چرا محصولات کشاورزی به دریا ریخته می شود؟
حضور همیشگی واسطه ها و دلالان مزید بر علت شد تا قشر زحمتکش کشاورز و باغدار به ناچار محصولات خود را به کمترین قیمت ممکن به فروش برسانند. به طور مثال هر یک کیلو نارنگی که سال پیش توسط واسطه ها به میزان سه هزار تومان خریداری می شد ، در سال جاری به قیمت هزارتومان خریده شد.!؟
کد خبر: ۳۸۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵ 21 February 2017
به گزارش تابناک مازندران، طوفان و برف و متعاقب آن یخزدگی محضولات کشاورزی درسال جاری مازندرانی ها را غافلگیر کرد وموجب شد مردم این استان خسارات زیادی را متحمل شوند.
 
غیر از توفان و برف و یخ زدگی حضور همیشگی واسطه ها و دلالان مزید بر علت شد تا قشر زحمتکش کشاورز و باغدار به ناچار محصولات خود را به کمترین قیمت ممکن به فروش برسانند. به طور مثال هر یک کیلو نارنگی که سال پیش توسط واسطه ها به میزان سه هزار تومان خریداری می شد ، در سال جاری به قیمت هزارتومان خریده شد!؟ یعنی یک سوم قیمت سال پیش ؟ این در حالی ست که هزینه سموم کشاورزی، کود و غیره بیشتر شده است...
 
 به همین سبب باغداران زحمتکش مازندرانی در سال جاری به علت وقوع سیل و توفان غیرقابل پیش بینی سختی ها و مرارتهای زیادی را متحمل شدند .
 
هر چند موانع خرید مستقیم محصولات از کشاورزان و باغداران از جمله مسائل مهم حوزه کشاورزی است، آنچه که موجب شده تا سود تولید محصول نه تنها به جیب کشاورز نرود بلکه سالانه هزاران تن محصول کشاورزی نیز معدوم شده و یا به دریا ریخته شود.... !؟
 
به نام کشاورزان، به کام دلالان ! 
 
 
 البته این پرسش مهم وجود دارد و آن حضور دلال‌ها و موانع خرید مستقیم محصولات از کشاورزان است. پاسخ را باید در یکی از گزینه‌های زیر جستجو کرد، ناکارآمدی ساختار کنونی وزارت جهاد کشاورزی، وجود فساد مالی و منافع شخصی در این بخش و یا عدم توانایی در مدیریت بخش کشاورزی.
 
در همین ماههای اخیر مستندهای تلویزیونی گوناگونی روایت‎گر مشکلات مربوط به حوزه کشاورزی شده‌اند. یکی از این مستندها با نام زخم‌های روباز ساخته محسن علیدادی است که چندی پیش از شبکه مستند سیما به روی آنتن رفت. ماجرای تکراری بدهکاری کشاورزان و عدم خرید محصولات در این مستند روایت شد.
 
سئوال اصلی که سازنده مستند به دنبال یافتن پاسخ آن بود چرایی عدم ساماندهی فعالیت‌های وزارت جهادکشاورزی در رابطه با خرید محصولات از کشاورزان است.....
 
  همان گونه که میدانیم شغل اصلی بیشتر مردم مازندران کشاورزی است، به همین جهت وضعیت این محصول برای آنان از اهمیت زیادی برخوردار است. چون که شالیکاران زحمتکش مازندران تنها از این طریق امرار معاش می کنند .
 
فراموش نکنیم محصول کشاورزی یک امر اشتغال زا و تولیدی است و گام مهمی در تحقق حرفهای مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی است. 
 
لازم به ذکر است که اکثریت عظیمی از مزارع پایدار توسط خانواده های کشاورز اداره می شوند که مردمان سخت کوش ، زحمتکش، درستکار و صادقی هستند. آنها در تمام مدت شبانه روز کار می کنند تا مواد غذایی با بهترین کیفیت ،مزه و تازگی را برای مصرف کننده تولید کنند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
فریدون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
مسئولان مازندران متاسفانه کارایی لازم را ندارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
در این مملکت چه زمانی کار دلالی تمام خواهد شد.... یک با شرف پیدا نمی شود ریشه این دلالی را بکند . چرا دولت تمام کارهها به دست نمی گیرد اینها را در بخش های خصوصی با قانون سامان دهی نمی کند .که هرچه می کشیم از دست دلالان است چه دلالان اقنصادی چه دلالان سیاسی و
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار