انتخابات تمام شده حالا نوبت سهم‌خواهی است؛ اختلافات جماعت اصلاح‌طلب و حسن روحانی هر روز شکل تازه‌تری می‌گیرد.
کد خبر: ۴۶۳۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ 20 July 2017
به گزارش تابناک : ماجرا از سخنرانی جنجالی عارف در نشست هم‌اندیشی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با شوراهای اصلاح‌طلب سراسر کشور شروع شد. او گفت: «هیچشکی نیست که پیروزی روحانی مدیون اصلاحطلبان است. خواهش ما در آستانه تشکیل دولت دوازدهم همراهی و هماهنگی با فراکسیون امید است. اگر ما را دنبال نخود سیاه نفرستند قصد ما کمک کردن و ادامه راه است.»(مشروح این گفتگو را می‌توانید در اینجا ببینید)  همین چند جمله کافی بود تا صف آرایی‌ها شکل بگیرد. سایت انتخاب، انگار صبرش تمام‌شده  در واکنش به این حرف‌ها در گزارشی مفصل نوشته:«عارف دست‌بردار نیست! همان کسی که در میان قحط الرجال سال‌های اخیر که براثر کناره‌گیری یا کنار گذاشتن برخی چهره‌های اصلی جریان اصلاحات، یکباره «مهم» شد! او حالا تصور می‌کند رئیس یک جبهه بزرگ به نام اصلاح‌طلبان است؛ او حالا پس از انتخابات تصور می‌کند روحانی مدیون او و شورای کذایی اصلاح‌طلبان است و به دنبال سهم خواهی هایی هست نکته‌ی جالب اینجاست که هرگاه او «انتظارات خود از روحانی» در مورد کابینه آینده را مطرح می‌کند، تأکید می‌کند که به دنبال "سهم خواهی نیستم".»


نگاهی به دعوای اخیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت/ همه علیه همه


آشنا، از افراد نزدیک به روحانی که همین چند روز پیش عملکرد ضعیفش موردانتقاد کانال‌های اصلاح‌طلب قرارگرفته بود در صفحه توییتر خود نوشت: «درست است که گفتمان از جنس سهم خواهی نیست اما امان از سهم خواهی های افراد به اسم جریان.» عبدالله ناصری هم در گفتگو با سایت انتخاب گفت: «هیچ اصلاح‌طلبی حق سهم خواهی از روحانی را ندارد»


آفتاب یزد اما نقش بوقچی حامی عارف را به‌خوبی ایفا کرد. این روزنامه با تیتر " سرمایه سوزی" نوشت: «جریان سهم خواه، از عارف ناراحت است» منصور مظفری مدیرمسئول این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله روز شنبه نوشت: «مگر بنا نبود حسن روحانی پلی باشد برای رسیدن به آرمان‌ها‌ی اصلاح‌طلبی؟ مگر غیرازاین بود که سال 92 بر اساس جبر زمانه از حسن روحانی دفاع نمودیم تا بتوانیم شرایط را اصلاح کنیم؟ شخص حسن روحانی بداند این اصولگرایان ومحافظه‌کاران نبودند که موجب شدند وی رأی لازم را کسب کند.»


نگاهی به دعوای اخیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت/ همه علیه همه



طیبه سیاوشی عضو اصلاح‌طلب مجلس هم، خط عارف را در پیش گرفت و گفت:«تاکنون خواست اصلاح‌طلبان در چینش کابینه در نظر گرفته نشده است»


این اصلاح‌طلبی نیست دیکتاتوری است

جریان اعتدال انگار تنها معضل اصلاح‌طلبان نیست، دعواهای قدیمی دوباره سرباز کرده. رهامی، فعال قدیمی اصلاح‌طلب و وکیل تام‌الاختیار کروبی در گفتگو با یک سایت خبری همسو گفت: «من همان اندازه که با جریان اصلاحات رفیقیم با آقای ناطق نوری و آقای محسن قمی بیت رهبری، مراجع و علما قم ارتباط و جلسات مستمر داریم اما آن جریان تحمل نمی‌کند می‌گوید اگر اصلاح‌طلب هستید از همه ببُرید فقط با ما مرتبط باشید، هر کاری هم می‌کنید باید با اجازه و هماهنگی ما باشد. خوب این مبنا غلط است. این اصلاحات نیست بلکه دیکتاتوری است». او همچنین در ادامه ضمن انتقاد به عملکرد شورای عالی اصلاح‌طلبان بیان داشت: «این حرف که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید هر مجموعه‌ای خارج از این شورا برای انتخابات لیست بدهد تقلبی، بدلی و غضنفر است، به لحاظ مبنایی مشکل دارد چون دیکتاتوری محسوب می‌شود. 18 حزب تقاضای عضویت در شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب را داشتند اما این شورا تقاضای آن‌ها را تاکنون نپذیرفته است بنابراین خود این 18 حزب مجموعه‌ای را تحت عنوان شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب تشکیل دادند»


نگاهی به دعوای اخیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت/ همه علیه همه


منتجب نیا هم که انگار دل‌خوشی از وضعیت فعلی اصلاح‌طلبان ندارد گفت: «در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شاهد هستیم که تعدادی افراد فرصت‌طلب و وابسته به مجموعه خاص برای همه تصمیم می‌گیرند. حزبی که تاکنون باعث خسران و بلا برای اصلاحات بوده 13 حق رأیدارد ولی حزب دیگر که ازلحاظ تشکیلات قویتر است یک رأیامروز تعطیلی این شورا خواستهعمومی است.»


نگاهی به دعوای اخیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت/ همه علیه همه


کواکبیان هم وضعیت امروز اصلاح‌طلبان را مناسب نمی‌داند و معتقد است به‌جای فردگرایی و استفاده همیشگی از رئیس دولت اصلاحات باید به سمت حزب گرایی حرکت کنند.(مشروح این گفتگو رو می‌توانید در اینجا بخوانید)


شهردار رانتی، تأمین‌کننده دغدغه احزاب به‌جای دلسوزی برای مردم

حالا که بیش از 50 روز از انتخابات می‌گذرد کم‌کم پرده‌ها کنار می‌رود و هرروز اعتراف‌های تلخی می‌شنویم، جبهه اصلاح‌طلبان ایران و جبهه اعتدال‌گرایان طی یک بیانیه مشترک به گسترش رانت‌های سیاسی برای انتخاب شهردار اعتراض کردند. در این بیانیه آمده است: «از لحظه اعلام نتایج انتخابات شورای پنجم، اخبار و شایعاتی در خصوص معرفی برخی چهره‌هایی خاص، به‌عنوان کاندیدای احتمالی شهرداری تهران منتشر می‌شود که گویی در این کشور قحط الرجال است و غیر از چند چهره‌های تکراری و تاریخ گذشته هیچ فرد دیگری مناسب این جایگاه نیست. لذا بروز چنین روندی در تعیین شهردار، و حضور پدرخوانده‌های برخی جناح‌های سیاسی، تداوم شرایط بروز رانت‌های سیاسی و تمرکز بر منافع خاص جناحی و حزبی را در افکار عمومی تداعی می‌کند»


منتجب نیا که انگار توپش خیلی پر است درباره انتخاب شهردار گفت: «پیش‌ازاین به دوستان گفتم همان افرادی که به شما لیست را تحمیل کردند همان افراد شهردار را به شما تحمیل می‌کنند. آن‌ها مصاحبه کردند که نه ما مستقل هستیم ولی قطعاً این‌ها مستقل نیستند چون آن‌هایی که این‌ها را انتخاب کردند برای این افراد شهردار را نیز انتخاب می‌کنند»


وضعیت زمانی که وحشتناک می‌شود که هیچ‌کس نمی‌داند چه کسی لیست شورای شهر تهران را بسته است. حتی گفته‌شده رئیس دولت اصلاحات هم مخالف حضور بعضی افراد در این لیست بوده اما درنهایت تمکین کرده. شکوری راد در همین رابطه گفت: «رئیس دولت اصلاحات به دلیل اینکه برخی انتقادها به ایشان منتقل شد، نسبت به فهرست مسئله داشتند و تا روز دوشنبه صبح یعنی ۶ روز بعد از بسته شدن فهرست، از تأیید آن خودداری کردند؛ وقتی ایشان اعتراض خود را به آقای عارف منتقل کرد، آقای عارف به‌جای اینکه مسئله را حل‌وفصل کنند، کار را رها کردند»


نگاهی به دعوای اخیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت/ همه علیه همه


پیوند زوری اصلاح‌طلبان و اعتدال گرایان در حال گسستن است، دعواهای قدیمی، سهم خواهی و رانت بازی احتمالاً کار اصلی آقایان در ماه‌های آتی خواهد بود. باید منتظر باشیم و ببینیم افرادی که تخریب را خوب بلد بودند برای حل مسئله مردم چه می‌کنند. این روزها که خیلی خوب پیش نرفته است.





منبع : دانشجو 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار