مسیر 31 کیلومتری هشتگرد - طالقان در استان البرز، پروژه ای در دل کوهستان و کامل کننده استان البرز محسوب می شود که در سال 69 پس از انجام مطالعات فنی آغاز شد و با گذشت چندین دهه در دل شمالی ترین شهرستان این استان به سختی پیش می رود.
کد خبر: ۴۶۱۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶ 17 July 2017
به گزارش تابناک : طالقان شهرستان سرسبز و کوهستانی استان البرز سالیان است که میزبان ماشین های راهسازی برای احداث جاده مهم ارتباطی از هشتگرد است که براساس تحلیل کارشناسان راه و شهرسازی 60 کیلومتر ازطول مسیر کرج به طالقان را کوتاه ساخته و در نهایت البرز را به مازندران متصل می کند. 
اکنون کسانی که قصد عزیمت به طالقان را داشته باشند باید وارد محدوده استان قزوین شده و خود را به جاده طالقان برسانند و از این جهت نیز تسریع در احداث این جاده برای استان البرز اهمیت بسیاری دارد. 
به گفته کارشناسان، اکنون مردم و به ویژه گردشگران که شمار آنان در طول فصل تابستان به سه برابر نیز افزایش می یابد، ناچار هستند برای رفتن به شمالی ترین شهرستان استان البرز یعنی طالقان ابتدا وارد استان قزوین (شهرستان آبیک) شده و سپس با دور زدن این شهرستان وارد حوزه استحفاظی و راه شهرستان طالقان شوند. 
سال ها می گذرد و طالقانی ها و گردشگران همچنان با خطرهای جاده ای فرسوده و طولانی که مدت زمان سفر از مرکز استان البرز را به طالقان به دو ساعت آن هم در صورت نبود ترافیک رسانده، کنار آمده اند. 
شاهدان آغاز این پروژه کهنسال، اکنون خود نیز پیر شده و همچنان در انتظار بازگشایی جاده ای نیمه کاره پس از 32 سال هستند، اما آنچه این روزها بارقه امید را در دل مردم طالقان زنده کرده تدبیری از سوی دولت یازدهم است که با سرعت بخشی به این پروژه سرسخت زمینه تحقق آن را نهایتا تا پایان سالجاری فراهم کرده است. 
سید حمید طهائی استاندار البرز دراین باره به خبرنگار ایرنا، گفت: این پروژه منطقه هشتگرد را به شهرستان طالقان و سپس به تنکابن منتهی می سازد که نقش موثری در کاهش مسیر تردد به شهرستان طالقان ایفاء می کند. 
وی افزود: پس از سال ها رکود دراین پروژه پیشنهاد ملی شدن آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای اختصاص اعتبارات لازم داده شد و با تصویب مجلس شورای اسلامی این پروژه تاثیرگذار در بخش راه و شهرسازی طالقان در زمره پروژه های ملی قرار گرفت. 
وی ادامه داد: در طرح احیاء و عمران راه جدید طالقان نیز احداث نماز خانه دیده شده و می توان از پیمانکاران پروژه های راه و شهرسازی برای ایجاد نمازخانه های بین راهی نیز استفاده کرده و نگهداری ای فضاها را به مجتمع های تفریحی و اقامتی سپرد. 
طهائی خاطرنشان کرد: ساخت جاده جدید این شهرستان درسال 69 آغاز شد که به علل متخلف از جمله کمبود اعتبار این پروژه ناتمام مانده است. 
استاندار البرز گفت: طالقان از طریق دو جاده به آزادراه تهران کرج متصل می‌شود،جاده اول از نیروگاه شهید رجایی بعد از آبیک منشعب می شود.جاده دوم بین آبیک و قزوین از آزادراه منشعب شده از طریق روستاهای پایین طالقان به میان طالقان می رسد. 
وی افزود: چند سالی است که احداث مسیر کردان-طالقان که جمعاً 30 کیلومتر طول دارد، آغاز شده و احداث 25 کیلومتر راه اصلی از سیبستان کردان تا ورکش طالقان به عهده وزارت راه و احداث 6 کیلومتر بعدی از روستای ورکش تا شهر طالقان بر عهده شهرداری است. 
طهائی ادامه داد: این جاده دارای تونلی به طول 960 متر است و برای تکمیل این پروژه به 700 میلیارد ریال اعتبار نیاز است. 
شهرستان یکصد هزارنفری طالقان در 70 کیلومتری شمال غربی کرج مرکز استان البرز قرار دارد. 
بنا به گفته معاون عمرانی فرماندار طالقان طول قطعه یک محور طالقان به هشتگرد از شهرک طالقان تا تونل 15 و نیم کیلومتر که به همراه کنار گذر 2.3 کیلومتری در مجموع 17.80کیلومتر است. 
وی افزود: پیشرفت فیزیکی کل قطعه یک حدود 65 درصد میزان اعتبار اولیه درنظر گرفته شده و تا کنون 220میلیارد ریال بوده که 105میلیارد ریال آن هزینه شده است. 
امیرمحمدی افزود: میزان قرارداد فعلی با پیمانکار شرکت 120میلیارد ریال پیشرفت فیزیکی قرارداد فوق 45 درصد است. 
وی ادامه داد: قطعه دو (تونل) که طول تونل حدود یک کیلومتر، پیشرفت فیزیکی حدود 6درصد از سمت طالقان بوده که با توجه به مصوبه تخصیص اعتبار 400میلیارد ریالی سفر رئیس جمهوری، تشریفات قانونی انتخاب پیمانکار درحال انجام است. 
محمدی گفت: قطعه سوم طول آن از سمت هشتگرد تا تونل 15.5که به همراه کنار گذر 3.5کیلومتر است پیشرفت فیزیکی کل قطعه حدودا 65 درصد و میزان کل اعتبار اولیه درنظر گرفته شده از کل اعتبارات فعلی حدودا 160 میلیارد ریال تاکنون هزینه شده است. 






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار