ورزش قهرمانی بانوان در قم هنوز به جایگاه خود نرسیده است. اگر امروز، نماینده هندبال بانوان قم در لیگ برتر به هر دلیلی از صحنه ورزش استان حذف شود ورزش قم در عرصه قهرمانی در بخش بانوان چیزی برای افتخارکردن نخواهد داشت.
کد خبر: ۳۴۳۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰ 13 December 2016
به گزارش تابناک قم، استان البرز این روزها می‌تواند به خود ببالد که قهرمانی چون کیمیا علیزاده را پرورش داده است. موفقیت علیزاده در کسب مدال از المپیک ریو علاوه بر این که ورزش بانوان را در کشور پرآوازه کرد نام استان البرز را به عنوان نقطه پرورش دهنده این قهرمان پرآوازه کرد.

استان قم از ظرفیت موفقیت ورزشکاران خود در بخش بانوان هرگز استفاده نکرده است. شاید کمی بلند پروازانه به نظر برسد که انتظار داشته باشیم ورزش قم در سطح المپیک به سطح مدال آوری برسد اما دور از ذهن نیست که در آینده، شاهد کسب مدال یک بانوی قمی از رویدادی چون بازی‌های آسیایی یا المپیک باشیم. 

ورزش قهرمانی بانوان در قم هنوز به جایگاه خود نرسیده است. اگر امروز، نماینده هندبال بانوان قم در لیگ برتر به هر دلیلی از صحنه ورزش استان حذف شود ورزش قم در عرصه قهرمانی در بخش بانوان چیزی برای افتخارکردن نخواهد داشت.

همین چند ماه پیش بود که صحبت از انتقال امتیاز نماینده هندبال قم به استان دیگر به دلیل مشکلات مالی استان به میان آمد و «رؤیا صبح‌خیز» دختر تیرانداز قمی که در نوجوانان آسیا برای قم مدال گرفته نیز با انتقاد از بی‌مهری برخی مسئولان از مسابقه دادن برای استان دیگری سخن گفت. 

نماینده قم در لیگ برتر ووشوی بانوان نیز دیگر وجود خارجی ندارد و تیم والیبال بانوان قم که امسال به لیگ برتر صعود کرده بود به دلیل مشکلات مالی به همان دسته اول برگشت. 

در بسکتبال بانوان اوضاع مالی بهتر بود اما نتیجه ناگوار شد و نماینده قم در لیگ دسته اول در انتهای جدول قرار گرفت. 

در رشته‌های انفرادی، شاید بتوانیم به حضور «زهرا شاه مرادی» در سبکی رزمی در تیم ملی دلخوش باشیم گرچه این رشته‌ها به دلیل حضور نداشتن در میدان های معتبر جهانی از اهمیت بالایی برخوردار نیستند.

در رشته‌هایی که ایران در ورزش بانوان در آن‌ها موفق و مدال آور است خبری از ورزشکاران قمی نیست. فقط رؤیا صبح خیز است که پرچم ورزش بانوان قم را بالا نگاه داشته است.

البته ملی پوشان قم در هندبال هم درخشش خوبی داشتند. از مدال‌های «ثریا پارس لاری» در ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا که شاخه‌ای ویژه از ورزش است بگذریم، ورزش بانوان قم هنوز موفق به پرورش قهرمانان ملی پوش و موفق در سطح قابل قبول نشده است. 

بخش زیادی از دختران ورزشکار نیز پس از طی چند پله رو به جلو، در اثر شرایط بیرونی و اجتماعی از یک سو و حمایت نشدن از سوی مربی، باشگاه و مسئولان ورزشی استان کار را رها می‌کنند. بخشی از آن‌ها به مربیگری روی می‌آورند و برخی دیگر مسیر ترک ورزش را در پیش می‌گیرند.

ورزش بانوان قم در بخش همگانی دچار مشکلاتی اساسی است اما در بخش قهرمانی، نیاز به یک برنامه تدوین شده و مشخص برای رشد قهرمانان الزامی است.

برنامه‌ای که در آن ستاره‌ای چون «زهرا رضایی» در دو و میدانی، «ساره احمدی» در تنیس روی میز و «طاهره خانه زرین» در جودو با امیدواری دو چندان به حفظ خود در مسیر قهرمانی امیدوار باشند و به حضور در میدان دشوار ورزش ادامه دهند.

متولیان ورزش قم باید بدانند شاید ده‌ها سال طول بکشد تا یک ستاره بالقوه نظیر «پریسا حیدری» در ووشو، «مروارید نصر» در فوتبال و «الناز قاسمی» در هندبال ظهور کند. زمان بسیاری به طول بینجامد که یک هندبالیست از قم در 18 سالگی پدیده لیگ برتر ایران شود و یک دختر دو و میدانی کار از قم بدون تمرین نفر اول ماده 5 هزار متر جوانان ایران شود. 

اما سؤال این است که برای حفظ این سرمایه‌ها چه کاری انجام شده است؟ آیا باید ورزش بانوان را در قم همچنان زیر سایه ورزش مردان بدانیم؟

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار