متاسفانه خبرهای زیادی از واردات برخی محصولات کشاورزی به گوش می‌رسد که تاسف‌بارتر از آن مجوز دولت در ثبت سفارش و ایجاد مجرای قانونی است.
کد خبر: ۳۹۷۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲ 21 March 2017

 بلاغ، انتظار می‌رفت دولت بواسطه دادن شعارهای حمایتی از تولید داخلی در هنگام تبلیغات انتخاباتی و هم ظرف قریب چهار سال اخیر، برخی محافظه کاری‌های پشت پرده را کنار می‌گذاشت و در برابر فشارهایی برای اعطای مجوز واردات مقاومت می‌کرد. با کمال تاسف باید گفت که دست روی هر ماده غذایی بگذارید، خبر واردات بی‌رویه آن وجود دارد. حتی رسانه‌های خارجی نیز بخشی از اخبار خود را در بخش اقتصادی به فرصت‌های موجود در بازار ایران و واردات کالا به این کشور اختصاص می‌دهند.

تمرکز رسانه‌های خارجی بر اخبار واردات به ایران

در همین راستا پایگاه خبری ان بی آر نوشت: نیوزیلند موافقتنامه ای را با ایران امضا کرده که مسیر را برای از سرگیری صادرات گوشت به دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هموار می‌سازد. این یک گام مهم برای شرکت‌های تولید گوشت نیوزیلند است زیرا آن‌ها به دنبال ورود مجدد به بازار ایران بعد از برجام هستند.

واردات مرکبات به ایران آنقدر مهم شده که در این باره بیزینس اینسایدر نوشت: بعد از تلاش‌های بسیار زیاد دولت پاکستان، ایران ممنوعیت واردات نارنگی پاکستانی را لغو کرد.

این پایگاه خبری در ادامه تاکید کرد: نظرمحمد رنج‌ها مشاور وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرد سازمان ارتقاء تجارت با ایران به طور رسمی روز دوشنبه اعلام کرد که ممنوعیت واردات روی نارنگی پاکستان به ایران برداشته شده و از این به بعد از طریق بازارهای مرزی سیستان و بلوچستان واردات نارنگی پاکستانی به ایران امکان‌پذیر خواهد بود.

خارجی‌ها محرم ولی مردم ایران نامحرم‌اند

جالب است که برخی از اخبار واردات را باید از رسانه‌های خارجی مطلع شویم چون سیاست‌ها در توسعه خارجی علاوه بر تاکید بر واردات بر عدم شفافیت تکیه دارد.

کرمانشاهی معاون سابق سازمان توسعه تجارت: مدت‌ها است که جزئیات و ریز آمارهای صادراتی با ذکر با میعانات و بدون میعانات منتشر نمی‌شود.

وی افزود: حجم کل تجارت خارجی ۱۱ ماهه، حدود ۷۷ میلیارد دلار است. باید یادآوری کنیم که سال ۹۲ حجم تجارت خارجی کشور ۱۰۲ میلیارد دلار شامل49.5 میلیارد صادرات غیر نفتی و 52.5 میلیارد دلار واردات بوده است

چه دست‌های مافیایی پشت واردات است که دولت هم با آنها همکاری می‌کند؟!

جای تاسف دارد که مسئولان دولتی از بیان خبر واردات محصولاتی، که یکسال دست رنج کشاورزان و باغداران بوده است، ابایی ندارند. قائم مقام معاون امور بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی با تایید واردات دولتی ۲۵ هزار تنی پرتقال از مصر گفت: علت اینکه یک شرکت دولتی واردات پرتقال را انجام داد این است که اگر بخش خصوصی این کار را انجام می‌داد ممکن بود دلالان سوء استفاده کنند.

در برابر انتقادهای مردم و رسانه‌ها در مورد واردات نارنگی از پاکستان، علی اکبر مهرفرد معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که مجوز واردات نارنگی از پاکستان را فقط برای استان سیستان و بلوچستان در هفته قبل صادر کرده‌ایم. البته این اظهار نظر یقینا شخصی است چون بهانه وزارت جهاد کشاورزی برای واردات نارنگی از پاکستان، تنظیم بازار میوه شب عید است.

رفتار‌های دوگانه دولت در برخورد با واردات

دولت در بحث واردات رفتارهای دوگانه ای دارد و نمی‌توان تشخیص داد سیاست اتخاذ شده بر چه اساسی است؛ مثلا واردات سیب زمینی از هند تصمیمی است که هنوز علت آن خیلی روشن نشده است. منابع هندی اعلام کردند ایرانی‌ها و روس‌ها قرار است سیب زمینی تولیدی در ایالت پنجاب در شمال هند را مصرف کنند.

سیب زمینی محصولی است که همیشه با مازاد تولید آن مواجه هستیم و جالب اینجاست که دولت قبل آن را توزیع و دولت فعلی امحا می‌کند!

دولت سال گذشته 1700 تن سیب زمینی را امحاء کرد اما امسال 5 هزار تن سیب زمینی از هند وارد می‌کند!! یک سال سیب زمینی امحاء می‌شود و سال بعد واردات صورت می‌گیرد! واقعا عجیب است البته نمی‌توان از این فرضیه هم گذشت که شاید آقازاده‌ای بر گلوگاه واردات سیب زمینی از هند تکیه زده باشد!

چینی‌ها در ایران احساس غربت نمی‌کنند

در ارتباط با وارادات کالا از کشورهایی که بازار ایران را در حصار خود گرفته اند نیز اصرار وجود دارد! دولت یازدهم رکورد واردات کالا از چین را شکست، براساس آمار گمرک، دولت یازدهم در طول 41 ماه ؛ 940 میلیون دلار کالای چینی وارد کشور کرده است. جنس‌های چینی آنقدر بازار ایران را در اختیار خود قرار داده‌اند که اگر یک چینی به ایران سفر کند احساس غربت نمی‌کند!

سیاست دولت در جهت افزایش واردات است

توجه و تکیه دولت به واردات اعتراض و گلایه رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی را نیز به همراه داشته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه سیاست دولت در پایان سال جاری در جهت افزایش واردات است، اظهار کرد: در شرایطی که بازار داخلی مرکبات به علت سرمای آذر ماه و عدم مدیریت عرضه و تقاضا دچار تلاطم شده، وزارت جهاد کشاورزی اجازه ورود مرکبات مصری و ترکیه‌ای را با تعرفه پنج درصد می‌دهد.

علی محمد شاعری افزود: افزایبش واردات میوه و اینگونه تصمیمات دولت در سال اقتصاد مقاومتی در جهت حمایت از تولید داخل نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره واردات پرتقال به منظور تامین بازار شب عید از کشورهای ترکیه و مصر تصریح کرد: نزدیک به 200 هزارتن پرتقال از باغداران مازندرانی خریداری و در سردخانه‎های استان نگهداری شده است و اما دولت با علم به این موضوع، اجازه واردات پرتقال را داده است.

وی افزود: روند صورت گرفته از سوی دولت در راستای واردات پرتقال از کشورهای خارجی هم به تولیدکننده لطمه می‎زند و هم انگیزه را از تولید کننده می‎گیرد و موجب کاهش نرخ اشتغال به دلیل عدم حمایت از تولید داخلی می‎شود.

شاعری خاطرنشان کرد: کمیسیون کشاورزی نامه اعتراض‌آمیزی را پیرامون واردات میوه به خصوص پرتقال به وزارت جهادکشاورزی و دولت نوشته است و تذکرات لازم خود را در این باره نیز در مجلس مطرح کرده است.

وی تاکید کرد: واردات میوه در شب عید برخلاف سیاست‎های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری است، زیرا همه قوا باید از این سیاست پیروی کنند از این رو تصمیمی، که در وزارت جهاد وکشاورزی پیرامون واردات میوه گرفته شد، قابل قبول نبوده و باید اصلاح شود زیرا ما نیازی به واردات میوه نداریم.

به گزارش گروه اقتصادی بلاغ، با توجه به مطالب بیان شده باید دریافت، دولت در برابر برخی فشارها برای واردات کوتاه آمده و بدون توجه به حمایت از تولید به بهانه تامین و تنظیم بازار شب عید اقدام به اجرای سیاست‌های وارداتی کرده است. واردات این روزها کابوسی برای تولیدکنندگان شده است. اکثر تولیدکنندگان بر این موضوع تاکید دارند که دولت در زمان بروز بحران به جای برنامه ریزی درست در حمایت از تولید داخل اقدام به واردات عمده محصولات مشابه داخلی می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار