امروزه به دلیل هزینه های بالای معاش، خانواده ها به شعار فرزند کمتر زندگی بهتر روی آورده اند
برنامه ریزی برای داشتن فرزند یکی از اصلی ترین اقدامات هر زوج بعد از ازدواج است. تا چند سال پیش داشتن خانواده بزرگ و تعداد فرزند بیشتر یک امتیاز و حسن برای هر خانواده محسوب می شد. اما امروزه با توجه به هزینه های بالا برای زندگی و اهمیت بیش از پیش معاش این رویا دیگر عملی نیست و اکثر خانواده های ایرانی به تک فرزندی روی آورده اند.
کد خبر: ۴۷۳۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷ 06 August 2017
به گزارش تابناک مازندران : علی رغم این واقعیت که ما اسیر زندگی مدرن شده ایم مشکلات فراوانی برای کودکانی که تک فرزند هستند به وجود می آید. خود محوری،خود خواهی،مرکز توجه بودن،دوستان خیالی داشتن تنها ابتدایی ترین خلل های کودکان تک فرزند است. گرچه این مشکلات تنها متعلق به خانواده های دارای یک فرزند نیست. تک فرزند بودن فواید و مزایایی هم دارد.داشتن استقلال و مورد توجه و علاقه خانواده بودن یکی از مهم ترین مزایای تک فرزند بودن است احساس امنیت و اعتماد به نفس از مهم ترین ویژگی کودکان تک فرزند است. اما با این وجود همواره کودکان تک فرزند در معرض آسیب های بیشتری نسبت به چند فرزند ها قرار دارند و در نهایت انزوا آخرین راه ممکن برای کودک تک فرزند دنیای مدرن است. و همواره چند فرزندی توصیه ی اکید روانشناسان به خانواده هاست.
این روزها خانواده های مازندرانی تمایل زیادی به  تک فرزندی دارند. معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت : پدیده تک فرزندی و افزایش سن ازدواج باعث شده تا سال 1404 شاهد پیرشدن بیشتر جمعیت این استان باشیم.
 با وضعیت موجود و ادامه این روند به یقین مازندران در سال های آتی جزو استان های پیرکشور محسوب می شود که باید برای پیشگیری از این معضل چاره اندیشی شود.
وی همچنین با ابراز نگرانی از بروز آسیب های اجتماعی به ویژه پدیده طلاق در این استان اظهارداشت : امروز متوسط طلاق در کشور حدود 2.5 درهزار است درحالی که این رقم در مازندران حدود 2.8 در هزاراست.
وی تصریح کرد : با اینکه اقدامات خوبی در سال جاری برای پیشگیری از این آسیب اجتماعی صورت گرفته است ولی در برخی از شهرستان ها شاهد رشد طلاق هستیم که بسیار نگران کننده است.
 خانواده های مازندرانی به تک فرزندی گرایش پیدا کرده اند.
علیرضا یونسی با اشاره به وضعیت طلاق در استان مازندران، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۴ وضعیت طلاق در مازندران بغرنج بود و  شهرستان های بابلسر و فریدون کنار بیشترین آمار طلاق را داشتند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به افزایش طلاق در سال ۱۳۹۴ در فریدونکنار و بابلسر، تصریح کرد: با جلساتی که با فرمانداران بابلسر و فریدونکنار برگزار شد تا پایان سال ۱۳۹۵ کاهش طلاق در این دو شهرستان صورت گرفت.
این مسئول با بیان اینکه در سال 96 شاهد رشد طلاق در دو شهرستان فریدونکنار و بابلسر هستیم بر رفع این مشکل تاکید کرد و گفت: فرمانداران هر شهرستان مسئول مردم منطقه خود هستند و در برطرف ساختن نیازها و مشکلات در زمینه اجتماعی وظیفه مهم و اساسی دارند.
یونسی با اشاره به شجاعت دولت روحانی در پیگیری موضوعات فساد، اعتیاد، طلاق و بیکاری، ادامه داد: بر اساس برنامه استانی برای شهرستان ها، دولت بودجه ای به سازمان ملی از جمله بهزیستی، آموزش و پرورش و سازمان های فرهنگی اختصاص داده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به بودجه دولت به سازمان های ملی و برطرف ساختن مشکلات آن سازمان، خاطرنشان کرد: هر سازمان باید مشکلات خود را شناسایی و وظایف اصلی خود را در برطرف ساختن آن انجام دهد تا به کنترل و کاهش طلاق در استان کمک کرده باشد.
یونسی به افزایش طلاق در سال ۱۳۹۵ و کاهش آن در سال ۱۳۹۶ اشاره کرد و گفت: همه مسئولان و فرمانداران شهرستان‌های استان باید با همفکری و هم اندیشی در راستای کاهش طلاق حرکت کنند.
وی با اشاره به برنامه‌های پیش رو در راستای کاهش طلاق، اظهار کرد: اجرای بسته کنترل طلاق با اشاره به طرح جامعه  کاهش طلاق در هر شهرستان باید تهیه شود که در سال گذشته سه شهرستان محمود آباد، بابلسر و فریدونکنار وضعیت مطلوب و خوبی داشتند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران به مطلوب بودن وضعیت محمودآباد در سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: بحث محله محوری در دستور کار استان قرار گرفته و بهره گیری از حوزه علمیه و مطرح کردن موضوع کاهش طلاق در نماز جمعه بوده است.
این مسئول با اشاره به حوزه ازدواج، طلاق و فرزندآوری، تصریح کرد: استان مازندران به سوی تک فرزندی در حال حرکت بوده که این مسئله خطر بسیاری برای خانواده، فرزند و جامعه دارد.
وی به جلوگیری از بحث تک فرزندی و معایب آن تاکید کرد و یادآور شد: در شهرستان های استان مازندران، مسئولین و فرمانداران باید در کنار کنترل و کاهش طلاق به افزایش ازدواج، موالید و فرزندآوری توجه داشته و دولت هم با اصلاح برنامه خود در این زمینه با ۱۰ برابر  کردن وام ازدواج نسبت به دولت قبل به کاهش طلاق در استان کمک کرده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران ادامه داد: امروزه شکل تکامل ارتباطات و نحوه آشنایی در بین جوانان تفاوت کرده که در این حوزه جوانان جامعه ما باید به آموزش لازم در استان و شهرستان دست یابند.
یونسی به نمونه فعالیت های حوزه کنترل و کاهش طلاق در جامعه اشاره کرد و خاطر نشان کرد:بحث دیگر در کاهش طلاق استان دعوت روسا و اساتید دانشگاه های دولتی، آزاد و پیام نور در حوزه کنترل و کاهش طلاق بوده که دو دوسال اخیر مدارس و دانشگاه ها اقدامات خوبی را در راستای کاهش طلاق داشتند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی با اشاره به اینکه رسالت مهم شوراهای شهر و روستا خدمت به مردم است، گفت: وظیفه ما خدمت گذاری به مردم جامعه بوده که تشویق مردم و روستا های پاک یکی دیگر از عوامل مهم در کنترل و کاهش طلاق در استان و شهرستان های آن بوده است.
با این وجود کودکان تک فرزند از امکانات و شرایط رفاهی بیشتری نسبت به چند فرزند ها برخوردارند و خانواده ها توانایی فراهم آوردن تمام این امکانات را تنها برای یک فرزند دارند. در کنار این تفاسیر همبستگی، حس اتحاد،مشورت،تصمیم جمعی در خانواده چند فرزندی حرف اول را می زند. و میزان مسئولیت پذیری در این خانواده ها بیشتر است.
 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار