قرص برنج این روز ها کاربری خود را تغیر داده و تبدیل به وسیله ای برای خودکشی جوانان شده است
آلومینیوم فسفید نامی است که در ایران آنرا به عنوان قرص برنج می شناسند قرص برنج به وزن سه گرم است که بوی سیر یا ماهی گندیده می دهد و ترکیبی خطرناک از فسفیدهاست. که برای جلوگیری از آلودگی و آفت زدگی برنج انبار شده استفاده می شود. اما این روزها این قرص کاربری خود را تغییر داده و وسیله ای برای پایان دادن به زندگی جوانان شده است.
کد خبر: ۴۷۳۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷ 06 August 2017
قرص برنج،شوخی یا کشنده؟!
 
به گزارش تابناک مازندران : این ماده به راحتی جذب دستگاه های گوارش شده و بعد از حل شدن در مایعات بدن و رطوبت معده باعث تولید گاز خطرناک فسفین می شود. هرچه این ترکیبات تازه‌تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطرناک‌تر هستند، به طوری که این ماده با ساخت پروتئین تداخل دارد و مانع سنتر پروتئین می‌شود.

سپس فسفین با بلوک کردن سیتوکروم اکسیداز و مهار فسفوریسیون اکسیداتیو باعث افزایش رادیکال‌های آزاد و سپس مرگ سلولی می‌شود و در نتیجه دستگاه‌هایی از بدن که به مقدار بیشتری اکسیژن نیاز دارند نسبت به این سم حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند

مسمومیت با قرص برنج یکی از مرگ‌آورترین مسمومیت‌هایی است که مرگ حتمی را به دنبال دارد و تاکنون راهکاری برای نجات جان بیماران یافت نشده استسم قرص برنج سمی است که بر روی سلول‌های بدن تاثیر بدی دارد و تنفس سلولی را از بین می‌برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های حساس بدن مانند کلیه‌ها و قلب می‌شود.

مرگ بر اثر مصرف قرص برنج مرگی دردناک است و فرد عطش زیادی دارد و در این مرگ فرد تا زنده است، هوشیار و بیدار بوده و سوزش شدیدی در بدن خود احساس می‌کند. این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و فرد در اثر مرگی زجرآور خواهد مرد.سال گذشته تهران با 205 مورد رتبه نخست را در زمینه مسمومیت با قرص برنج در اختیار داشت و ‌مازندران با 41 مورد پس از گیلان با 99 مورد در ردیف سوم این آمار قرار داردمرگ ناشی از مسمومیت مصرف قرص برنج در چندسال اخیر با رشد قابل توجهی مواجه بوده ، به طوری که از 214 مورد فوتی در سال 87 به 463 مورد فوتی در سال 90 رسیده است..
گفتنی است که آمار خودکشی و مسمومیت با قرص برنج در مازندران رو به افزایش است.
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران خبرداد: 19 نفر بر اثرمسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده اند علی عباسی اظهار کرد: در سه ماه سالجاری 19 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در استان جان خود را از دست دادند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش داشت.
وی با بیان اینکه در سه ماهه سالجاری از تمامی فوتی های مسمومیت با  قرص برنج در استان 13 نفر مرد و مابقی زن هستند، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش مراکز پزشکی قانونی مازندران، در این مدت شهرستان های ساری، آمل و چالوس هر کدام با 3 فوتی بیشترین آمار تلفات قرص برنج را به خود اختصاص دادند.
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران تصریح کرد: بر اساس این گزارش اردیبهشت با 9، خرداد با 6 و فروردین با 4 فوتی در آن گزارش شده است.
عباسی با اشاره به اینکه بر اساس این گزارش از این تعداد 13 نفر متاهل و مابقی مجرد هستند، اظهار کرد: سنین 31 تا 41 سال با 13 مورد بیشترین فوتی ناشی از مسمومیت با قرص برنج گزارش شده است.
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران افزود: هر چند طی سال های گذشته و بر اساس آمارهای موجود تلفات قرص برنج در مازندران کاهش یافت اما می‌توان با اعمال تدابیر ویژه و سختگیرانه تر برای جلوگیری از ورود غیرقانونی قرص برنج به كشور و ممنوعیت فروش، آن را دو چندان می كند
امروزه با توجه به اینکه برخی عطاری ها به فروش قرص برنج و مواد مخدر می پردازند نباید از این موضوع به راحتی گذشت و در صورت تخلف برخورد جدی صورت پذیرد.
 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار