سخنرانی رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت در بابل
برای اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی یکی از مواردی که مورد نقد بود عدم فراهم بودن زیرساختهای لازم در کشور بود که از ابتدا این دولت به این مهم توجه ویژه شده است. رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همچنین اظهار داشت : 80 درصد بیمارستان های کشور برای ترویج زایمان های طبیعی مناسب سازی شده است.
کد خبر: ۴۱۶۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰ 30 April 2017

به گزارش تابناک مازندران، فرح بابایی روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما و دومین جشنواره ترویج زایمان طبیعی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود : هم اکنون در 365 بیمارستان کشور زایمان طبیعی انجام می شود که در 80 درصد آنها بلوک های زایمانی با استانداردهای روز دنیا مناسب سازی شده است و بقیه نیز تا پایان دولت یازدهم مناسب سازی خواهد شد.

 
زایمان های طبیعی بهتر است یا زایمان غیر طبیعی ؟ 
 

وی با تشریح برنامه های دولت یازدهم در زمینه بهداشت و درمان ، گفت : نگاه این دولت نسبت به ترویج زایمان های طبیعی در مراکز بیمارستانی بسیار ویژه بود و راه اندازی بلوک های زایمانی استاندارد در سراسر کشور هم از این نگاه ناشی شد.

رئیس اداره مامائی وزارت بهداشت با اعلام این که در گذشته در یک اتاق زایمان تا هشت مادر را بستری می کردند که به هیچ عنوان زیبنده کشور ما نبود ، افزود : دولت یازدهم برای ترویج زایمان طبیعی ، نسبت به توانمند سازی مادران و کادر درمانی بیمارستان ها اهتمام جدی داشته است.
 
 
وی توضیح داد : با هماهنگی های به عمل آمده ، هم اکنون یک مادر قبل از زایمان طبیعی هشت جلسه آموزش رایگان را پشت سر می گذارد و از سوی دیگر به کادر پزشکی نیز آموزش های لازم ارائه می شود.
 
 
دکتر بابائی فرهنگ سازی و ارائه مشاوره های قبل از بارداری را در ترویج زایمان طبیعی بسیار موثر دانست و گفت که هم اکنون دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور نسبت به این موضوع حساس شده و اهتمام جدی دارند .
 
 

مسوول اداره مامایی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی 10 تا 15 درصد سزارین نفعی برای مادر و نوزاد ندارد، تصریح کرد: یکی از محورهای اصلی این طرح توانمندسازی مادران بود، چون یکی از عوامل ذکر شده در تحقیقات عدم آگاهی مادران و ترس از زایمان بود.
 

این مسوول از نامناسب بودن فضای بلوکه زایمان در گذشته خبر داد و یادآور شد: فضای بلوکه زایمان ما خیلی نامناسب و در شان مادران باردار نبود و کرامت و حریم خصوصی مادر حفظ نمی‌شد لذا امکان حضور همراه وجود نداشت که یکی از اقدامات ارزشمندی که در این خصوص انجام شد اتاقهای زایمان را به شکل اتاق تک نفره درآوریم و در بلوکه زایمانی که هشت مادر در یک فضا به سر می‌بردند آن را به اتاقهای تک نفره تبدیل کردیم که در تمامی مراکز بابل نیز انجام شده است.
 
 
وی اصلاح تعرفه زایمان‌های طبیعی و اصلاح تعرفه زایمان بی درد و همچنین فراهم آوردن امکان انجام زایمان بی درد دارویی را از دیگر مزایای این طرح و برنامه برشمرد و اضافه کرد: این مهم در کشور در حال انجام بوده و رو به ترویج است.
 
 

دکتر بابایی با تقدیر از اداره مامایی واحد درمان بابل که از فعال‌ترین حوزه‌ها در کشور است، تصریح کرد: برای اجرا برنامه ترویج زایمان طبیعی یکی از مواردی که مورد نقد بود عدم فراهم بودن زیرساختهای لازم در کشور بود که از ابتدا این دولت به این مهم توجه ویژه شده است.

این مسئول ادامه داد: این فضای ایجاد شده از عوامل مساعد کننده‌ای است که سبب می‌شود مادر به انجام زایمان طبیعی ترغیب شود.
 
 
مسوول اداره مامایی وزارت بهداشت افزود : تقاضای ما از مادرانی که زایمان طبیعی انجام داده اند این است که آنها بهترین مشاور برای مادران باردار محسوب می شوند که امیدواریم از ارائه مشاوره به زنان باردار دریغ نورزند.
 
 
در ادامه همایش دکتر سید مظفر ربیعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل ضمن تشکر از اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه و تبریک روز جهانی ماما بیان داشت : ماماها حافظ سلامت دو گروه مادر و فرزند می باشند .
 
 
دکتر ربیعی گفت: دعای مادر در حال زایمان در هر لحظه مستجاب است و اولین دستی که حس می کند دست توانایی ماما است چه سعادتی بالاتر از این که پاکترین موجود خداوند را اول شما حس می کنید و چه نعمتی بزرگتر از این وقتی چشم می گشاید سیمای مهربان شما را می بیند.
 
 
وی ادامه داد: خوشایند سازی بلوک های زایمانی در راستای طرح تحول نظام سلامت و تکریم مادران باردار در در بیمارستان های آیت ا... روحانی(ره) ، شهید یحیی نژاد و بیمارستان 17 شهریور مرزی کلا انجام شد.
 
 

قابل ذکر است  مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما و دومین جشنواره ترویج زایمان طبیعی به همراه نمایشگاه دستاوردها و مشاوره رایگان با حضوردکتر سید مظفر ربیعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر بابایی مسئول اداره مامایی وزارت بهداشت، وجمعی از مدیران استانی،شهرستانی و دانشگاهی مورخ 10/2/96 در مجموعه تفریحی پردیس نوشیروانی بابل برگزار شد و تعدادی از پزشکان ، پرستاران ، ماماها و مادرانی که زایمان طبیعی انجام داده اند ، مورد تجلیل قرار گرفتند..

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار