رئیس بنیاد نخبگان مازندران:
کشورهای همجوار به صورت همزمان از ظرفیت‌های دریای خزر بهره‌مند می‌شوند و ایران تنها کشوری است که از این ظرفیت‌ها بی بهره بوده و باید با بهره‌گیری از فناوری‌های دانش بنیان و نوظهور در راستای استفاده از ظرفیت‌های عظیم و غنی دریای خزر گام برداشته شود.
کد خبر: ۴۷۷۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰ 12 August 2017
به گزارش تابناک مازندران،  محسن جهانشاهی امروز در مراسم بزرگداشت روز دریای خزر در پارکینگ صفر بابلسر، اظهار داشت: دریای خزر سرشار از منابع عظیم و غنی بوده و استفاده همزمان از منابع و آسیب نزدن به آن نیازمند بهره‌گیری از فن آوری‌های نوین و نوظهور است.
 برگزاری باشکوه همایش روز ملی دریای خزر
وی با بیان اینکه به منظور استفاده از منابع غنی دریای خزر و جلوگیری از بروز آسیب به این منابع عظیم دریایی ستاد دانش بنیان دریایی در کشور تشکیل شده است، افزود: سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت امسال در تهران برگزار می‌شود.
 
رئیس بنیاد نخبگان مازندران با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره فرصت مغتنمی برای ارائه ایده‌های نو توسط دانشجویان، دانش آموزان و ایده پردازان است، خاطرنشان کرد: برگزیدگان این جشنواره از جوائز ارزنده ای بهره مند می‌شوند.
 
جهانشاهی با بیان اینکه افرادی که در حوزه‌های مختلف دریایی تخصص دارند و فعالیت دارند نیز می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند، گفت: استفاده از دریا صرفا" در تماشای زیبایی‌های آن خلاصه نمی‌شود و باید با ارائه برنامه‌های علمی و راهبردی از منابع غنی دریا استفاده شود..
 
وی با بیان اینکه ایران به عنوان بی بهره‌ترین کشور حاشیه دریای خزر از دریا محسوب می شود، تصریح کرد: کشور به صورت همزمان از ظرفیت‌های دریای خزر بهره‌مند می‌شوند و ایران تنها کشوری است که از این ظرفیت‌ها بی بهره بوده و باید با بهره‌گیری از فناوری‌های دانش بنیان و نوظهور در راستای استفاده از ظرفیت‌های عظیم و غنی دریای خزر گام برداشته شود.
 
نگرانی از بروز آلودگی نفتی دریای خزر
 
داریوش یوسفی کبریا ، رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر نیز در این مراسم گفت: خزر یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های جهان بوده که از نظر وسعت 1.5 برابر خلیج فارس است.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ برخورداری از ساحل با 865 کیلومتر طول خط ساحلی دومین کشوری بوده که بزرگ‌ترین طول خط ساحلی دنیا را به خود اختصاص داده و حدود 43 درصد از جمعیت مازندران نیز ساحل‌نشین هستند.
 
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر با بیان اینکه تاسیس این مرکز در سال 74 به صورت قانونی در کشور تصویب شده است، تصریح کرد: مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر برای اولین بار در بین سه استان شمالی کشور در سال 75 در مازندران راه اندازی شد.
 
یوسفی کبریا با اشاره به اینکه بررسی نوسانات آب دریای خزر، پیشروی و پسروی دریای خزر و اثرات این پسروی و پیشروی از جمله فعالیت‌های این مرکز محسوب می شود، تصریح کرد: یکی از نگرانی‌هایی که این مرکز در رابطه با دریا مواجه است، بحث آلودگی آب دریا و مرگ انسان‌ها در دریای خزر بوده و جلوگیری از این آسیب‌ها و سوانح نیز از دیگر رسالت‌های این مرکز به شمار می آید.
 
وی با بیان اینکه دریای خزر سومین ذخیره‌گاه نفت و گاز دنیا به شمار می آید، تاکید کرد: برداشت از این ذخیره توسط کشورهای حاشیه دریای خزر سبب بروز چالش‌های عدیده برای ایران شده که از جمله مهم‌ترین این آسیب‌ها بحث بروز آلودگی‌های نفتی است.
 
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر با اشاره به اینکه تراز آب دریای خزر منفی 26.9 دهم است، افزود: هر ساله تراز آب دریای خزر کاهش می‌یابد و این موضوع سبب خشکی دریا و آزادی کیلومترها سواحل می‌شود که این موضوع علاوه بر فرصت به عنوان یک چالش بزرگ نیز محسوب می‌شود.
 
یوسفی کبریا با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم از 504 کیلومتر ساحل مازندران به درستی مراقبت و حفاظت شود، افزود: یکی از اهداف برگزاری این مراسم، پیشگیری و جلوگیری از آلودگی دریای خزر است.
 
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر، تاکید کرد: وجود زباله در دریا و غرق شدگان از دیگر مشکلات مهم دریای خزر به شمار می‌آید و رفع این مشکلات نیازمند یک عزم همگانی در کشور است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار