مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز مطالعات دقیق سواحل شمالی کشوردرسال آینده خبرداد.
کد خبر: ۳۸۲۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹ 22 February 2017
محمدرضا اللهیار روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از بندر نوشهر به خبرنگارایرنا گفت : چنین اقدامی درحقیقت جزو مفاد ابلاغیه شورای عالی شهرسازی و معماری است که درپی آن مطالعات سواحل شمالی کشوربه مقیاس یک به پنج هزار درسال آینده انجام خواهد گرفت .
وی افزود : اگرچه مطالعات سواحل شمالی کشوردر سال های گذشته به مقیاس یک به 25 هزارانجام گرفت ولی در سال آینده این مقیاس یک به پنج هزار تغییر خواهد کرد.
مدیرکل مهندسی سواحل و بنادرسازمان بنادر و دریانوردی ، ساماندهی و توسعه پایدار سواحل به منظور بهره برداری بهینه و بیشتر ساحل نشینان از سواحل ، افزایش اثر بخشی سرمایه های معیشتی ، بهبود فضای کسب و کار منوط به حفظ ذخایر آبی ،رعایت مسائل فنی زیست محیطی ، کاهش تعارضات و رفع چالش های منطقه ای با بهسازی ، احیاء و بازسازی نواحی آسیب دیده را از اهداف این طرح معرفی کرد.
اللهیار گفت : هم اکنون به لحاظ اهمیت و شرائط راهبردی سواحل استان هرمزگان تدقیق طرح مدیریت یکپارچه سواحل از ابتدای سال جاری آغاز شده و روند آن به مرحله پایانی رسیده است.
اللهیار افزود : مطالعات اولیه چنین طرحی در استان بوشهر نیز در حال تهیه بوده و در دستور کار قرار گرفته است .
وی طول مسیر محدوده ساحلی کشور را حدود پنج هزار و 800 کیلومتر اعلام کرد و با ابراز تاسف ادامه داد : در دوره های گذشته به علت کم توجهی محدوده مناطقی از سواحل شمالی کشور به ویژه مازندران به شیوه مطلوب مورد استفاده قرارنگرفت.
وی اضافه کرد : چنین وضعیتی منجر به تخریب گستره زیادی از محدوده ساحلی شمالی کشور شد درحالی که سواحل جنوبی کشورکمتر در معرض تهدید تخریب ناشی از تصرف افراد حقیقی و حقوقی قرارگرفت.
مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی گفت : در دهه 80 در پی همکاری و مشارکت حدود 18 ارگان دریایی به منظوراستفاده بهینه از سواحل و توسعه پایدار، طرح مدیریت یکپارچه سواحل اجرا شد.
اللهیار توضیح داد : در فرآیند اجرای این طرح در سه مرحله ، پدیده های دریایی مانند مسائل فنی زیست محیطی ، سیاسی وامنیتی مورد توجه و بررسی قرار گرفته بود.
وی افزود : اجرای این طرح و درپی آن تشکیل کارگروه و کمیته آزاد سازی سواحل در مازندران خوشبختانه روند تخریب در سال های اخیر به ویژه از زمان شکل گیری دولت یازدهم بشدت کاهش یافت به نحوی دراین مدت سازه غیرقانونی نیز تاحدود زیادی در محدوده ساحلی این استان تخریب شد.
وی گفت که با چنین اقداماتی فرصت های خوبی برای اشتیاق سرمایه گذاران برای اجرای طرح های گردشگری در محدوده ساحلی استان های شمالی فراهم شد و می توان به عنوان نمونه به مجتمع گردشگری دریایی (مارینا ) دراستان های شمالی اشاره کرد.
وی با اشاره به برخورداری استان های شمالی از موقعیت های ممتاز ساحلی گفت : هم اکنون این آمادگی وجود دارد تا با بهره گیری از همه ظرفیت ها از سرمایه گذاران برای ایجاد بنادر ویژه مسافرت های دریایی مانند بنادرجنوبی در این مناطق به ویژه مازندران حمایت کنیم .
ازطول مسیر حدود پنج هزار و 800 کیلومتری محدوده ساحلی کشور ، حدود 487 کیلومتر آن جزو مازندران است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار