موسیقی بومی مازندران با عنوان 'کنسرت خاطرات تبرستان' به سرپرستی جلال محمدی و خوانندگی استاد ابوالحسن خوشرو، اکبر رستگار، نورالله علیزاده و سید عباد محمدی در تالار وحدت تهران اجرا می شود.
کد خبر: ۴۶۰۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸ 16 July 2017
به گزارش تابناک : جلال محمدی زمان برگزاری کنسرت مذکور را 31 تیر ماه جاری اعلام کرد و گفت: این برنامه با تایم یکصد دقیقه در 2 بخش به صورت اجرای ترانه های خاطره انگیز، گروه نوازی و تکنوازی اجرا خواهد شد.

وی افزود: در بخش نخست استاد علیزاده و رستگار ترانه های شاد محلی را با ریتم دو چهارم و در بخش دوم استاد خوشرو و محمدی به اجرای آوازهای حماسی پرداخته سپس کنسرت فوق با اجرای سرنا و نقاره پایان می یابد.

این هنرمند شناساندن موسیقی بومی مازندران و ریشه های آن در موسیقی ملی ایران زمین را از اهداف کنسرت مذکور دانست و یاد آور شد: موسیقی مازندرانی به رغم گستردگی فراوان به دلیل احراهای اندک، در میان هموطنان شناخته نشده است.

وی با اشاره به اینکه کنسرت موسیقی مازندران پس از سه سال در تالار وحدت برگزار می شود، گفت: این در حالی است که سایر استانها سالانه چندین اجرا را در این مکان به روی صحنه می برند.

محمدی حضور در فستیوال کشور بلغارستان را از برنامه های آتی این گروه دانست.

موسیقی مازندران با توجه به پیشینه تاریخی قوم ساکن در منطقه، وسعت جغرافیایی وطبیعت زیبا ومتنوع از گستره و واریته های مختلفی برخوردار است. این نوع موسیقی اگر چه شخصیت، هویت خاص وحال وهوای ویژه منطقه ای را دارد اما هسته آن در بستر موسیقی ملی است و از این رو برغم تفاوت ها، وجوه مشابه زیادی با موسیقی ملی دارد.

موسیقی مازندران نیز با توجه به این قاعده کلی مانند موسیقی های محلی دیگر مناطق کشور به عنوان زیر شاخه ای از موسیقی ایرانی با یک رابطه تاثیر وتاثر برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم و باورهای ایرانی بوده ودر عین حال دارای ظرایف و ویژگی های منطقه ای است.

دراشعار وملودی های مازندران خصیصه های اقلیمی وطبیعی منطقه به وضوح دیده می شود و عناصر زنده و ملموس طبیعت ناهمواری ها، کوه، جنگل، دریا، کار دامپروری و کشاورزی در هنرهای مختلف منطقه نمود دارد.

 




منبع : مرورنیوز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار