در بیست و پنجمین روز از فصل تابستان، با حضور استاندار گیلان، برداشت مکانیزه برنج در روستای لاکسار شهرستان صومعه سرا آغاز شد.
کد خبر: ۴۶۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸ 16 July 2017
به گزارش تابناک : این درو در مزرعه حجت همتی برنجکار صومعه سرایی که در شالیزار خود به وسعت یک هکتار ، رقم زودرس حسنی را کشت کرده بود، انجام شد.
علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در جمع خبرنگاران گفت: در مدیریت آب زراعی اقدامات خوبی انجام شده به گونه ای که مدت آبدهی از 80 روز، به 55 روز رسیده است.
وی ادامه داد: امسال 500 هکتار از زمین های رها شده زیرکشت رفت و 140 هزار هکتار نیز بصورت مکانیزه برداشت می شود.
وی با بیان اینکه دولت برای کشاورزان انگیزه ایجاد کرد و شاهد ترویج کشاورزی هستیم، یادآور شد: سال گذشته، برنج قیمت خوبی داشت و دولت نیز، کنترل خوبی در واردات و صادرات این محصول انجام داد.
شهرستان صومعه سرا با سه بخش مرکزی، تولمات و میرزاکوچک در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است. 
استان گیلان 238 هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که سالانه یک میلیون و 160 تن شلتوک از آن استحصال می شود و از این میزان حدود 750 تن برنج سفید با کیفیت بدست می آید. بیش از 317 هزار بهره بردار بخش شالیکاری گیلان همه ساله برای کاشت برنج، ابتدا در فصل زمستان دو نوبت زمین های شالیزاری را همزمان با بارش های زمستانه شخم می زنند تا هم زمینه نفوذ آب به خاک را فراهم آورند و هم نسل آفات باقیمانده در پوشش گیاهی نابود شود. شخم زمستانه در کاهش میزان نیاز شالیزارها به آب در فصل کاشت و داشت نقش مهمی دارد. 
پس از آن در نیمه اول فروردین ماه، خزانه گیری نشاء برنج آغاز می شود و از نیمه دوم فروردین تا پایان نیمه اول اردیبهشت ماه، نشاء برنج دستی یا مکانیزه به زمینی که از قبل با تیلر آماده و سپس آب تخت شده، منتقل می شود. 
از نیمه دوم اردیبهشت ماه تا اواسط نیمه اول تیرماه نیز فصل داشت برنج است که در این مدت، وجین و مراقبت های گیاهی انجام می شود. از اواخر نیمه دوم تیر تا پایان شهریورماه نیز به تناسب جدول زمان کاشت، فصل برداشت برنج در استان گیلان است. 
استان گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج بعد از استان مازندران را به خود اختصاص داده است. 
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. 
بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود. 
سال گذشته (1395) همچنین نخستین رقم مادری برنج پرمحصول گیلانه، نیمه مردادماه در رشت برداشت شد. 
از خصوصیات بارز رقم گیلانه پا کوتاهی، زودرسی و کیفیت پخت بسیار مطلوب همانند ارقام محلی ایرانی با عملکرد بیشتر از ارقام بومی است. 





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار