حضور ورزشکاران هر استان در تیم‌های ملی رشته‌های مختلف شاخصی برای موفقیت ورزش آن استان به شمار می‌رود و در قم نیز با وجود همه مشکلات زیرساختی در ورزش، آمار حضور ورزشکاران در تیم ملی حاوی نکته‌های روشن و تاریک جالب توجهی است.
کد خبر: ۳۴۹۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹ 27 December 2016
به گزارش تابناک قم، استان قم در میان سایر استان‌های کشور به دلیل تک شهر بودن و تمرکز فعالیت‌های ورزشی حوزه قهرمانی در یک شهر، شرایط ویژه‌ای در حوزه ورزش دارد.

در اختیار داشتن جامعه آماری محدود برای استعدادیابی، برگزاری مسابقه‌ها و پرورش ستاره و نیز محدودیت فضا و زیر ساخت فیزیکی ورزشی از چالش‌هایی است که استان قم در مقایسه با استان‌های دیگر با آن مواجه است.

با مقایسه‌ای در مورد داشته‌های ورزشی استان‌ها در همه شاخص‌ها، قیاس وضعیت قم با استان‌هایی چون اصفهان، فارس، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی و مازندران غیرمنطقی است و این استان‌ها به دلیل در اختیار داشتن جمعیت افزون، از وضعیت بهتری برای پرورش قهرمان برخوردار هستند.

در شاخص ورزشکاران ملی‌‌پوش، وضع ورزش قم در ۲ بخش مردان و زنان شرایط یکسانی ندارد. نگاه متفاوت به ورزش بانوان و مردان در گذشته سبب دورافتادگی ورزش بانوان قم از وضعیت ایده‌آل شده است و این شرایط امروز خود را در مورد حضور بانوان ورزشکار قم در تیم‌های ملی نشان می‌دهد.

الناز قاسمی و فاطمه خلیلی (هندبال)

فاطمه خلیلی و الناز قاسمی چراغ حضور ورزشکاران بانوی قم در تیم‌های ملی در رشته‌های ورزشی گروهی را روشن نگاه داشته‌اند. الناز قاسمی کاپیتان تیم لیگ برتری قم به نام هدف پویان است که اواخر اسفند برای نخستین بار در ترکیب تیم ملی بزرگسالان در جام ملت‌های آسیا در کره‌جنوبی به میدان می‌رود و در حال حاضر پای ثابت اردوی تیم ملی است. فاطمه خلیلی نیز دروازه‌بان بومی هدف پویان و دروازه‌بان اول تیم ملی بزرگسالان است و پس از حضور در مسابقه‌های قهرمانی آسیا در اندونزی، دومین جام ملت‌ها را در کره‌جنوبی تجربه خواهد کرد.

رؤیا صبح‌خیز (تیراندازی)

آخرین مدالی که یک بانوی ورزشکار قمی از مسابقه‌های رسمی آسیایی به دست آورده متعلق به رؤیا صبح‌خیز است. از کسب آخرین مدال آسیایی ورزش قم توسط یک بانوی ورزشکار حدود ۱۳ ماه می‌گذرد و این افتخار متعلق به صبح‌خیز است.
 وی در مسابقه‌های نوجوانان آسیا در هند نقره گرفت و هم‌اکنون عضو تیم ملی تیراندازی جوانان  است.

حسین گلستانی (والیبال نشسته)

گلستانی یکی از اعضای تیم ملی والیبال نشسته در پارالمپیک ریو بود که با این تیم مدال طلا کسب کرد. وی خود را برای حضور در مسابقه‌های قهرمانی آسیا و جام جهانی والیبال نشسته آماده می‌کند و یکی از مهره‌های معدود تازه اضافه شده به تیم ملی است.

امیر مهدی‌زاده (کاراته)

به عنوان عضو اصلی تیم ملی کاراته، مهدی‌زاده این ورزشکار خوشنام قمی پس از کسب مدال طلای جهان در مسابقه‌های لینز اتریش اکنون امید ایران برای کسب ۴ مدال طلای آینده در ۴ سال آتی است. یکی از بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی، دیگری مسابقه‌های قهرمانی آسیا، مسابقه‌های جهانی و در ‌‌‌نهایت المپیک ۲۰۲۰ توکیو.

علی‌اصغر حسن‌زاده (فوتسال)

علی‌اصغر حسن‌زاده، کاپیتان بی‌رقیب تیم ملی فوتسال همچنان به حضور در تیم ملی ادامه می‌دهد. وی پس از کسب دومین عنوان بازیکن سال آسیا و کسب مقام سومی جام جهانی با تیم ملی در کلمبیا می‌گوید که هنوز اغوا نشده و از فوتسال بازی کردن لذت می‌برد. وی همچنان نماینده پرافتخار ورزش قم با بازوبند کاپیتانی تیم ملی است.

محمد محمد‌نژاد (بسکتبال با ویلچر)

پس از همراهی تیم ملی جوانان، محمد محمدنژاد به تیم ملی بزرگسالان برای حضور در پارالمپیک ریو دعوت شد و برای نخستین بار در این رویداد بزرگ برای تیم ملی به میدان رفت. وی به عنوان یک بازیکن جوان، سرمایه تیم ملی بسکتبال با ویلچر است و از مهره‌های مهم این تیم به شمار می‌رود.

حمیدرضا نجاتی و مرتضی نعمتی (کاراته)

حمیدرضا نجاتی این کاراته‌کای جوان، عضو تیم ملی جوانان و دارای مدال طلای مسابقه‌ها قهرمانی نوجوانان آسیاست که به تازگی موفق شد برنز مسابقه‌های جوانان آسیا را نیز از آن خود کند. نجاتی برادر علیرضا نجاتی دیگر کاراته‌کای قمی است که وی نیز گزینه حضور در تیم ملی است. مرتضی نعمتی نیز تازه وارد‌ترین عضو تیم‌های ملی از ورزش قم است. نعمتی امسال برای نخستین بار پیراهن تیم ملی کاراته نوجوانان را بر تن کرد و در مسابقه‌ها نوجوانان آسیا در جاکارتا برای ایران مدال برنز کسب کرد.

فیروز مختاری و سجاد قربانی (رزمی)

رزمی‌کار قمی در یک سال اخیر در چند رویداد بین‌المللی در سبک‌های رزمی مختلف برای تیم ملی ایران به میدان رفته است. مختاری در مسابقه‌های مختلف رزمی برون‌مرزی برای کشورمان صاحب مدال شده است. سجاد قربانی، یکی از چهره‌های شناخته‌شده ورزش‌های رزمی قم است که هم در کیک بوکسنیگ و هم در کونگ‌فو فعالیت می‌کند. وی امسال در مسابقه‌های کیک بوکسینگ ایتالیا مدال طلا گرفت گرچه اعتبار این مسابقه‌ها با انتشار چند عکس از سکوی قهرمانی زیر سؤال رفت. قربانی سال گذشته طلای کونگ‌فوی جهان را هم به دست آورده بود.

امیرحسین بادی (تنیس)

امیرحسین بادی نخستین تنیسور تاریخ ورزش قم است که موفق شده به ترکیب تیم ملی بزرگسالان راه پیدا کند. بادی در رده سنی جوانان قرار دارد و تقریبا در این رده سنی بی‌رقیب است و سال‌ها عضو تیم ملی بزرگسالان تنیس ایران خواهد بود. وی عمده تمرین‌هایش را در تهران برگزار می‌کند و در مسابقه‌های کشوری با نام قم به میدان می‌رود.

زهرا شاه‌مرادی (رزمی)

زهرا شاه‌مرادی پس از کسب چند مدال مختلف از مسابقه‌های رزمی کشوری برای حضور در ترکیب تیم منتخب رزمی کشورمان در سبک پنچاک سیلات فرا خوانده شده و به اندونزی رفت اما در این مسابقه‌ها موفقیتی کسب نکرد. شاه‌مرادی به تازگی به جمع ملی‌پوشان رزمی پیوسته و قضاوت در مورد تداوم حضور شاه‌مرادی در تیم‌های ملی زود است. خواهر وی، ربابه شاه‌مرادی نیز در مقطعی عضو تیم ملی تیراندازی با کمان بود.

محمدمعین منتظری و ساره احمدی (تنیس روی میز)

محمدمعین منتظری، پینگ‌پنگ باز نونهال قمی عضو تیم ملی نونهالان کشورمان است و به طور مداوم در اردوی تیم ملی حضور دارد. منتظری برای نخستین بار قم را در این رده سنی صاحب سهمیه تیم ملی کرده است و پیش از این در مسابقه‌های طرح هوپس آسیای میانه قهرمان شده بود. ساره احمدی نیز عضو تیم ملی نونهالان دختر است که هنوز برای ایران مسابقه رسمی نداده اما امید زیادی به وی وجود دارد.

مهدی ابراهیمی و محمد مردی (کشتی)

محمد مردی عضو تیم ملی کشتی نوجوانان در بخش فرنگی است که مدال طلای آسیا را به دست آورد اما در جام جهانی نوجوانان در گرجستان موفق نبود و یکی از امیدهای آینده کشتی ایران در سبک وزن به شمار می‌رود. مهدی ابراهیمی کشتی‌گیر جوان استان قم نیز پس از درخشش در مسابقه‌های قهرمانی آسیا و کسب مدال، در مسابقه‌های جهانی فرانسه مدالی به دست نیاورد. وی یکی از گزینه‌های کشتی ایران برای بازی‌های آسیایی آینده است.

میلاد دریساوی و محمدرضا فریدی (دوومیدانی)

دریساوی گرچه امسال در کسب سهمیه حضور در المپیک ریو ناکام شد همچنان در پرش سه‌گام رقیب ندارد. دریساوی امید اول کشورمان برای حضور در بازی‌های آسیایی و مسابقه‌های جهانی است و حضور در این رویداد‌ها برای دریساوی دروازه ورود به المپیک آینده است. محمدرضا فریدی نیز دوومیدانی‌کار سرعتی تیم ملی جوانان است که در مسابقه‌های آسیایی جوانان در ویتنام مدال کسب نکرد اما با پای تاول‌زده عملکرد قابل دفاعی داشت. وی نیز گزینه حضور در تیم ملی بزرگسالان برای مسابقات آسیایی اندونزی است.

احسان یوسف‌وند و حسین مروتی (هاکی)

برای نخستین بار ۲ بازیکن از قم در اردوی تیم ملی هاکی حضور دارند. احسان یوسف‌وند و حسین مروتی در تیم ملی هاکی خود را برای حضور در مسابقه‌های بین‌المللی کرواسی آماده می‌کنند. حضور این ۲ در تیم ملی دریچه به ورود ورزشکاران قمی به تیم‌های ملی رشته‌های در حال توسعه است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار