نام جاده چالوس تداعي كننده خاطرات شيريني براي همه ايرانيان است؛ جاده‌اي كه شهرت جهاني دارد و جزو چهار جاده زيباي دنيا به‌شمار مي‌رود اما اين روزها نبض حيات جاده چالوس كند مي‌زند.
کد خبر: ۴۲۵۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶ 17 May 2017
قانون-  در چند سال اخیر به‌دلیل بی‌مهری و کم‌توجهی مسئولان کشوری در عدم اختصاص اعتبارات به‌منظور حفظ جاده چالوس، اين جاده با مشکلاتي مانند آلودگی آب رودخانه با فاضلاب روستاهای اطراف و رستوران‌هاي حاشيه آن و ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در بستر رودخانه مواجه است. سهم جاده چالوس از صد‌ها طرح گرد‌شگری فقط ساخت چند‌ ویلای اقامتی و رستوران بوده است كه البته پس از مد‌تی آن‌ها نیز به ویلاهای شخصی تبد‌یل می‌شوند‌. ساخت‌و‌ساز در بستر رودخانه چالوس بلاي ديگر اين منطقه است. تصرف بستر رودخانه اثرات جبران‌ناپذیری را مانند وقوع سیلاب‌ها، فرسایش خاکی وارد خواهد كرد. سيلاب‌هاي كه هرساله در اين جاده رخ مي‌دهد و گاهي اوقات شاهد خسارات جاني نيز در آن هستيم؛ از پيامدهاي تصرف بستر رودخانه چالوس است.
 
حفظ جاده چالوس؛ وظيفه همگاني
 
بر اساس اصل پنجم قانون اساسی حفظ محیط‌زیست بر‌عهده همه است. در محور کرج و چالوس اگر بر این موضوع تکیه کنیم که تنها حفاظت از آن برعهده سازمان حفاظت از محیط زیست است، نمی‌توانیم جاده چالوس را حفظ کنیم. اصلي كه اين روزها فراموش شده؛ مسئوليت همه ارگان‌ها در قبال جاده چالوس است.
 
حفاظت از حریم بستر رودخانه کرج، برعهده سازمان آب منطقه‌ای، كنترل ساخت و ساز در بافت و خارج بافت روستایی برعهده بخشداری، كنترل ساخت و ساز در اراضی باغی و زراعی برعهده جهاد کشاورزی، حفاظت در اراضی ملی برعهده سازمان منابع طبیعی و حفاظت در ضلع شرقی جاده چالوس برعهده سازمان محیط زیست است. نکته جالب توجه در اراضی ملی حفاظت شده این است که بازهم مالکیت با منابع طبیعی است و اگر مشارکت منابع طبیعی نباشد در مراجع قضایی پرونده‌ها با مشكل مواجه مي‌شوند. تاكنون به‌دليل عدم همکاری و تعامل بین ارگان‌ها و دستگاه‌های مربوطه حيات اين جاده با مشكل مواجه شده است.
 
غبار فراموشي بر پرونده ملي‌شدن جاده چالوس
 
يكي از طرح‌هايي كه درچند سال اخير مطرح شد؛ ملي شدن جاده چالوس بود. مسئولان سازمان ميراث فرهنگي از مطالعه و بررسي اين طرح خبر داده بودند اما تاكنون اين طرح اجراي نشده است؛ گويا ملي شدن جاده چالوس نيزمانند صدها پرونده ديگر در سازمان ميراث فرهنگي به وادي فراموشي سپرده شده است. جاده چالوس تنها به چند استان کشور که در آن واقع شده تعلق ندارد، بلکه به‌دلیل جاذبه توریستی و چشم‌انداز خارق‌العاده آن، یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری کشور محسوب می‌شود. حفظ حيات اين جاده نيازمند نگاه و اعتبارات ملي است.
 
زمين‌خواري مسئولان در جاده چالوس
 
يكي از مهم‌ترين مشكلات جاده چالوس زمين‌خواري در اين منطقه است. علاوه‌بر مردم گاهي اوقات مسئولان نيز يك پاي اين زمين‌خواري‌ها هستند. اين مساله تا جايي پيش رفته كه چندي پيش د‌اد‌ستان شهرستان کرج از زمين‌خواري توسط برخي از مسئولان خبر داد و به «قانون» گفت: « متاسفانه برخی مد‌یران با سوءاستفاد‌ه از جایگاه مد‌یریتی خود‌ موجبات تضییع حقوق مرد‌م و د‌ولت می‌شوند‌، به‌عنوان نمونه یکی از بخشد‌اران جاد‌ه چالوس با سوءاستفاد‌ه از این جایگاه بیش از 6 پروند‌ه باز د‌ر د‌ستگاه قضایی اعم از تصرف زمین منابع طبیعی، تغییر کاربری، ساخت و سازهای غیرمجاز و موارد‌ مشابه از این قبیل را د‌ر پروند‌ه خود‌ د‌ارد». رضا شاه‌كرمی ادامه داد: «برای بسیاری از پروند‌ه‌های ساخت‌و‌ساز غیرمجاز د‌ر جاد‌ه چالوس رای تخریب صاد‌ر شد‌ه است و وظیفه اجرای آن برعهد‌ه جهاد‌ كشاورزی است. متاسفانه جهاد‌ کشاورزی استان د‌ر محرومیت امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قرار گرفته است، به‌همین منظور برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیاز به همکاري و نظارت همه جانبه تمامی د‌ستگاه‌های مربوطه و حتی خود‌ مرد‌م هستیم».
 
آلايندگي آب رودخانه جاده چالوس
 
يكي ديگر از مشكلات جاده چالوس آلودگي آب رودخانه آن است. از مهم‌ترین عوامل آلوده‌کننده از رودخانه جاده می‌توان به منابعي مانند واحدهای پذیرایی، هتل‌ها، فاضلاب روستای و ویلا‌های بستر رودخانه کرج اشاره کرد. بارها شاهد تخليه زباله رستوران‌ها به‌داخل رودخانه بوده‌ايم. صحنه‌اي كه دل هر دوستدار محيط‌زيست را به‌درد مي‌آورد. در چند سال اخیر اقداماتی برای جمع‌آوری و کنترل فاضلاب رستوران‌ها و احداث تصفیه‌خانه‌ فاضلاب‌های روستایی انجام شده است، ولی عمده روستاها تصفیه‌خانه فاضلاب ندارند. همچنین در بحث ویلاها و رستوران‌ها اقداماتي در زمینه نوسازی سیستم‌های گرمایشی و سوخت تاكنون انجام نشده است، چراكه در سال‌هاي گذشته شاهد نشت سوخت در اثر سهل‌انگاري به رودخانه و فاجعه‌های زیست محیطی بوده‌ايم. اندك گونه‌هاي آبزيان رودخانه چالوس به‌دليل آلايندگي آب اين رودخانه درحال انقراض هستند.
 
لزوم توجه به سرمايه ملي
 
ترافيك‌هاي سنگين چند ساعته نيز يكي ديگر از مشكلات جاده چالوس است كه موجب آلايندگي‌ها زيست محيطي براي جاده شده است. بي شک عدم رسیدگی به جاده چالوس در هر روز مبالغ هنگفتی از سرمایه ملی را به باد می‌دهد و آنچه امروز بیش از هر زمان دیگری ضروری است نگاه واقع بینانه و علمی به مشکلات جاده چالوس است و این امر مستلزم هماهنگی تمامي دستگاه‌های مربوطه است؛ همچنين ملي شدن جاده چالوس مي‌تواند كليد حل مشكلات اين جاده زيباي جهاني باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار