علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه موضوع رسیدگی به محصولات تراریخته به زودی در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت، در گفتگو با اکوتیتر گفت: در کمیسیون تاکید داشتیم به دلیل مخاطرات احتمالی محصولات تراریخته واردات اینگونه محصولات باید تحت کنترل باشد.
کد خبر: ۴۷۶۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵ 12 August 2017
به گزارش تابناک : واردات محصولات تراریخته از جمله موضوعاتی است که همواره با حاشیه ها و انتقادات جدی جامعه کارشناسی قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان می گویند  کشورهای اروپایی و کشورهای پیشرفته تولید محصولات کشاورزی تراریخته را ممنوع کرده اند و به دلیل مضرات استفاده از اینگونه محصولات کشورما نیز باید در مقابل واردات محصولات تراریخته حساسیت های لازم را به عمل بیاورد. در همین حال، این انتقاد جدی هم وجود دارد که وزارت بهداشت به عنوان رکن اصلی در تائید یا عدم تائید سلامت انسانی محصولات تراریخته به صورت جدی به موضوع وارد نشده است.از آن سو، اما  سخنگوی دولت یازدهم در آخرین اظهار نظر رسمی در خصوص موضع دولت در قبال واردات اینگونه محصولات عنوان کرده، دولت مدافع واردات اینگونه محصولات است. محمد باقر نوبخت با اعلام این مسئله  اما با انتقاد گسترده رسانه ها، کارشمناسان و مراجع تقلید نیز مواجه شد. 


بخش اعظمی از جامعه اطلاعات درستی از محصولات تراریخته ندارد
در همین حال، علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه موضوع رسیدگی به محصولات تراریخته به زودی در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت، در گفتگو با اکوتیتر گفت: در کمیسیون تاکید داشتیم به دلیل مخاطرات  احتمالی محصولات تراریخته واردات اینگونه محصولات باید تحت کنترل باشد. 

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه بخش اعظمی از جامعه اطلاعات درستی از محصولات تراریخته ندارد، گفت: اما آن موضوعی که الان مورد بحث است این است که بخشی از جامعه هنوز فرق بین محصولات اصلاح نژادی و تراریخته خیلی از هم تشخیص نمی دهد. 

این عضو کمیسیون کشاورزی در تشریح تفاوت محصولات تراریخته و اصلاح نژاد شده گفت: ما یک سری محصولات داریم که در اثر اصلاح نژد به شکل تولید بالا  و پرمحصول درآمده است. مثل نژادهای گوشتی و مرغ های تخم گذار یا بعضا در برنج ها. به اینها اصلاح نژادی می گویند که با روش هایی در فرمول رشد آنها تغییر ایجاد شده است. 

وی ادامه داد: اما تراریخته یک خاصیت ژنتیکی را از یک موجود به یک موجود دیگر منتقل کرده اند. این کار ممکن است جهش هایی را به وجود بیاورد و قابل کنترل نباشد و مخاطرات زیست محیطی و بیماری های صعب العلاج را داشته باشد .

ابراهیمی با بیان اینکه به دلیل مخاطرات محصولات تراریخته تاکید شده که  واردات اینگونه محصولات باید تحت کنترل باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر اطلاعات مربوط به واردات این گونه محصول کامل و دقیق نیست، چرا که وقتی می گوییم یک محصول تراریخته است باید مشخص شود به چه دلیل است. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه رسیدگی به این مسئله دراولویت کاری کمیسوین کشاورزی قرار دارد، افزود:  در حال حاضر که کار کمیسیون کشاورزی سبک شده و برنامه ششم و بودجه تعیین تکلیف کرده باید به سرعت به این موضوعات پرداخته شود و به محض اینکه بحث تعیین وزرا تمام شود ودر یکی دو هفته آینده وارد موضوعات اصلی کشور خواهد شد که یکی از آنها همین بحث محصولات ژنتیکی است. 

وی اضافه کرد: ظرف روزهای اخیر هم مجلس دو لایحه ای که دولت در رابطه با حفظ ذخایر ژنتیکی بود ارائه کرده بود را مورد بررسی قرار داد و ما در تلاش هستیم  به نوعی به تعریف مشخصی برای محصولات تراریخته به جامعه ارائه دهیم که اگر قرار بود سیستم اجرایی و دستگاه ها نظارتی بحث های کنترلی را انجام دهد بشود محصولات اصلاح نژاد شده و ژنتیکی را از هم مشخص کرد.

ابراهیمی با بیان اینکه  الان هر محصولی که وارد می شود منهای برچسب منشا تولید ،باید روش تولید آن هم مشخص شود، توضیح داد:  اگر محصولی ارگانیک است باید کاملا مشخص شود. اگر ارگانیک نیست و تراریخته است نیز باید مشخص شود.

وی گفت:  دراین قسمت یعنی بخش برچسب گذاری محصولات  انچنان خوب کار نشده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی همچنین با اشاره به انتخاب آقای حجتی به عنوان وزیر کشاورزی دولت دوازدهم گفت: آقای حجتی در حوزه کشاورزی مدیریت  خوبی داشته و جز نقاط قوت کابینه است که کارکرد خوبی  هم داشته است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای حجتی در حوزه خودکفایی گندم عملکرد خوبی داشته است، توضیح داد: ایشان در حوزه خود کفایی عملکرد خوبی داشته است اما یکی از ایرادهای ایشان هم این است که تخصص اساسی ایشان حوزه کشاورزی نیست.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار