گویا بحران دوجنسه‌ها در ورزش بانوان دامنه‌دار شده و همین نیز موجب شده تا برخی تیم‌ها و ورزشکاران قید فعالیت در آن را بزنند. به نظر می‌رسد بایستی تجدیدنظر جدی در این زمینه صورت گیرد؛ در غیر اینصورت، ورزش بانوان شکل یک تهدید اجتماعی و فرهنگی به خود می گیرد.
کد خبر: ۳۴۳۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲ 14 December 2016
به گزارش تابناک مازندران، مدت‌هاست اخباری درباره حضور دوجنسه‌‌ها در ورزش بانوان و به خصوص فوتبال شنیده می‌شود. شنیده می‌شود اوضاع در این حوزه به مراتب بغرنج تر از آن چیزی است که اعلام می‌شود. گویا بحران دوجنسه‌ها در ورزش بانوان دامنه‌دار شده و همین نیز موجب شده تا برخی تیم‌ها و ورزشکاران قید فعالیت در آن را بزنند. به نظر می‌رسد بایستی تجدیدنظر جدی در این زمینه صورت گیرد؛ در غیر اینصورت، ورزش بانوان شکل یک تهدید اجتماعی و فرهنگی به خود می گیرد.
 
* اگرچه هنوز چند صباحی از فعالیت مسعود سلطانی فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان نمی‌گذرد و نمی‌توان ارزیابی جامعی از دورنمای او داشت؛ اما یک اقدام قابل تقدیر از او سر زده است. وی در همان بدو ورود به ساختمان ورزش، دستور داده تا چند تن از افراد که به عنوان مشاور حضور داشته و عملا هیچ نفعی نیز برای این حوزه نداشتند، دفاتر خود را تحویل دهند. مروری بر عملکرد این مشاوران، کارنامه بی‌فایده را به نمایش می‌گذارد که منجر به اتلاف بیت المال، بدون هیچ اثر واقعی بوده است.
 
* فدراسیون تیراندازی که با بحران حاد مالی مواجه است، این روزها نیز به شدت درگیر مدیریت خود شده است. سیدمهدی هاشمی که با رای دیوان عدالت اداری بایستی از کار کنار رود، مبادرت به برگزاری رقابت‌هایی بین المللی در تهران کرده که نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه داشته است. با توجه به بدهی این فدراسیون که براساس شنیده ها بالغ بر 10 میلیارد تومان است، به نظر می‌رسد برگزاری چنین رقابتی فاقد دلیل و منطق بوده است. مشکلات دامنه دار این فدراسیون موجب اعتراض کارشناسان و فعالان در آن شده که ابعاد مالی و مدیریت دارد.
 
* در شرایطی که خبرها حکایت از لغو دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال و ساحل عاج به دلیل برگزاری آن در امارات دارد، به نظر می‌رسد همچنان فوتبال کشور در این زمینه توجیه نشده است. با توجه خصومت برخی کشورهای منطقه مانند امارات با ایران، بایستی مدیران ارشد ورزش و فوتبال کشور مانع از چنین رویدادهایی شده و کشورهایی این چنین را به عنوان میزبان انتخاب نکنند. انتظار می رود در چنین مواردی، با هوشمندی و ظرافت بیشتر و بهتری عمل شود.
 
* گویا باید به این نتیجه رسید که قرار نیست فوتبال ایران مدافعی در عرصه بین المللی داشته باشد. انفعال فوتبال ایران در عرصه برون مرزی به جایی رسیده که ائتلاف اعراب حاکم بر کنفدراسیون آسیا، هر چه می‌خواهند می‌کنند و طرف ایرانی نیز فقط نظاره کننده و حافظ منافع خود و سمتش است. بار دیگر شاهدیم که دولت سعودی خواستار برگزاری دیدار نمایندگانش در لیگ قهرمانان آسیا در کشوری ثالث است. این بار که وقت کافی برای شکایت و پیگیری وجود دارد، نباید شاهد تکرار وقایع تلخ سال گذشته باشیم. نداشتن وقت کافی برای اعتراض، دلیلی نیست که این بار بتوان بدان اعتنا کرد.
 
* اگرچه ماه ها از ابلاغ قانون منع تصدی بازنشسته‌ها، دوتابعیتی‌ها و دوشغله ها می‌گذرد؛ ولی شاهد اتفاقی جدی در ورزش کشور نیستیم. همچنان دوتابعیتی‌ها بر مسند ریاست تکیه زده و کسی به آنها اعتراضی نمی‌کند. جالب است که در این فهرست، نام روسای برخی فدراسیون‌ها و مسئولان برخی دستگاه‌های ارشد ورزش نیز دیده می‌شود که با بی اعتنایی به قانون، به کار خود ادامه می‌دهند. باید دید که مسئولان نظارتی و امنیتی تا چه میزان برابر این بی قانونی سکوت خواهند کرد.
 
* نتایج اخیر تکواندو کشور، دلالت بر یک افول توقف ناپذیر دارد. این رشته که در المپیک ریو نیز ضعیف و دور از انتظار ظاهر شد، در میدان اخیر نیز به قدری ناتوان نشان داد که موجب اعتراض بسیاری شد. باید اذعان داشت که تکواندو به یک مرحله تکرار و دور در جا زدن رسیده و نیازمند تدبیری جدید و طرحی بدیع است. اگر مدیران این فدراسیون اقدامی نکنند، بایستی در انتظار روزهای نامطلوبی در آینده بود که نشانه های آن قابل دریافت و درک است.
 
* وقتی در ریو شاهد بازیکن سالاری در تیم ملی والیبال بودیم، ریشه توقف روند رو به رشد این رشته به خوبی درک شد؛ اما فدراسیون، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، رفتاری منفعلانه و تاسف انگیز را در پیش گرفتند. سکوت در برابر بی‌نظمی و رفتار خارج از عرف والیبالی‌ها، یک مهر تائید بر وضعیت نابه سامان فرهنگی در این رشته بود. اما رفتار تعجب برانگیز سعید معروف در دیدار این هفته لیگ برتر نشان داد که اوضاع به مراتب بدتر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم. اگر فدراسیون و متولیان ورزش، در زمانش با این رفتارها به شدت برخورد می‌کردند، چنین روزهایی رقم نمی‌خورد.  باید اذعان داشت که اوضاع فرهنگی و انضباطی در والیبال از دست در رفته و فدراسیون نیز در قامتی نیست که با آن برخورد کرده و آن را اصلاح کند.
 
مشرق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار