مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران وضعیت بیمه محصولات کشاورزی استان را ضعیف خواند و گفت : به رغم وجود تجربه های تلخ ناشی از خسارت های عوامل طبیعی باد، سیلاب ، برف و یخبندان و خشکسالی ، اما همچنان پوشش بیمه ای تولیدات محصولات کشاورزی استان اندک است.
کد خبر: ۴۳۲۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹ 29 May 2017
حسن عنایتی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از دلایل اصلی میل کم کشاورزان برای انجام بیمه زمین و تولیدات محصولات کشاورزی از جمله زمین های شالیزاری و باغ مرکبات،شرائط و مقررات پیچیده بیمه و همچنین همخوان نبودن خسارت ها با پرداخت ها است.
 
وی در عین حال خاطر نشان کرد: البته آگاهی کم کشاورزان ،نقش بیمه محصولات کشاورزی استان را کم رنگ کرده و مورد استقبال قرار نگرفته است.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران به اهمیت فراگیر شدن پوشش بیمه ای در فعالیت های کشاورزی استان اشاره کرد و توضیح داد: خطرپذیری فعالیت در بخش کشاورزی به علت وابستگی زیاد آن به شرائط جوی ،همواره مقوله پوشش بیمه محصولات کشاورزی در مازندران را با اهمیت کرده است و نمونه بارز آن برف و یخبندان سنگین سال قبل و خسارت آن بر باغداران است.
عنایتی با بیان اینکه برنج به عنوان مهمترین تولیدات محصولات کشاورزی استان مازندران کمترین پوشش بیمه ای را دارد، گفت: اینکه از 230 هزار هکتار زمین های شالیزاری استان فقط کمتر از 25هزار بیمه شود، جای تعجب است.
وی گفت: هر چند تاخیر در بر آوردهای کارشناسان و پرداخت غرامت تاثیر زیادی بر نارضایتی کشاورزان برای انجام بیمه دارد، اما کشاورزان نباید نسبت به انجام آن بی توجه باشند.
وی تاکید کرد: مشکلات بیمه محصولات کشاورزی سبب می شود تا بیشتر وقت مسئولان برای جبران خسارت ناشی از حوادث طبیعی گرفته شود.
وی گفت: در بیشتر مواقع به دلیل کامل نبودن فرایند بیمه و گزارش های چند گانه کارشناسان ، در توزیع تسهیلات درقالب پرداخت وام کم بهره و کمک بلا عوض با مشکل و نارضایتی تولید کنندگان مواجه می شویم.
به گزارش خبرنگار ایرنا ،نمونه بارز بی توجهی به پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی ،حوادث طبیعی برف و یخبندان اوایل آذرماه سال گذشته بوده است که سبب شد تا 30 درصد از 2 میلیون و 500هزار تن مرکبات استان دچار خسارت یخ زدگی شود که این امر وقت زیادی از مسئولان استان را برای حبران خسارت گرفت.
72نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در 15نوع از جمله برنج با حدود یک میلیون تن ،مرکبات با 2میلیون و 500هزار تن ،کیوی ،گل و گیاه ،دام وطیور و در حوزه شیلات رتبه اول تا سوم کشور را دارد.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران از 460 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان کمتر از هفت درصد زمین های مازندران تحت پوشش بیمه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار