مجتبي رضوي پيش ازظهر دوشنبه در اولين نشست خبري با اصحاب رسانه پس از انتصاب در خانه صنعت و معدن استان به مناسبت روز صنعت و معدن، اظهار کرد: استان مازندران شاخص‌ها و ظرفيت‌هايي دارد که آن را از استان‌هاي ديگر متمايز کرده است درحالي‌که همين پتانسيل‌ها و ظرفيت‌ها در برخي موارد موجب شده مشکلات استان ديده نشود.
کد خبر: ۴۵۷۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲ 10 July 2017
به گزارش تابناک : وي افزود: ما به لحاظ تاريخي با ظلم خاصي از حيث سياست‌گذاري‌هاي کشوري مواجه بوديم به اين صورت که همواره توسعه صنعت استان پارادوکسي با کشاورزي آن محسوب  شده است.

رئيس خانه صنعت و معدن استان مازندران، بابيان اينکه ديرزماني نيست که دوستان به اين نتيجه رسيدند که در محيط سبز هم صنعت مي‌تواند توسعه يابد، گفت: ازآنجايي‌که  ما بلد نيستيم که دغدغه‌هاي زيست‌محيطي را رعايت کنيم   لذا  اين ضعف  به‌صرفه و صلاح منطقه مازندران نيست.

رضوي، در ادامه درباره  وضعيت صنعت استان، تصريح کرد: آنچه به‌عنوان دلار ارزان و ملزومات صنعت بايستي وجود داشت از آن برخوردار نبوديم لذا  مازندران از توسعه صنعتي فاصله گرفت و واحدهاي شاخص استان به لحاظ واحدهاي شاخص استان‌هاي ديگر نتوانستند اشتغال کافي ايجاد کنند.

وي،   با تأکيد بر اينکه بايد تلاش زيادي داشته باشيم تا عقب‌ماندگي‌هاي حوزه صنعت استان جبران شود، گفت: خانه صنعت  و معدن يکي از سه «ان جي او» مطرح است که به‌عنوان بخش خصوصي بايد اين انتقاد را بر خود روا بداريم که آن‌چنان همت را براي اهداف اين بخش به‌جا نياورده‌ايم.

رئيس خانه صنعت و معدن استان مازندران، با اعلام اينکه صنعت فاقد هدف و استراتژي  و  روزمرگي شده به‌طوري‌که اين وضعيت به تشکل‌ها هم تعميم پيداکرده است، ادامه داد: تمام‌وقت ما در خانه صنعت و معدن صرف مشکلات موضوعي مي‌شود که کار بيهوده‌اي است درحالي‌که بايستي فارغ از اين روزمرگي يک توازوني بين رفع مشکلات موضوعي و حرکت روبه‌جلوي صنعت که هدف اصلي ما است ايجاد گردد.

رضوي، در پاسخ به پرسشي درباره نقش خانه در توليد اشتغال، گفت: خانه صنعت و معدن وظيفه‌اش ايجاد شغل نيست بلکه بايد به‌صورت کلان در ارکان اجرايي کشور عمل کند از سويي بايستي  با توانمند کردن بخش خصوصي سهم خوبي در اشتغال استان و کشور ايجاد کند.

وي ضعف خانه صنعت و معدن را در تشکل تخصصي همگن دانست و گفت: معتقدم 8 انجمن صنفي که با آن سروکار داريم بايد  آن‌قدر قوي باشند که بخش خصوصي قوي را رقم بزنند.

رئيس خانه صنعت و معدن استان مازندران در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره مشکل نقدينگي واحدهاي صنعتي استان، اظهار کرد: مشکل اول واحدهاي صنعتي ما نقدينگي نيست بلکه بازار و مارکتينگ است زيرا اگر يک بازار قوي، بدون حاشيه  و رکود براي واحدهاي صنعتي وجود داشته باشد اين واحدها براي چابک سازي خود دست به هر کاري نمي‌زنند تا به نقدينگي برسند.

رضوي، اضافه کرد: اين‌يک اشتباه بزرگ تاريخي براي بخش خصوصي است که مشکل اصلي اين بخش را نقدينگي تصور  مي‌کنند.

وي، در ادامه بيان کرد: براي رفع مشکل نقدينگي که جزو مشکلات رده‌هاي چندم يک واحد صنعتي است بانک محوري لحاظ شده است يعني بنيان واحدهاي صنعتي ما بر پايه 70درصد ديون يانکي تشکيل‌شده است که مي‌طلبد  وقتي 70درصد سرمايه تغيير يک واحد با تسهيلات 17 تا 18 درصدي  شکل مي‌گيرد يک بيزينسي با سود 35درصد وجود داشته باشد که در غيراينصورت اين صنعت راه به‌جايي نخواهد برد.

رئيس خانه صنعت و معدن استان مازندران، بابيان اينکه براي رفع مشکلات نقدينگي واحدهاي صنعتي استان  خانه مي‌تواند از پتانسيل شوراي گفتگوي بخش خصوصي و دولت به‌عنوان  عضوي که يک کرسي در آن شورا دارد استفاده  کند، گفت: خانه صنعت و معدن 8 عضو حقوقي در بخش کاني‌هاي فلزي، غيرفلزي، معدن، شيميايي، سلولزي، نساجي و غيره دارد در حالي متأسفانه اقبال عمومي به انجمن‌ها اقبال صددرصدي  نيست  لذا تمام برنامه‌هاي ما اين است که 100درصد صنايع درگير را به اين انجمن‌ها وصل کنيم.

رضوي، درباره وضعيت معادن استان گفت: متأسفانه در بخش معدن تنها به استخراج شن و ماسه بسنده مي‌کنيم که اين وضعيت براي بخش معدن اقدام سطح پاييني است درحالي‌که هنوز در بحث اکتشاف و مهندسي معدن پتانسيل‌هاي استان به فعليت نرسيده است.

وي، افزود: با توجه به اينکه محيط‌زيست در برخورد با مسائل مربوط به معادن و اکتشافات دغدغه‌هاي زيست‌محيطي را مطرح مي‌کند هنوز در برخي جاها اجازه اکتشاف نداريم  که اين به صلاح استان مازندران نيست.

رئيس خانه صنعت و معدن مازندران، ضمن تأکيد بر همگرايي بخش خصوصي و دولتي در رفع مشکلات حوزه صنعت و معدن استان مازندران، افزود: هنوز براي رسيدن به نقطه مطلوب با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي شوراي گفتگو و ستاد اقتصاد مقاومتي فاصله‌داريم.




منبع : مازن آنلاین 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار