سال گذشته رییس سازمان جنگلها با ابلاغ نامه ای به مدیرکل منابع طبیعی مازندران دستور داد که هیچ مجوز جدیدی برای برداشت از معادن در محور هراز داده نشود مجوزهای متعددی طی این مدت به معدن کاوان داده شده است و دستور رییس سازمان جنگل ها در عمل زیرپا گذارده شد و در سال 95 درخواست استعلام یک معدن در محور هراز را دقیقا در دوراهی بلده به رییس اداره منابع طبیعی آمل ارسال کرده و دستور نقشه برداری و پیکه کوبی و واگذاری آن را داده است.
کد خبر: ۳۹۵۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۶ 16 March 2017

سلامت نیوز:- "گزنک" را در جاده هراز و محور تهران به آمل که رد می کنی، دو طرف جاده پر است از مناظر آزاردهنده، تپه های زخمی و تکه تکه شده و کوه هایی که در نقشه بوده اند اما حالا دیگر نیستند. هوا گرد وغباری را در خود دارد و زمین، رنجور و نیمه جان است. انگار اینجا جنگی رخ داده و حالا لشکریان رفته اند و میدانی ویرانه از نبرد را برجای گذارده اند. سال هاست جاده توریستی هراز که ده ها هزار تن مسافر از سراسر کشور از آن عبور می کنند چهره ای ناخوشایند دارد. نابسامانی ها در آن، تنها محدود به ظاهر نمی شود و اکوسیستم منطقه را تغییر داده اند. بحران ریزگردها که امروز مهمان خوزستان است به اینجا هم آمده و رودخانه ها نیز درگیر شده اند؛ تا آنجا که آلودگی شدید رودخانه باستانی هراز آمل شده و انقراض برخی گونه های آبزی و ماهیان بومی این رودخانه را در معرض خطر قرار داده است. علاوه بر آن رانش و زمین لرزه در منطقه رخ داده است. به همین دلیل سال گذشته مدیران سازمان جنگلها برای ساماندهی این اوضاع دستور ممنوعیت هرگونه برداشت جدیدی را صادر کردند؛ اما با این همه این دستور از سوی مسوولان منابع طبیعی مازندران رعایت نشده و مجوزهایی برای معدن کاوی در منطقه هراز صادر شده است.

 

 

ابلاغ رییس سازمان جنگلها

 

سال گذشته رییس سازمان جنگلها با ابلاغ نامه ای به مدیرکل منابع طبیعی مازندران دستور داد که هیچ مجوز جدیدی برای برداشت از معادن در محور هراز داده نشود مجوزهای متعددی طی این مدت به معدن کاوان داده شده است و دستور رییس سازمان جنگل ها در عمل زیرپا گذارده شد و در سال 95 درخواست استعلام یک معدن در محور هراز را دقیقا در دوراهی بلده به رییس اداره منابع طبیعی آمل ارسال کرده و دستور نقشه برداری و پیکه کوبی و واگذاری آن را داده است.

واگذاری جدید معدن در بلده آنقدر حیرت آور است که حتی رییس اداره منابع طبیعی آمل در پاسخ به نامه آقای مدیرکل منابع طبیعی مازندران به صورت تلویحی از ایشان می خواهد که مجددا این درخواست را بررسی و مختصات آنرا مورد مطالعه قرار دهند.

در نامه رییس سازمان جنگلها آمده است: «با توجه به بهره برداری بی رویه از معادن در مسیر جاده هراز و نیز سوابق ریزش کوه، لغزش و رانش، سیلاب و ایجاد خطرات بسیار زیاد در این جاده پرتردد و حساس که بعضا مسدود شدن جاده را نیز دربر داشتا است و همچنین به لحاظ حفظ منابع طبیعی و محیط زیست ارزشمند منطقه، مقتضی است با هرگونه استعلام برای فعالیت های معدنی بالاخص معادن شن و ماسه، سنگ لاشه و سایر مصالح ساختمانی در این محور مخالفت، و با هماهنگی و از طریق سازمان "صمت" استان، از تمدید پروانه های بهره برداری معادن سنواتی و در حال بهره برداری، خودداری و برنامه ریزی لازم برای ابطال مجوزهای اصداری معادن غیرفعال و متروکه صورت پذیرد.»

این در حالی ست که مجوزهایی در تاریخ پس از این ابلاغ برای معدن کاوی و برداشت از کوه های منطقه ی فوق از سوی اداره کل منابع طبیعی مازندران داده شده است.

در یک نامه که از سوی مدیرکل منابع طبیعی مازندران امضا و ابلاغ شده آمده است: «ریاست محترم اداره منابع طبیعی شهرستان آمل

با سلام

به پیوست نامه شماره 701/65482 مورخ 95/10/23 اداره صنعت و تجارت شهرستان آمل درخصوص درخواست مجوز برداشت آقای محمدمهدی جعفریطبق ماده 13 قانون معادن، جهت تامین مصالح سازمان همیاری شهرداری های استان ارسال، شایسته است بر اساسمختصات تعیین شده نسبت به نقشه برداری و پیکه کوبی عرصه در سطح 2 هکتار برابر مقررات اقدام و نتیجه را با ارسال نقشه به اداره کل اعلام نمایید.»

 

وضعیت معادن منطقه

 

بر اساس آمارهای رسمی از مجموع 542 واحد معدن در 3518 هکتار جنگل های شمال، 259 واحد فعال، 269 واحد غیرفعال و 14 واحد متروکه هستند. این یعنی از کل معادنی که مجوز بهره برداری گرفته اند نیمی از آنها غیرفعال هستند. حال این پرسش مطرح می شود که چگونه اداره کل منابع طبیعی مازندران به جای فعال کردن همان مجوزها، مجددا معادن جدید را مجوز داده تا مناطق بکر جنگلی و کوه های جدیدی زخمی شده و از نقشه ی منابع طبیعی کشور حذف شوند؟ آنهم در شرایطی که رییس سازمان جنگل ها نامه ای به این صراحت نوشته و رویکردی جدی را در اختیار مدیران زیردستش قرار داده که مبتنی بر ندادن مجوز جدید در منطقه مازندران است؟

مجوز جدید نداده ایم!

 

اما بهمن افراسیابی مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان جنگلها، مراتع وآبخیزداری کشور در پاسخ به سلامت نیوز می گوید که هیچ مجوز جدیدی در منطقه فوق صادر نشده و سازمان در تمام موارد مربوط به معدن بر اساس ظوابط و دستورات مدیران بالادستی و ابلاغیه ها عمل می کند.

او می گوید:«یک اختلافاتی با وزارت صنعت و معدن و تجارت داشتیم که این وزارتخانه بدون توجه به چشم انداز و حساسیت های زمین شناسی و بافت خاک و دیگر مسائل فنی، قبلا پروانه هایی را از منابع طبیعی استعلام کرده بودند و ما ناچارا معادنی را که مسبوق به سابقه بود و تعیین تکلیف نشده بود را رسیدگی کردیم.»

افراسیابی در ادامه تاکید کرد:« با 90 درصد این درخواست ها مخالفت شده و اگر هم با چندتایی به طور محدود موافقت شده باشد به دلیل مسبوق به سابقه بودن و سرمایه گزاری بهره برداران و دلایلی است که بر اساس قانون مجبور بوده ایم با تغییرات کوچکی در آنها، مجوز بدهیم. »

مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان جنگلها ومراتع وآبخیزداری گفت:« متاسفانه جایی هم نمانده و هر نقطه ای که احتمال وجود معدن بوده از سوی وزارت صنعت و معدن شناسایی شده و ناهماهنگی بین دو دستگاه باعث شده آن منطقه به گونه ای دربیاید که واقعا قابل دفاع نیست.»

او با اشاره به اینکه در دولت یازدهم اقدامات زیادی برای ساماندهی معادن شمال صورت گرفته است گفت:« در دولت یازدهم دیگر یک نفر برای معادن تصمیم نمی گیرد؛ بلکه کمیته ای برای این کار تشکیل شده که به نفع منابع طبیعی و با حفظ تمام ضوابط و قوانین، مجوزی داده می شود.»

با این همه افراسیابی درباره معدنی که مورد گزارش ماست و مجوز آن از سوی مدیرکل منابع طبیعی مازندران صادر شده خبری در دست ندارد و تاکید می کند که بعید است چنین مجوزی داده شده باشد. او از خبرنگار سلامت نیوز می خواهد که اگر مواردی هست به او اطلاع دهد تا رسیدگی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار