وقتی نمایندگان از کمبود بودجه گلایه می‌کنند، اما خلافش را نشان می‌دهند؛
اگر قرار باشد تلخ ترین اخباری را که در ماه های اخیر مخابره شده، بررسی کرده و فهرستی از مهم‌ترین هایشان تهیه کنیم، بی شک چند خبر محیط زیستی هم در فهرستمان خواهیم داشت. اخبار ناخوشایند محیط زیستی که به ندرت واکنش مسئولان را به دنبال دارند؛ شاید به این دلیل که مسئولان ترجیح می‌دهند، راهی برزیل شوند، نه پارک ملی نایبندان یا موته.
کد خبر: ۳۰۰۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷ 23 September 2016
هیچ اتفاقی برای نمایندگان عضو فراکسیون محیط زیست مجلس ویژه نیست، الا بازی های پارالمپیک ریو؛ این را عملکرد این نمایندگان در ماه های اخیر نشان داده است!

به گزارش «تابناک»، اگر قرار باشد تلخ ترین اخباری که در ماه های اخیر مخابره شده، بررسی کرده و فهرستی از مهم‌ترین هایشان تهیه کنیم، بی شک چند خبر محیط زیستی هم در فهرستمان خواهیم داشت؛ اخبار ناخوشایند محیط زیستی که هر کدامشان دردنامه ای مفصل هستند.

مثل خبر کاهش بسیار شدید شمار یوزپلنگ های ماده که آخرین امید به بقای این گونه بی نظیر آسیایی و ایرانی هستند و بعد از اجرای برنامه ویژه مراقبتی در سال های متمادی، به تازگی آماری بسیار نا امید کننده درباره شان مخابره شده و برنامه احیای این گونه را در آستانه شکست نشان داده است.

یا اخبار فراوانی که درباره بروز پدیده گرد و غبار در برخی مناطق کشور مخابره می‌شود و حکایت از در پیش بودن موج بیماری های تنفسی برای شماری از هموطنانمان در آینده نه چندان دور دارد. آن هم در شرایطی که خشکسالی با قدرت می تازد و نوید شدت یافتن گرد و غبار در سال های آتی را می‌دهد.

یا اخبار ناخوشایندی که از دریاچه ارومیه و دیگر دریاچه ها و تالاب های کشورمان مخابره می‌شود، یا شکار بی رویه برخی پرندگان، گونه های جانوری بومی و مهاجر و... در بسیاری از نقاط کشور، یا شور شدن آب برخی مناطق بر اثر برداشت های بی رویه، خشک شدن قنات ها، شدت گرفتن بیابان زایی، قاچاق گونه های بومی، برداشت بی رویه گونه های گیاهی بومی، از بین رفتن زیستگاه ها، شیوع بیماری هایی مانند طاعون دام و آنفلوانزای پرندگان و ده ها خبر ریز و درشت دیگر.

به این صف عریض و طویلِ اخبار ناخوشایند، تخریب و تعرض به برخی مناطق حفاظت شده و شیوع زمین خواری، وقوع آتش سوزی در جنگل ها، ثبت آلودگی های کم سابقه در بعضی مناطق و امثال آنها را هم می‌توان افزود تا دریافت که چقدر در محافظت از محیط زیستمان دچار اشکال هستیم و برای رفع این اشکالات به چه میزان از تلاش و همیاری نیاز داریم؛ تلاشی که تاکنون بروز نکرده و ظاهرا عزمی برای وقوعش نیست.

این را سکوت و انفعال امثال نمایندگان مجلس نشان می‌دهد؛ به ویژه آن دسته از نمایندگان مجلس که عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی هستند و طبیعتا می‌بایست بیش از دیگر نمایندگان در این خصوص نگرانی داشته باشند و در مسائل این حوزه پیگیری نشان دهند؛ اما کمتر به یاد داریم این گونه باشد.

شاید به این دلیل که بودجه کافی به این منظور وجود ندارد؛ موضوعی که مورد تأکید محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس هست، اما واقعیت ماجرا نیست، چون می‌بینیم همین نماینده در سفر اخیر شماری از نمایندگان به مسابقات المپیک ریو ایشان را همراهی می‌کرده اما نه آلودگی بی سابقه هوا در عسلویه، نه گسترده شدن سایه انقراض بر سر یوز، نه شدت گرفتن گرد و غبار و نه هیچ اتفاق ناخوشایند محیط زیستی دیگری موجب نشده سفری داخلی در کشورمان را تجربه کند.

سفری که می توانست موجب آشنایی رئیس فراکسیون محیط زیست با ابعاد مختلف مشکلات زیست محیطی کشورمان شود اما رخ نداده است؛ نقصی که در عملکرد دیگر مسئولان مرتبط نیز دیده نمی‌شود، مگر در شرایط استثنایی مانند از نفس افتادن چند هزار خوزستانی پس از نخستین باران پاییزی، که البته آن هم نتیجه ای ندارد!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار