روح الله میر صانعی کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر منفی توقف نمادهای معاملاتی بانک ها در بازار سرمایه عنوان کرد: در صورتی که نمادهای معاملاتی بانک ها متوقف شود نقد شوندگی سهام بانک ها در بازار سرمایه روندی کاهشی پیدا می کند.
کد خبر: ۴۶۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴ 19 July 2017
به گزارش تابناک : بانک مرکزی در حالی طی نامه‌ای به بانک‌ها از آنها خواسته تا صورت‌های مالی خود را مطابق با نمونه ابلاغی این بانک و طبق استاندارد IFRS تهیه کند که در سال 95 بانك‌ها به دليل استانداردسازي صورت‌هاي مالي به دردسر زيادي افتادند اين درد سر براي بانك‌ها تاجايي ادامه داشت كه برخي از نمادهاي بانكي در بورس همچنان بسته هستند . اين رويه در سال جاري نيز تداوم داشته و مي رود كه اين بحران در سال 96 نيز تكرار شده و بورس را دچار مشكل كنند.

طبق قانون تجارت بانكهايي كه سال  مالي آنها 30 اسفند 95 بوده تا  خرداد ماه مهلت داشتند تا صورتهاي مالي را منتشر كرده  و تا پايان تير ماه نيز بايد مجامع خود را برگزار كنند اين در حالي است كه برخي از بانك‌ها اين رويه را اجرا نكردند .

در سال گذشته ، درگيري بين سازمان حسابرسي و بانك مركزي تا كنون اغلب بانكها را زيانده كرده و آنها را از چشم سرمايه گذاران خود انداخت. تا جايي كه سود چندصد ميلياردي اغلب بانكها به زياني چندهزار ميليارد توماني  تبديل شد.  

در سال جاری واکنون با توجه به فرا رسیدن زمان برگزاری مجامع بانک‌ها، بانک‌ مرکزی طی نامه‌ای به مدیران بانکی بر پیش‌شرط‌های لازم برای برگزاری مجامع تاکید و حتی اعلام کرده که اگر شرایط تعیین شده رعایت نشود، مجامع لغو خواهد شد.

این در حالی است که در مواردی نامه لغو برگزاری مجامع به بانک‌ها ارسال شده است. در نامه‌ای که بانک مرکزی به بانک‌ها ارسال کرده یادآور شده که بر اساس بخشنامه‌های قبلی که این بانک صادر کرده، صدور مجوز برگزاری مجامع عمومی بانک‌ها و موسسات اعتباری منوط به رعایت الزاماتی و همچنین برگزاری جلسه مشترک با ناظران  بانکی ذیربط در مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی است.

سهام داران بانک ها متضرر شده اند
در همین رابطه روح الله میر صانعی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با اکو تیتر، در خصوص تاثیر منفی توقف نمادهای معاملاتی بانک ها در بازار سرمایه عنوان کرد: در صورتی که نمادهای معاملاتی بانک ها متوقف شود نقد شوندگی سهام بانک ها در بازار سرمایه روندی کاهشی پیدا می کند.

وی در ادامه با اشاره به تهدید نقد شوندگی سهام بانک ها در پی توقف نمادهای معاملاتی ادامه داد: به دلیل محدودیت های ایجاد شده سهام داران عمده این بانک ها امکان خرید و فروش سهم خود را در بازار سرمایه ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه، در ادامه با تاکید بر لزوم برگزاری مجامع بانک ها نیز یاد آور شد: در این شرایط بهتر است هر چه سریعتر بانک ها نسبت به برگزاری مجامع خود اقدام کنند تا روند نقد شوندگی سهام آن ها افزایش پیدا کند.

میر صانعی، از کاهش روند سود آوری بانک ها نیز خبر داد و افزود: به دلیل ایرادهایی که بانک مرکزی در مورد نحوه سود آوری بانک ها گرفته است، سود آوری بانک ها با سیر نزولی همراه شده است، به طوری که این موضوع بر روی کاهش سهام بانک ها اثر منفی گذاشته است.

این کارشناس بازار سرمایه، با بیان این که درصد قابل توجهی از سهام بازار مربوط به بانک ها می شود یاد آور شد: در حال حاضر 5 تا 8 درصد سهام بانک ها بر روی شاخص بورس تاثیر گذار است، از این رو باز گشایی نماد بانک ها قطعا بر روی کل شاخص سهام تاثیر گذار خواهد بود.

میر صانعی، اختلاف نظر سازمان حسابرسی و بانک مرکزی را دلیل اصلی توقف نماد معاملاتی بانک ها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بانک ها در شرایطی طبق استاندارد بانک مرکزی نسبت به تدوین صورت‌های مالی اقدام کرده اند که این استانداردها موجب مخالفت سازمان حسابرسی شده است.

میر صانعی تصریح کرد: در این شرایط نمی توان پیش بینی کرد که پس از بازگشایی نمادهای معاملاتی شاخص ها دچار چه تحولاتی شوند، به طوری که پیش بینی می شود در صورت کاهش شاخص سهام بانک ها شاهد ریزش شاخص سهام در بازار سرمایه باشیم.

میرصانعی، با بیان این که درصد قابل توجهی از سهام داران بازار سرمایه را سهام داران بانک تشکیل می دهند یاد آور شد: توقف نمادهای معاملاتی بانک ها در حال حاضر موجب شده است که سهام داران در صورت نیاز به وجه نقد امکان نقد شوندگی سهام خود را نداشته باشند.

میرصانعی، توقف نمادهای معاملاتی بانک ها را موجب افزایش بلاتکلیفی در بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: گسترش این بلاتکلفی جو بی اعتمادی را در بازار سرمایه ایجاد کرده است.


 گسترش جو بی اعتمادی در بازار سرمایه
علیرضا وادی دار کارشناس بازار بورس نیز در گفت و گو با اکو تیتر، با اشاره به تاثیر منفی توقف نمادهای معاملاتی بانک ها در بازار سرمایه اظهار داشت: ما در شرایطی با توقف نمادهای معاملاتی بانک ها در بازار سرمایه مواجه هستیم که بانک مرکزی کسوراتی را به بانک ها ابلاغ کرده است، به طوری که بلاتکلیفی کسورات بانک ها موجب شده است که به دلیل این بلاتکلیفی در سهام ، بانک ها نتوانند ترازنامه را ببندند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر لزوم بازگشایی نماد معاملاتی بانک ها یاد آور شد: تا زمانی که مجمع برگزار نشود، نمی توانیم شاهد بازگشایی نمادهای معاملاتی در بازار سرمایه کشور باشیم.

وادی دار، در ادامه توقف نمادهای معاملاتی را در بازار سرمایه موجب ایجاد جو بی اعتماد در بازار سرمایه عنوان کرد و  یاد آور شد: پیش بینی می شود در صورت بازگشایی نمادهای معاملاتی در بازار سرمایه، شاهد افزایش ریزش شاخص ها در بازار بورس باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه، در خصوص تاثیر منفی عدم برگزاری مجامع بانک ها از سوی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی به دلیل این که شاخص منفی نشود و فروشنده نداشته باشد نسبت به عدم برگزاری مجامع بانک ها اقدام کرده است، این در حالیست که عدم برگزاری مجامع موجب بلاتکلیفی در بخش صنعت و کل بازار سرمایه شده است.

وادی دار، در ادامه با بیان این که صورت سود مالی بانک های تجارت و صادرات تبدیل به زیان انباشه شده است یاد آور شد: در حال حاضر بانک مرکزی برای کاهش زیان این دو بانک کسوراتی که برای آن ها اعمال کرده است میانگین بین 2 تا 3 هزار میلیارد تومان است.




منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار