فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه «وستمین» کیاسر استان مازندران با هدف کاوش در ۱۲گور دخمه باقی مانده از فصل نخست آغاز شد.
کد خبر: ۴۷۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰ 16 August 2017
 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «عبدالمطلب شریفی»، رییس هیأت باستان شناسی این محوطه تاریخی با اعلام این خبر گفت: محور فعالیت‌های باستان شناسی در این پروژه کار روی گور دخمه‌هایی است که از فصل اول کاوش، سال ۹۴ باقی مانده است .
 
او با اشاره به کشف ۶۰ گور دخمه در این محوطه افزود: ۴۸دخمه در فصل گذشته کاوش و مستندنگاری شد. در این فصل در تلاش هستیم تا ۱۲ دخمه باقیمانده را کاوش و اطلاعات مربوط به آنها را ثبت و ضبط کنیم.
 
این باستان‌شناس با مهم دانستن انجام گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه ۱۵هکتاری وستمین اظهار کرد: اگرچه پراکندگی مواد فرهنگی در محوطه به نظر می رسد اما قطعی نیست از این رو برای مشخص کردن میزان آثار در محوطه، در این فصل گمانه زنی در محوطه به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم صورت می گیرد .
 
شریفی با طرح برخی از پرسش‌هایی که در فصل نخست کاوش برای گروه باستان شناس مطرح شده است، بیان کرد : ویژگی گورستان شرقی که بصورت چاله تدفین و متأخر تر از گورستان غربی است از پرسش هایی بشمار می رود که در این فصل به دنبال پاسخ آن هستیم .
 
وی با اشاره به شناسایی گور دخمه‌ها از غربی‌ترین نقطه به سمت شرق، در مساحتی نزدیک به ۷۰متر توسط باستان شناسان گفت: در این قسمت به معماری مسکونی برخوردیم که درسطح قرار دارد،با توجه به نزدیکی گور دخمه‌ها که در عمق ۳-۴ متری قرار دارند این پرسش مطرح است که آیا گور دخمه‌ها زیر این فضاهای معماری قرار دارند یا نه ؟که در این فصل به این پرسش نیز پاسخ خواهیم گفت .
 
این باستان شناس، با اشاره به انجام فعالیت‌های میان رشته‌ای در فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی در وستمین افزود: مطالعات جانور شناسی‌، انسان شناسی‌، انگل شناسی ، زمین شناسی و ... همزمان با کاوش های باستان شناسی انجام می‌گیرد .
 
او همچنین با اشاره به ویژگی‌های خاص گور دخمه های این محوطه که نیازمند بررسی های ژئوفیزیک است، بیان کرد: مطالعات ژئوفیزیک در این محوطه با دستگاه‌های تخصصی در آینده نزدیک صورت می‌گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار