مدیرکل بهزیستی استان مازندران، گفت: مازندرانی ها دو برابر تهرانی ها با اورژانس اجتماعی تماس گرفتند.
کد خبر: ۴۶۳۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶ 20 July 2017
به گزارش تابناک : سعید آرام در نشست خبری اصحاب رسانه غرب مازندران که به مناسبت هفته  بهزیستی در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر برگزار شد، با اشاره به گستردگی فعالیت این سازمان، اظهار کرد: سازمان بهزیستی به عنوان نهاد حمایتی و تخصصی تنها دستگاهی در دولت است که وظیفه رسیدگی به نیازمندان و آسیب دیدگان اجتماعی و معلولان را دارد.
وی با بیان اینکه با پی گیری‌های دکتر محسنی به عنوان رییس این سازمان جایگاه بهزیستی به نقاط خوبی رسیده است، تصریح کرد: این سازمان رویکرد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و معلولیت ها را در دستور کار خود قرار داد که یکی از آنها مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج است.

مدیر کل بهزیستی مازندران افزود: با تصویب این قانون در تمام آزمایش‌های قبل ازدواج غربالگری ژنتیک الزامی شد و این اتفاق که بیش از ۳ دهه در دستور کار قرار داشت امروز به امری الزامی تبدیل شده است.

آرام با اشاره به اجرای طرح غربالگری شنوایی برای پیشگیری از پیشرفت اختلال شنوایی همه نوزادان  گفت: غربالگری در زمینه اختلالات کم بینایی و نابینایی نیز برای کاهش تولد فرزندانی با این اختلالات در سرلوحه کار بهزیستی قرار گرفت.

وی آغاز بکار ۶ مرکز اورژانس اجتماعی در سال جاری اشاره کرد و افزود: با وجود ۱۲ مرکز فعال اورژانس اجتماعی این تعداد به ۱۸ مرکز ارتقا پیدا کرد.

این مسئول با بیان اینکه مرکز اورژانس  اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران در سطح کشور جزو مراکز برتر است، افزود: فعالیت های این مرکز از طریق تلفن ۱۲۳  می باشد که بیش از ۲۰ هزار تماس مرتبط در سال گذشته برقرار شد که این رقم دو برابر استان تهران بود.

آرام با بیان اینکه کسب رتبه برتر کشوری توسط بهزیستی مازندران نشان دهنده اعتماد و باور مردم استان به خدمات اورژانس اجتماعی است است، یادآور شد : در سال گذشته ۷۵۰ تماس با موضوع خودکشی بود که با انجام مشاوره مثمر ثمر و پیشگیری شد.

وی با اشاره به  اقدامات موثر دولت یازدهم در این سازمان کفت:  یکی از اقداماتی که در دولت یازدهم رخ داد این بود که رویکردها نسبت به بهزیستی و حوزه اجتماعی تغییر یافت و دلیل این امر این بود که آسیبها را کتمان نکردیم و با پذیرش آن برنامه ریزی صورت گرفت.

مدیر کل بهزیستی مازندران تدوین سند جامع  پیشگیری از طلاق و برنامه پیشگیری از اعتیاد  را از دیگر موفقیتهای این دولت برشمرد و افزود: در بررسی آمارهای مربوط به طلاق بیشترین رشد نرخ طلاق از ۸۱ تا ۹۱ از ۱.۲ به ۲.۴ رسید که با برنامه ریزی دولت تدبیر و امید  رشد طلاق متوقف شد.

آرام با اعلام اینکه در سه ماهه امسال ۲.۲ کاهش طلاق صورت گرفت اظهار کرد: این رقم در مقایسه با رشد شتابنده در دهه ۸۰ نشان دهنده برنامه ریزی موثر در این باره بوده است.

وی با تاکید بر اینکه کارهای فرهنگی و آموزشی نیازمند زمان برای تغییر رفتار است، بیان کرد: در زمینه اعتیاد نیز با برنامه ریزی مجموعه دستگاه‌ها با اجرای طرح شیوع شناسی اعتیاد از نظر آماری در طول دو سال اخیر کارهای خوبی صورت گرفت و این سبب شد تا استان مازندران با مصرف بالا که رتبه سوم کشور را داشت به استان شیوع متوسط تبدیل شد.

مدیر کل بهزیستی مازندران  خاطرنشان کرد: این سازمان از زمانی که نگاه در بحث آسیبهای اجتماعی به سمت مردم گسیل داده شد در اجرا موفق شد و به وضوح شاهد تاثیر حضور مردم بوده است.

آرام  با اشاره به اینکه در حوزه حمایت از نیازمندان میزان مستمری برای خانواده های تحت پوشش نسبت به سال ۹۱ به سه برابر افزایش یافت ،تاکید کرد: در حوزه تامین وسایل کمک توان بخشی برای معلولان امروز تمام افرادی که نیازمند دریافت هستند ارائه وسایل برای آنها به روز شده است.

وی بیان کرد: این مبلغ در سال ۹۱ حدود ۴۰۰ میلیون بود که در سال گذشته به دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید.

این مسئول  در مورد اشتغال نیز با بیان اینکه این امر یکی از اصلی ترین اهداف سازمان بود، گفت:  یکی از اقدامات اساسی ایجاد شرایط مناسب برای این افراد است که سال گذشته ۱۴ میلیارد تسهیلات کم بهره برای جامعه هدف در مازندران  ایجاد شد که در سال ۹۶ به سه برابر افزایش یافت که ۴۲ میلیارد تومان اختصاص داده شد.

آرام  با بیان اینکه میزان وام در سال گذشته ۱۵ میلیون بود که این رقم به ۲۰ میلیون افزایش یافت، افزود: تامین مسکن برای خانواده های دو معلول به بالا از دیگر اتفاقات این دولت بود که در طول سه سال اقدامات خوبی صورت گرفت و در هفته بهزیستی ۷۹ واحد تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه میزان اقبال و همراهی مردم با سازمان در سالهای اخیر در مشارکت مردمی با رشد سه برابری رو به رو شد، گفت: در سال قبل ۱۷ میلیارد تومان در قالب کمک به جامعه هدف از سوی خیران به بهزیستی اعطا شد .

مدیر کل بهزیستی مازندران در مورد کودکان بی سرپرست نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸ مرکز در استان مازندران وجود دارد که بیش از ۱۸۵ کودک بی سرپرست و بدسرپرست نگهداری می شوند و تمام هزینه های این مراکز از سوی خیران تامین می شود.

آرام  با اعلام اینکه در این استان بیش از ۲۰ مرکز معلولان فعال است که توسط خیران اداره می شود، تصریح کرد: همراهی حامیان و خیران موجب موفقیت های خوبی در این سازمان شد.

وی با بیان اینکه بهزیستی جزو معدود دستگاه های است که بیشترین واگذاری خدمات به بخش غیردولتی را داشت، افزود:  بیش از ۹۵ درصد خدمات از طریق بخش غیردولتی و هیات امنایی و خیران تامین می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه زنان سرپرست خانوار نیز در حال حاصر ۱۴ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند، گفت:برنامه هایی مانند بیمه اجتماعی این افراد ، بیمه روستایی و عشایری  برای این مددجویان اختصاص یافت.

مدیر کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه یکی دیگر از فعالیت های خاصی که سال قبل در مازندران به صورت پایلوت انجام شد بیمه روستایی معلولان تحت پوشش بود، خاطرنشان کرد: این طرح نیز  با هدف توانبخشی مبتنی بر  جامعه برای جامعه هدف روستایی در دستور کار قرار گرفت.

آرام با بیان اینکه  ۲۲ هزار معلول در روستاهای  استان  تحت پوشش این طرح هستند افزود:  بیش از ۱۹ هزار معلول به صورت مستقیم از خدمات بهزیستی بهره می گیرند.

وی خاطر نشان کرد:در حال حاضربیش از ۱۴۰ هزار خانوار  در قالب ۴۲۰ هزار نفر در استان به صورت مستقیم از خدمات بهزیستی برخوردار هستند.

مدیر کل بهزیستی مازندران با انتقاد از اینکه اصلی ترین عامل آسیبهایی که در جامعه وجود دارد در بحث طلاق است، گفت: این مساله به علت عدم آموزش مهارت های زندگی است و متاسفانه بیشترین آمار طلاق در  ۱۰ سال اول است که ضرورت دارد تا ریشه این مباحث بررسی شود.

آرام در پایان در خصوص وصعیت کودکان کار و خیابانی گفت: در حال حاضر تنها یک مرکز در استان در ساری وجود دارد که سال گذشته ۵۰ کودک خیابانی را ساماندهی کرد و خانواده ۹۰ درصد آنان توسط بهزیستی پیدا شدند.





منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار