معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری با بیان این که در سال ۹۵، ۱۶۵ هزار شغل در روستا ایجاد شد گفت: در این سال همچنین ۲۷ هزار روستا در کشور دارای اینترنت پررعت شدند.
کد خبر: ۴۶۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲ 17 July 2017
سید ابوالفضل رضوی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درباره برنامه های این معاونت برای حمایت از روستاییان و عشایر در دولت های قبلی و دولت یازدهم و برنامه هایی که قرار است در سال ۹۶ انجام شود، افزود: بررسی های انجام شده، نشان می دهد توجه و تمرکزدولت های گذشته در حوزه نرم افزاری روستاها یعنی اشتغال های جدید و افزایش درآمد خانوار بسیار ناچیز بوده است.
رضوی گفت: البته در حوزه سخت افزاری و در واقع زیرساخت ها کارهای نسبتا خوبی در دولت های پس از انقلاب در بخش برق، آب، گاز، تلفن، جاده، مدرسه سازی و خانه بهداشت صورت گرفته است اما در دولت های نهم و دهم در این بخش هم کم توجهی شد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری افزود: قبل از دولت های نهم و دهم در حوزه زیرساخت ها دفتری به نام محرومیت در نهاد ریاست جمهوری بود که دو ردیف اعتباری در بودجه به آن اختصاص داشت که متاسفانه در دولت دهم ردیف اعتباری این بخش به رغم این که از نظر ساختاری به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ارتقاء پیدا کرده بود، حذف شد و اگر می گویم کم توجهی شد منظورم حذف اعتباری این قسمت در دولت دهم است.
وی یادآور شد: در سال ۹۳ دوباره ردیف اعتباری ایجاد شد. از این جهت دولت یازدهم گام اول را برای تقویت نرم افزاری روستاها در حوزه اشتغال، درآمد خانوار وجلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها که نتیجه آن حاشیه نشینی شهرها است برداشته شد.
رضوی گفت: بالا رفتن سطح تحصیلات روستاییان، مطالبه شغل مناسب تحصیلات و درآمد پایین خانوارها از دلایل مهاجرت روستاییان به کلان شهرها که موجب شده اکنون ۶۰ درصد از حاشیه نشین های کلان شهرها را به وجود آورد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: امروز از هر پنج خانوار روستایی حداقل یک نفر تحصیل کرده دانشگاهی است بنابراین سطح انتظارات بالا می رود و طبیعی است که تحصیل کرده دانشگاهی شغلی را در انتظار تحصیلات خود می طلبد و دیگر حاضر نیست که در روستا مانده و کار پدر خود را ادامه دهد.
وی در ادامه گفت: الان اکثر روستاها دارای زیرساختها مثل آب آشامیدنی، برق و گاز، تلفن و حتی اینترنت است اما یا کاهش جمعیت دارند یا خالی از سکنه شدند که این نشان می دهد این زیرساخت ها اثرگذار نبوده است و در گفت و گو با اعضای شورای اسلامی روستاها و مطالعات میدانی که داشتیم مشکل اصلی اشتغال و درآمد کم خانوار روستایی است که موجب مهاجرت شده است.
رضوی در ادامه گفت: دنبال این هستیم که چه کار باید کرد که بتوانیم جلوی مهاجرت را بگیریم و حتی مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد بنابراین دنبال این رفتیم که ظرفیت ها، نقاط قوت و ضعف هر روستا چیست تا به تناسب آن بتوانیم برنامه ریزی کنیم.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری افزود: به عنوان مثال اگر صنایع و کارخانه های تبدیلی مانند تولید رب، آبلیمویا آب میوه را در کنار روستاها ایجاد کنیم باعث اشتغال مناطق روستایی می شود و این کار از مهاجرت آنها جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: متاسفانه اکثر کارخانه ها و صنایع تبدیلی در اطراف شهرها و یا درشهرک های صنعتی است، بنابراین باید این صنایع در نواحی روستاها یا حتی در بعضی روستاها ایجاد شود.
رضوی یادآور شد: البته کشاورزی روستاها باید از سنتی به سمت صنعتی برود و در کنار آن باید ارزش افزوده محصولات آنها به خودشان برسد که در حال حاضر این اتفاق نمی افتد.
وی گفت: ۶۵ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی روستاییان نصیب شهرنشینان می شود ما باید حتما با هماهنگی نظام برنامه ریزی کشور کاری کنیم که آن ۶۵ درصد حاصل از ارزش افزوده محصولات کشاورزان و عشایر نصیب خودشان شود و این کار از طریق استقرار واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری و از طریق آموزش حاصل می شود.
رضوی دادن وام با کارمزدهای پایین و حمایت روستاییان برای ایجاد کارگاه های تولید سنگ های زینتی و قیمتی، تولید لباس های مختلف محلی و صنایع دستی هر منطقه را از دیگر عوامل جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها دانست.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: توانستیم در سال ۹۵، ۱۶۵ هزار شغل در روستاها به کمک بعضی از دستگاه ها ایجاد کنیم که کار بزرگی بود و امسال هم با کمک بنیاد مستضعفان و هم بنیاد علوی ۱۰۰۰میلیارد تومان وام از طریق بانک سینا برای اشتغال روستایی با کارمزد تک رقمی اختصاص داده ایم.
وی اضافه کرد: یعنی اگر نرخ را ۱۸ درصد در نظر بگیریم ۵ درصد را معاونت توسعه روستایی و ۵ درصد دیگر را بنیاد مستضعفان پرداخت می کند و روستاییان ۸ درصد نرخ سود وام پرداختی را پرداخت می کنند.
رضوی گفت: در ستاد اقتصاد مقاومتی تصمیم گرفته شد که میزان آورده سپرده گذار در روستاها کاهش پیدا کند یعنی اگر در واحدهای شهری میزان آورده سرمایه گذار بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است این آورده در روستاها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد شود و در ضمن وثیقه آنها را ملک خود روستایی و محل اجرای طرح به اندازه ارزشی که دارد مورد توافق قرار گرفته شد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: در سال ۹۵ با کمک بنیاد مستضعفان نزدیک ۳ هزار شغل از این محل ایجاد کردیم و برای سال ۹۶ ما ۱۲ هزار شغل را از این محل پیش بینی کرده ایم.
وی اضافه کرد: برای سال ۹۶ سیصد و ۱۰ میلیاردتومان با بنیاد برکت زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ه) برای ایجاد شغل روستایی ها موافقت نامه امضا شد.
رضوی ادامه داد: برای سال ۹۶ از محل هم افزایی بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت، ۲۸۰ هزار تا ۳۰۰ هزار شغل در روستاها پیشی شده است که البته در برنامه ششم ۳۸۴ هزار شغل به طور متوسط سالانه برای روستاها پیش بینی شده که امسال که سال اول برنامه است تلاشمان این است که با برنامه ریزی دقیق این عدد را اجرا کنیم و حتی در آخر دوره به بیش از آنچه که مجلس مصوب کرده برسیم.
وی یادآور شد: در این مدت آموزش و مشاوره های رایگان در نوع سرمایه گذاری در روستاها، دادن وام با نرخ کم و تسهیلات راحت تر از جمله کارهایی بود که برای روستاییان و عشایر و مناطق محروم انجام شده است.
رضوی اضافه کرد: اگر روستاییان به صورت شرکت های سهامی خاص یا تعاونی با یکدیگر مشارکت داشته باشند به آنها وام های سه درصد تا صفر درصد می دهیم که البته این وام ها برای روستاهای مرزی صفر درصد است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری در ادامه حمایت از صنعت گردشگری و آموزش ها در این راستا می تواند در روستاها ایجاد شغل کند بنابراین باید به گردشگری بومی که یکی از مسایل مهمی در صنعت گردشگری است توجه ویژه شود.
وی افزود: به عنوان نمونه در استان مازندران در ۱۵ روز فروردین ۱۳۹۶ بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در روز در روستاها استراحت داشتند و این عدد بسیار بالایی است.
رضوی در ادامه از دیگر برنامه هایی این معاونت را برپایی دو نمایشگاه در نمایشگاه بین المللی عنوان کرد و گفت: برپایی این نمایشگاه ها با هدف شناساندن ظرفیت ها و توانایی های روستاییان و عشایر کشور به جامعه شهری و تجار بود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری در ادامه از مشکلات دیگر روستاهای کشور که باعث مهاجرت شده است را مساله کم آبی عنوان کرد و گفت: ما نباید تسلیم کم آبی بشویم باید کشاورزی را با آموزش دادن، صنعتی کنیم. روش آبیاری و کشت تغییر دهیم. به جای آبیاری غرق آبی سراغ آبیاری تحت فشار برویم یا اینکه بعضی از محصولاتی که کمتر نیاز به آب را بکاریم. ما نمی توانیم کشت گندم را محدود کنیم ولی می توانیم کشت هندوانه را که نیاز به آب زیادی دارد محدود کنیم و به سمت کشت گیاهان دارویی برویم.
وی افزود: البته ما در این زمینه کارهایی انجام داده ایم و شرکت های دانش بنیانی را با کمک وزارت جهاد کشاورزی در بعضی روستاها مستقر کردیم که بر روی قلمه گیاه هایی مثل انواع گل محمدی، خرما و میوه های درختی کار می کنند و بدنبال اصلاح بذر آنها هستند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری در ادامه به توسعه اینترنت در روستا اشاره کرد و گفت: یکی از دلایلی که ما اینترنت را در روستاها دنبال می کنیم به این دلیل است که یک ابزار تجاری در خدمت افزایش توان اقتصادی روستاییان خواهد بود.
رضوی افزود: روستاییان وقتی بتوانند محصولات و صنایع دستی منطقه و روستای خود را در بازار مجازی معرفی کنند و یا ظرفیت های گردشگری را به دنیا نشان دهند باعث جذب توریسم می شود بنابراین اینترنت می تواند برای روستاییان یک وسیله درآمد باشد.
وی ادامه داد: در کنار آن اینترنت یک وسیله راحتی هم می تواند باشد برای اینکه دیگر نیاز نیست برای پرداخت قبوض و بعضی کارهای بانکی به شهر بروند. باید توجه کنیم آب و جاده اصلی ترین نیاز روستاییان است اما اینترنت هم برای آنها ارزشش از آنها کمتر نیست.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: در سال ۹۵، ۲۷ هزار روستا دارای اینترنت پرسرعت شدند که کار بسیار بزرگی بود و باید از وزارت ارتباطات تشکر کنم.
رضوی گفت: امیدواریم تا پایان سال ۹۶ بتوانیم بقیه روستاهای کشور را که حدود ۳۸ هزار روستا است دارای اینترنت پرسرعت شوند، البته ۲۳ هزار آبادی داریم که سعی خواهیم کرد بعضی از آنها هم دارای اینترنت شوند.
وی در ادامه درباره نوسازی مسکن روستایی و تسهیلات آن گفت: متولی اصلی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و ما به عنوان معاونت توسعه و روستایی دستگاه سیاست گذاریم.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری افزود: بنابراین برای سال ۹۶ در بودجه برای نوسازی یا مقاوم سازی ۲۰۰هزار واحد مسکونی وام ۲۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد اعتبار در نظر گرفته ایم. البته این سقف وام کم است برای اینکه ساخت مسکن در روستا گرانتر از شهر با همان کیفیت مصالح انجام می شود چرا که کرایه حمل و نقل مصالح از شهر به روستا است. ساخت مسکن در روستاها ۱,۱ دهم قیمت یک متربع مسکن در شهرها است.
رضوی ادامه داد: بحث مقاوم سازی روستاها و همچنین بالا بردن سقف وام از موارد دیگری است که پیگیر آن هستیم البته اگر کسی بخواهد وام با نرخ معمولی بگیرد هیچ محدودیتی وجود ندارد.
وی درباره ساخت مسکن برای خانواده های دو معلول در روستاها هم گفت: در برنامه این موضوع دیده شده است و وزارت تعاون و رفاه اجتماعی و بهزیستی مسوولیت این کار را برعهده گرفته اند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری درباره پرداخت یارانه به روستاییان هم گفت: من به عنوان یک دولتی باید بگویم سیستم یارانه به قشر محروم روستایی درست است. هم اکنون۷۰ درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره) روستاییان و عشایر هستند.
رضوی افزود: اما به عنوان یک کارشناس یارانه را باید به معلولان جسمی و ذهنی داد نه کسانی که تن و روان سالم دارند.
وی درباره موضوع کولبرها و کمک به آنها هم گفت: کولبرها عمدتا برای روستاهای مرزی هستند که اگر آنها با یکدیگر شرکت تعاونی راه اندازی کنند به آنها وام صفردرصد تعلق خواهد گرفت و به جای کولبری با مشاوره و آموزش مجانی که توسط ما صورت می گیرد می توانند به جای اینکه جنس و لباس از ترکیه بیاورند خود آنها تولید کننده شوند و آن زمان به ترکیه ببرند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری در مورد مهاجرت معکوس گفت: ما در این مورد هم بسیار کار کرده ایم ولی چون سرشماری ۹۶ هنوز استخراج نشده است نمی توانم آماری در این زمینه بدهم.
رضوی در ادامه درباره برنامه ها و اقدامات سال ۹۶ در حوزه روستایی گفت: اجرای مفاد برنامه ششم در سال اول برنامه و اجرای سیاست ها و مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: مفاد برنامه ششم در سال اول برنامه اختصاص ۵ تا ۸ درصد سرجمع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استانی به طرح های هادی و بهسازی روستاها، تهیه پنج هزار طرح توسعه روستایی در روستاهای کشور، ایجاد متوسط سالانه ۳۸۲۸۰۰ شغل در جامعه روستایی، تهیه طرح هادی برای کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار در طول برنامه، آموزش یکصدهزار نفر از روستاییان و عشایر به عنوان تسهیل گر در زمینه برنامه ریزی محلی، توسعه فعالیت های اقتصادی و برنامه های فرهنگی و نظارت بر اثربخشی طرح های دستگاه های اجرای از جمله برنامه های سال اول برنامه ششم توسعه در حوزه روستایی است.
وی تامین منابع اعتباری برای احداث، بهسازی، آسفالت و نگهداری راه های روستایی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار و مناطق عشایری (سالانه ۲۰ درصد)، ادامه گازرسانی به روستاها و مناطق محروم و پیش بینی افزایش روستاهای گازرسانی شده به ۲۶۰۰۰ روستا در پایان سال جاری، ادامه روند افزایش پوشش اینترنت در روستا به طوری که تا پایان سال جاری روستاهای بهره مند به ۴۱۵۰۰ روستا خواهد رسید و ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی از دیگر برنامه های حوزه روستایی در سال ۹۶ عنوان کرد.
رضوی اجرای پروژه ارتقاء تولید و توسعه اشتعال پایدار در دشت ها و مناطق روستایی در سال ۹۶ به منظور ایجاد ۱۴۴ هزار شغل با اختصاص ۲۳۷۰۵ میلیارد ریال منابع و تسهیلات اعتباری، تجهیز بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعتباری ۸ درصدی جهت حمایت از سرمایه گذاری در مناطق روستایی از طریق بانک های سینا، پارسیان، کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید و با مشارکت بنیاد علوی (بنیاد مستضعفان)، بنیاد برکت (ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ) و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور را از دیگر اقدامات سال جاری این معاونت خواند.
اعطای وام با کارمزدهای پایین و حمایت آنها برای ایجاد کارگاه های مختلف تولیدی در زمینه های مختلف و بازار فروش ازعوامل مهم جلوگیری مهاجرت روستاییان و عشایر به شهرها و حاشیه آنها است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار