بررسی برآیند های اقتصادی نشان از نشان از روند و به رشد آمارهای صادراتی دارد این درحالیست که نقشه راهبردی صادرات مازندران هنوز تهیه نشده است
براساس آمارگمرک،در نه ماهه امسال بیش از سیصدوچهل ودو میلیون دلار صادرات از مازندران و بیش ازهفتصدو شصت و پنج میلیون دلار کالا نیز واردات به استان صورت گرفته است
کد خبر: ۴۷۳۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹ 06 August 2017
صادرات مازندران، هم چنان در هاله ای از ابهام 
به گزارش تابناک مازندران: صادرات استان شامل فراورده های لبنی با چهل و هفت درصد، سیمان یازده درصد، لوله و پروفیل وبقیه، موادغذایی و خدمات فنی و مهندسی بود که به کشورهای عراق، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، امارات، ترکیه ،تاجیکستان، ارمنستان و قرقیزستان صادر شده است.به این ترتیب صادرات مازندران درمقایسه با پارسال افزایش سیزده درصدی از لحاظ ارزش و افزایش هشت درصدی از لحاظ وزنی را تجربه کرد.با این حال به اعتقاد کارشناسان، بهره های بانکی بالا، تحریمها، مشخص نبودن نقشه راه صادراتی، کاهش رقابت پذیری، نشناختن بازارهای هدف از مسائلی است که روند صادرات مازندران را در دستخوش چالش کرده است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان مازندران گفت: برای اینکه در حوزه صادرات برنامه مشخصی داشته باشیم باید نقشه توسعه صادرات استان و فعالیت در این بخش را تدوین کنیم.
رئیس خانه صنعت و معدن مازندران گفت: در زمینه زیرساخت های صادراتی در مازندران نقایص و کمبودهایی وجود دارد.
مجتبی رضوی در اولین جلسه کمیته توسعه صادرات تولیدات صنعتی و معدنی استان مازندران با اشاره به اینکه شناسایی مشکلات و اتخاذ راهکارها برای افزایش صادرات در دستور کار کمیته توسعه صادرات استان مازندران قرار دارد، عنوان کرد: حفظ و نگه داشت وضعیت موجود در صادرات تولیدات مازندرانی در اولویت های این کمیته قرار دارد.
وی با بیان اینکه در کشور نیازمند عزم ملی برای توسعه تجارت خارجی هستیم، افزود: در استان مازندران نیز می توانیم برای توسعه صادرات قدم های خوبی برداریم.
رضوی با بیان مشکلات مازندران در زمینه صادرات اظهار کرد: در زمینه زیرساخت های صادراتی در مازندران نقایص و کمبودهایی وجود دارد. هزینه های حمل و نقل کالا در مازندران بالا است و شرکت های حمل و نقل بین المللی در مازندران وجود ندارد.
وی ادامه داد: هماهنگی خوبی در زمینه صادرات در مازندران وجود ندارد و بعضاً هزینه های اضافی بر محصولات صادراتی تحمیل می شود.
مسئول کمیته توسعه صادرات صنعتی و معدنی استان خاطرنشان کرد: صادرات مازندران نیاز به همفکری و هم اندیشی بیشتر دارد تا شاهد تسهیل در صدور تولیدات ملی باشیم.
وی خواستار توجه به مساله برندسازی در تولیدات مازندران شد و گفت: اهداف دوری را در صادرات مازندران دنبال نمی کنیم. بازار اصلی هدف واحدهای دارای پتانسیل صادراتی، منطقه ای و مربوط به کشورهای همسایه نظیر آسیای میانه و CIS ، حوزه خلیج فارس و خاورمیانه است.
 مسئول کمیته توسعه صادرات صنعتی و معدنی استان با بیان اینکه در اکثر کشورها هنوز وابسته های بازرگانی و اقتصادی حضور ندارند،  پیشنهاد کرد؛ فعالان اقتصادی موفق عضو تشکل های بخش خصوصی به عنوان رایزن بازرگانی اقتصادی در کشورهای خارجی فعال شوند.
حوزه صادرات، یکی از حوزه های مهم و راهبردی است و برقراری مشوق های صادراتی، گسترش مبادلات تجاری، آموزش تجار، اصلاح قوانین ومقررات، فراهم کردن زیرساخت های صادراتی، توجه به کیفیت تولید کالا، مطالعه رفتارهای اقتصادی کشورهای هدف از ضروری ترین استراتژی های این بخش است. که باید از حالت بالقوه به حالت بالفعل درآید.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار