توان پزشکی و مدیریتی ما را نشان می‌دهد گفت: چراکه صحبت برسر این بود که بهداد را برای جراحی به کشورهای دیگر بفرستند اما با انتخابی که بهداد کرد و تیم متخصصی که در کنار او آمدند، بهداد توانست ظرف هشت ماه خودش را به مسابقات برساند و این ارزشمند است.

دالایی عنوان کرد: عمل پای بهداد سلیمی جزو اولین عمل‌های سنگین ترمیمی بود که در ایران انجام شد و این موضوع برای ما ایرانیان بسیار ارزشمند است.این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت که از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود حضور دارد.

دومین جشنواره فیلم سلامت از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال در پردیس چارسو برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار