پیشگیری از کشتار پرندگان در دستور کار مسئولان فریدونکنار قرار گرفت
در سالهای گذشته از سوی حامیان پرندگان مهاجر و رسانه های داخلی و خارجی فریدونکنار را قتلگاه این پرندگان معرفی کرده بودند اما اکنون با درایت مسئولان شهرستان فریدونکنار بسیاری از دامها و تورهای برچیده شده اند. تنها دُرنای سفید سیبری جهان در تالاب فریدونکنار سالی یکبار در فصل زمستان رویت می شود.
کد خبر: ۳۵۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷ 02 January 2017
به گزارش تابناک مازندران، با پیگیری مسئولان فریدونکنار مشکل تغذیه تنها دُرنای سفید سیبری جهان (قوهای آواز خوان مهاجر ) که میهمان تالاب فریدونکناریها هستند،پس از تحمل دو روز گرسنگی  (امروز دوشنبه ۱۳ دی ) ماه رفع شد.
 
بر اساس این گزارش ؛ قوهای آواز خوان مهاجر در طی دو روز گدشته به دلیل عدم دسترسی به غذا!به ناچار به منازل روستاییان پناه بردند که پس از مطلع شدن حسین منفردی فرماندار شهرستان بندری با همکاری مسئولان بندر فریدونکنار مقدار دو تن ذرت برای این میهمانان مهاجر زمستانی تهیه و توزیع گردید تا از دست شکارچیان در امان بمانند .
 
خوشبختانه گفته می شود؛ جلوگیری و پیشگیری از کشتار پرندگان در دستور کار این فرماندار و سایر مسئولان فریدونکنار قرار دارد.
 
گفتنی ست؛ در سالهای گذشته از سوی حامیان پرندگان مهاجر و رسانه های داخلی و خارجی فریدونکنار را قتلگاه این پرندگان معرفی کرده بودند اما اکنون با حضور منفردی به عنوان فرماندار شهرستان فریدونکنار بسیاری از دامگاه ها و تورهای برچیده شده اند.
 
قابل ذکر است؛ 'امید' تنها دُرنای سفید سیبری جهان در تالاب فریدونکنار سالی یکبار در فصل زمستان رویت می شود.
 حمایت از دُرنای سفید سیبری جهان در تالاب فریدونکنار
 شایان ذکر است که دُرنای سیبری پرنده‌ای از خانواده درنایان است، طول این پرنده ۱۳۵ سانتی‌متر و صدای آن آرام، آهنگین و رسا شبیه کروک کروک است. درنای سیبری بیشتر اوقات در مناطق تالابی، شالیزارها، نیزارها و دریاچه‌ها به سر می‌برد. پراکندگی درنای سیبری بیشتر در جنوب چین، هند و سیبری روسیه است. معمولا درناهای گروه شمال روسیه زمستان‌ها به منطقه فریدون‌كنار مازندران ایران کوچ می کنند .
 
 زیست شناسان جهان نیز جذب ویژگی های تماشایی و غیرمعمول این پرنده شده اند. درنای سیبری دارای بلندترین نوک در بین سایر درناهاست و بیشترین وابستگی را به تالاب ها دارد. آنها در حالی که تا قوزک پا در آب هستند، در تالاب ها به جستجوی موجودات زنده کوچک و غدد گیاهان آبزی می پردازند. جالب این که در هنگام احساس خطر، حتی رفتار نمایشی و صدای آنها با سایر درناها متفاوت است.
 
ضمنا مسیر مهاجرت سالانه درناهای سیبری فراتر از محدوده کشورها و قاره هاست. این مساله محققان را وادار می سازد تا در جهت کشف معمای حرکت این پرندگان تلاش کنند. زمانی که مناطق تالابی قطب شمالی در اواخر تابستان شروع به یخ زدن می کنند، پرنده های جفت به همراه جوجه هایشان حرکت به سمت مناطق گرم جنوبی را آغاز می کنند. مهاجرت معمولا در اواسط صبح زمانی که آسمان صاف و جریان هوا موافق است صورت می گیرد. در این هنگام آنها همراه با هوای گرم به اوج صعود می کنند و در این ارتفاع هزاران کیلومتر در مسیری که نیاکانشان پیمودند، به صورت شناور پرواز می کنند. این درناها در مسیر مهاجرت به جنوب ، در روز از یک تالاب به تالاب دیگر سفر می کنند یعنی قبل از تاریکی هوا در تالاب های مسیر فرود می آیند.
 
به همین جهت حفظ بقای درنای سیبری بستگی به حفاظت از این گونه و همچنین حفاظت از تالاب هایی دارد که مناطق تابستان گذرانی ، استراحت و زمستان گذرانی این پرنده هستند.
حمایت از دُرنای سفید سیبری جهان در تالاب فریدونکنار 
 بدون تردید شکار مهمترین تهدید درناهای سیبری در غرب آسیاست. ولی رشد اقتصادی اخیر در کشورهای آسیای میانه فشار زیادی را روی تالاب ها و منابع آبی وارد می کند. اگر بخواهیم از جمعیت درنای سیبری که در ایران زمستان گذرانی می کند حفاظت کنیم و این جمعیت افزایش پیدا کند، باید از درناها و تالاب های وابسته به آنها در ایران به خوبی مراقبت کنیم .
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هادي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
خدا خيرتون بده. واقعا اين مسايل بسيار مهم است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار