جامعه پیشتازی کمیته امداد مازندران در حوزه اشتغال و آموزش مهارت های فنی اقتصاد ایران: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) مازندران گفت: کمیته امداد استان در حوزه اشتغال و آموزش مهارت های فنی در کشور حائز رتبه است و درچند سال اخیر رتبه اول در اشتغال زایی را در کشور به خود اختصاص داده است
کد خبر: ۴۶۰۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹ 16 July 2017
 "رضا نوروزی جعفری"در گفت و گو با اکونیوز افزود:رویکرد این استان و سایر استان های کشور توانمندسازی اجتماعی، اقتصادی خانواده ها است و سرانه های پرداختی در کشور تقریباً یکسان است لیکن هرچه مشارکت و همراهی مردم و خیراندیشان در عرصة کمک به نیازمندان بیشتر باشد طبیعتاً سرانة دریافتی گروه های هدف این نهاد نیز بیشتر خواهد شد.  
وی اظهار داشت: وظیفه کمیته امداد امام (ره) ارائه خدمت به گروه های هدفی است که ضمن دارا بودن استحقاق و نیازمندی، از نظر وضعیت سرپرستی دارای ویژگی های از قبیل: فوت سرپرست ، مطلقه، متارکه، خانواده زندانی، ازکار افتاده و بیماری سرپرست ...می باشد که بر این اساس استان مازندران در حال حاضر حدود 70هزار خانوار با بیش از 117 هزار نفر به صورتمستمر و فصلی تحت حمایت خود دارد . افراد برحسب وضعیت از خدمات مختلفی چون تسهیلات اشتغال و خودکفایی، آموزش مهارت ها و فنون شغلی، آموزش مهارت های زندگی و نیازهای فرهنگی، ارائه خدمات مسکن و ساختمان، جهیزیه ،کمک معیشت(مستمری) ماهانه و...بهره مند میشوند.لازم به ذکر است 9درصد از خانوارهای روستاییان تحت حمایت کمیته امداد هستند.
 
پیشتازی کمیته امداد مازندران در حوزه اشتغالمدیرکل کمیته امداد استان تصریح کرد: رویکرد نهادهای حمایتی و اقدامات مددکارانه قاعدتاً برمبنای توانمندسازی خانواده ها و افراد استوار است. لذا به محض مواجهه با مراجعینی که با شرایط فوق وارد چرخه کمیته امداد می گردند مددکاران ابتدا با رفتاری حرفه ای، اقدام به مصاحبه و مشاهدات خود از خانواده نموده . و متناسب با شرایط خانواده با نگاه ویژه به داشته ها، ظرفیت ها و قابلیت های مادی و معنوی خانواده نسبت به همکاری و مشارکت سرپرست و اعضای خانواده در یک بازده زمانی مشخص برای خانواده برنامه ریزی می نمایند و در این فرایند از کلیه ابزارها، امکانات، فرصت ها برای خودکفائی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی خانواده بهره گیری می گردد.  
نوروزی جعفری تصریح کرد: برخی از نیازهای خانواده فوری و اورژانسی است که در قالب مساعدت های نقدی در زمینه های چون معیشت، کمک هزینه های تحصیلی، مسکن... انجام می پذیرد. در پاسخ به بخشی از سوال جنابعالی شایان ذکر است که کمک و مساعدت به هزینه های تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان طبیعتاً هزینه محسوب نمی گردد و از نگاه امداد این خود عین سرمایه گذاری است و تلاش می شود تا با پیشگیری از سیکل معیوب فقر بین اعضاء مختلف در خانواده ها، نسل جدید بتوانند با دور اندیشی و کسب جایگاه های اقتصادی افراد موفق تری در جامعه باشند.
 وی ادامه داد:معتقد هستیم که استان مازندران با دارا بودن مردمی نوعدوست، طبیعت و ثروت و موهبت های الهی، همبستگی بالای خانواده های مازندرانی، قاعدتاً نباید افراد فقیر در استان وجود داشته باشد و إن شاالله استانی داشته باشیم که کمترین نرخ مددجو را در کشور داشته باشید. این استان در حال حاضر جزء 10استان کم مددجوی کشور است.
نوروزی در خصوص رویکرد های کمیته امداد نیز گفت:رویکرد امداد براساس رهنمودهای مقام عظمای ولایت حرکت به سمت مردمی شدن است و با توجه به ظرفیتها و رفتارهای خوبی که مردم عزیزمان در مازندران از خود نشان داده اند سعی خواهیم نمود در عرصه های مختلف چون تأمین جهیزیه نوعروسان، احداث مسکن روستائیان و شهری های نیازمند، با همکاری مردم و سایر دستگاه های مرتبط حداکثر مساعدت را البته با رعایت اصل مهم مشارکت مددجویان در امور خود، به مردم و نیازمندان البته بدون ایجاد وابستگی در این عزیزان،داشته باشیم.
نوروزی گفت: بخش اعظمی از فعالیت های امداد به سمت اشتغال زایی و تحقق منویات معظم له است. طبیعتاً برای تحقق این خواسته ها علاوه بر منابع موجود در امداد، استفاده از منابع، از قبیل بانکها، صندوق های قرض الحسنه، سایردستگاه ها در دستور کار است.. که البته وام های دریافتی از بانک ها بر اساس تکالیفی است که دولت و مجلس محترم در بودجه سنواتی امداد تصویب می نمایند که در این زمینه همکاری های خوبی را در سنوات اخیر داشته اند.
مدیرکل کمیته امداد افزود:معتقدیم که مددجویان و افرادی که از خدمات دستگاه های حمایتی بهره مندند ویژگی ها ، شرایط و روحیات متفاوتی دارند. عده ای خود می توانند کارفرما و کارمند (کارگر) خویش باشند. با اندک آموزش و سرمایه می توانند برای اقتصاد خود و خانواده تدبیر کنند ،چه بسا که زمینه های لازم را نیز دارند، عده ای دیگر شرایط اداره خود را از طریق دریافت تسهیلات ندارند، این افراد از طریق معرفی به مراکز کاریابی و استفاده از ظرفیت کارفرمایان حائز موفقیت های شغلی می شوند. امداد در یک بازه زمانی و با شرایطی نسبت به بیمه تأمین اجتماعی این افراد از طریق پرداخت سهم بیمه کارفرما برای مدت معینی اقدام می کند. ضمن اینکه برای کارفرمایانی که بتوانند تعدادی مددجو را استخدام و بکارگیری نمایند بسته های تشویقی در نظر گرفته خواهد شد .
1/5-قالب مددجویان امداد قریب به 63% را زنان سرپرست خانوار با حدود 43 هزار نفر را تشکیل می دهند و از این حیث برنامه ریزی برای این قشر با حساسیت های بالای باید صورت پذیرد. از بین این گروه حدود 49 % همسرشان فوت کرده، حدود 11 % مطلقه وعدة قلیلی به دلیل عدم صلاحیت سرپرست ( بد سرپرست) که کمتر از 200 خانوار است تحت حمایت هستند که حضور این افراد در امداد موقتی بوده و امداد تلاش می نماید با ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی در راستای تحکیم بنیان چنین خانواده های تلاش نمایند.
- 1/5-امداد برای خانواده های زندانیان نیازمند نیز برنامه دارد. البته این افراد بعنوان زن سرپرست و با هماهنگی سازمان زندانها تا زمان آزادی سرپرست همانند سایرین برابر شرایط خودشان از خدمت بهره مند می شوند. در این قشر نیز توانمندسازی و اتکاء به ظرفیت ها و توانایی های خانواده مهم و ضرروری است.
وی در خصوص تکالیف برنامه ششم برای کمیته امداد نیز گفت:در قوانین و برنامه های دولت ( برنامه پنجم) و چه در برنامه ششم که در آن به سر می بریم دولت نهادهای حمایتی را مکلف نموده تا سالیانه بخشی از مددجویانی که امکان توانمندسازی آنان میسر است از طرق مختلف از حمایت مستقیم خارج نمایند. إن شاالله با ایجاد شغل و معرفی به مراکز کاریابی، احیای توانایی ها و ظرفیت های خفته مادی و معنوی خانواده ها می توان به این هدف مهم دست
 
یافت و با توجه به اینکه رسالت امداد برای گروه های هدف خود و اعضای خانواده آنان چون دانش آموزان و دانشجویان است ،با ارائه آموزش مهارت های فنی و حرفه ای و حمایت از آنان در مدارس و دانشگاهها مطمئناً برای اشتغال آنان نیز برنامه ریزی دارد.
نوروزی در خصوص رسالت های کمیته امداد نیز گفت:رسیدگی به امور درمانی بهداشتی خانواده های تحت حمایت از رسالتهای مهم و اساسی امداد است.معتقدیم خانواده هایی که مشکلات درمانی دارند نباید دغدغه هزینه های درمانی را داشته باشند  در گروه و اقشار نیازمند جامعه علاوه رسیدگی به امور درمانی بیمه ایه مددجویان شهر های بالای 20هزار نفر ، پرداخت بخشی از هزینه های فرانشیز و خدمات درمانی مددجویان ، رسیدگی به امور بهداشتی مددجویان و .....در خصوص امور مددجویان بینایی سنجی نیز فعالیت داشته ایم .
وی در خصوص خدمات این کمیته نیز گفت:در سالهای اخیر دو طرح غربالگری در زمینه بینایی سنجی داشتیم یکی از در یال 1394 که با همکاری بنیاد نوآوران سلامت در منطقه محروم چهار دانگه صورت گرفت و دیگری در سال 1395طرح بینایی سنجی 6500نفر از سالمندان در 13شهرستان انجام دادیم.
بیمه امداد یکی از چهار پایه کشور می باشد که در چهار چوب مصوبات هیئت دولت و شورای عالی بیمه های درمانی کشور با تمامی مراکز تشخیصی و درمانی قرار داد منعقد نموده و در زمینه های بیمه پایه و بیمه مکمل فعالیت می نماید.
 
نوروزی در پایان گفت: امداد علاوه بر پذیرش افراد از طریق مراجعه متقاضیان با تعامل و ارتباطی که با شبکه های مختلف از محله، شوراها، دهیاران و خیرین دارد نسبت به شناسایی نیازمندان اقدام می نماید. لیکن در سالهای اخیر جامعه مددجویی استان شیب نزولی داشته و امدادگران استان تلاش می کنند تا مدت ماندگاری رسمی مددجویان در امداد کوتاه و همانند اورژانس مراکز درمانی عمل نمایند و پس از توانمندسازی از جرگه حمایت های مستقیم خارج گردند.بدیهی است با این رویکرد برابر اسناد بالادستی،این نهاد به تقویت سرمایه اجتماعی نیز کمک می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار