خودروسازان خارجی در بازار ایران جای خوبی باز کرده اند و در این بین پژو در حال تاختن است؛ این در حالی است که چینی های بی کیفیت نیز بخش دیگر بازار خودروی کشور را احاطه کرده اند که به اعتقاد کارشناسان افت کیفیت تولید داخل موجب نفوذ چینی‌ها در بازار خودرو بوده است.
کد خبر: ۴۵۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳ 15 July 2017
به گزارش تابناک : با رفع تدریجی تحریمها پای خودروسازان فرانسوی به کشور باز شد و دو  شرکت پژو و رنو شروع به بستن قرارداد با ایران شدند.

بر اساس این گزارش ، همزمان با سفر روحانی به فرانسه در بهمن ماه 94 قرارداد از سرگیری همکاری‌ ایران خودرو و پژو نهایی شد. ایجاد شرکت مشترک ایرانی فرانسوی با سهامداری 50درصدی هر یک از طرفین مهمترین بخش این قرارداد بود که باید به انتقال تکنولوژی، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی منتهی شود.

در این قرارداد طی 5 سال تا 400 میلیون یورو (451 میلیون دلار) سرمایه گذاری در زمینه تولید محصولات جدید، تحقیق و توسعه انجام خواهد گرفت، بدین جهت تولید مشترک سه نوع خودروی 208، 2008 و 301 در این قرارداد تعریف شد که قرار است در شرکت مشترک "ایکاپ" با سهم پنجاه درصدی هر یک از طرفین با اولویت صادرات 30 درصد از محصولات انجام شود.

جالب اینکه به تازگی بر اساس اعلام پژو، میزان فروش خودروهای این شرکت به‌لطف بازگشت مجدد این شرکت به بازار ایران بعد از لغو تحریم‌ها، در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن رشدی 2.3درصدی داشته است.

رویترز در گزارشی نوشت: گروه خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه اعلام کرد میزان فروش خودروهایش در نیمه نخست سال جاری میلادی در اروپا کاهش یافته و به کاهش خود در بازار چین ادامه داده است، هرچند که بازگشت رسمی این شرکت به بازار ایران موجب شده تا میزان فروش جهانی محصولات این شرکت همچنان رشد داشته باشد.

گفتنی است پژو 2008 آخرین محصولی است که تولید مشترک ایران و فرانسه است که قرار بود خط تولید 2008 اسفند ماه سال گذشته رونمایی شود،اما به‌دلیل مشکلات روند داخلی‌سازی افتتاح رسمی خط تولید اولین محصول مشترک ایران خودرو و پژو (2008) 12 اردیبهشت ماه امسال صورت گرفت.

رقابت فرانسوی ها و چینی ها بر سر بازار خودروی ایران
این در حالی است که بازار خودروی کشور بین فرانسوی ها و چینی ها قسمت شده و فرانسوی‌ها و چینی‌ها قرار است بازار خودروی کشور را رقابتی کنند. 

بازار خودروی ایران در دست خودروسازان فرانسوی و چینی است که در بحث کیفیت قابل‌مقایسه با برند‌های دیگر نیستند. خودروهای چینی و فرانسوی در چین طرفدار ندارند اما در بازار خودروی کشور حرف اول را می‌زنند.

عملکرد وزارت صنعت به گونه ای است که گویی قرار نیست خودروسازان چینی از کشور بروند و گویا سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که آنها در کنار دیگر خودروسازان آسیای‌شرقی و اروپایی در کشور فعالیت کنند و از این طریق به بازار رقابتی دست پیدا کنیم.

واقعیت این است که در سال‌های اخیر و با توسعه نیافتن خودروسازان داخلی در بحث طراحی و تنوع محصولات، چینی‌ها توانستند با ظاهر فریبنده خودروهای خود، بخش بزرگی از بازار کشور را در دست بگیرند.

فرانسوی‌ها نیز که در سال‌های تحریم‌ با خروج از ایران ضررهای هنگفتی را تجربه‌ کردند، بار دیگر بازگشته و توانسته‌اند میزان صادرات خود را افزایش دهند. در این میان نکته مغفول‌مانده به عدم داخلی‌سازی و انتقال دانش بازمی‌گردد.

به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از اینکه به دنبال ایجاد رقابت با حضور خودروسازان چینی و فرانسوی در کشور باشد، باید به فکر رفع انحصار تولید خودرو با حضور این خودروسازان باشد. در واقع باید زمینه برای حضور خودروسازان اصلی جهانی با ایجاد مشوق‌های اقتصادی جذاب فراهم شود.

گفتنی است در‌حالی که هنوز برخی از کارشناسان از کیفیت محصولات چینی گله‌مند هستند، اما شاید بتوان یکی از دلایل اقبال برخی خریداران ایرانی به خودروهای چینی را تنوع در قیمت و آپشن آنها دانست .  

چینی‌هایی که با شناخت کافی از بازار ایران وارد این بازار شدند و به همین دلیل شروع به واردات خودروهای با آپشن‌های جذاب و شاسی بلند کردند تا مشتریان ایرانی چشم از کیفیت پایین و کمبود لوازم یدکی محصولات آنها بپوشانند.






منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار