تصمیم گیری برای قبول یک یا دو ضامن برعهده رییس شعب بانک هاست؛
تابناک: نگرانی زوج های جوان تنها به طولانی شدن انتظار آنها برای دریافت این وام ختم نمی شود، بلکه این نگرانی ها با اعلام برخی از بانک ها مبنی بر داشتن دو ضامن معتبر از سوی متقاضیان برای پرداخت وام ازدواج افزایش یافته است.
کد خبر: ۲۷۶۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷ 13 August 2016
تابناک اصفهان: مصوبه مجلس مبنی بر افزایش میزان وام ازدواج از سه میلیون تومان به 10 میلیون تومان با دوره بازپرداخت چهار ساله اگر چه در نگاه نخست اقدامی است که رضایت زوج  های جوان و تسهیل شرایط ازدواج آنها را به دنبال دارد، اما حال با گذشت چندین ماه از ابلاغیه بانک مرکزی به بانک ها برای  پرداخت وام 10 میلیون تومانی ازدواج  به متقاضیان و طولانی شدن فرایند اجرای این قانون به وسیله بانک هااین موضوع گلایه مندی زوج های جوان را به دنبال داشته است. در مقابل ، بانک ها نیز دلیل به تعویق افتادن پرداخت وام ازدواج را کمبود منابع مالی لازم عنوان می کنند. اما نگرانی زوج های جوان تنها به طولانی شدن انتظار آنها برای دریافت این وام ختم نمی شود، بلکه این نگرانی ها با اعلام برخی از بانک ها مبنی بر داشتن دو ضامن معتبر از سوی متقاضیان برای پرداخت وام ازدواج افزایش یافته است. این درحالی است که طبق بخشنامه بانک مرکزی، داشتن تنها یک ضامن برای کمک به متقاضیان کافی است و در این بخشنامه تاکید شده که تمامی بانک ها باید به این موضوع توجه کافی داشته باشند.

بانک ها درانتخاب ضامن آزادانه عمل می کنند

به دنبال مصوبه مجلس، بانک مرکزی، بانک ها را موظف کرده تا از مرداد ماه جاری نسبت به پرداخت ماهیانه 150 هزار فقره وام ازدواج با یک ضامن معتبر اقدام و هر 15 روز آمار و عملکرد خود را در این زمینه به این بانک ارسال کنند.در همین حال اصفهان زیبا برای پیگیری پرداخت وام ازدواج 10 میلیون تومانی با شرط برخورداری از یک ضامن معتبر، از کارمندان چندین بانک در استان اصفهان این موضوع را جویا شد. درحالی که براساس بخشنامه بانک مرکزی برخورداری از یک ضامن معتبر کافی است، اما کارشناسان بانک ها در استان اصفهان از عدم اجبار بانک مرکزی و تصمیم گیری آزادانه بانک ها مبنی بر قبول یک ضامن یا دو ضامن به منظور پرداخت وام ازدواج به زوج های جوان سخن می گویند. در این زمینه یکی از کارمندان بانک ملی به اصفهان زیبا می گوید: بانک مرکزی هیچگونه فشاری را به منظور اینکه متقاضیان ازدواج باید از یک یا دو ضامن معتبر برخوردار باشند، به بانک ها تحمیل نکرده است و تصمیم گیری درباره این موضوع را بر عهده بانک ها گذاشته است.وی ادامه می دهد: تصمیم گیری درباره اینکه متقاضیان وام ازدواج باید از یک ضامن معتبر برخوردار باشند یا دو ضامن، بر عهده رییس شعبه یا رییس دایره اعتبارات بانک هاست و بانک مرکزی در این زمینه بانک ها را اجبار نکرده و این اقدام نیز غیر قانونی نیست. این کارمند بانک تصریح می کند: در صورت تشخیص بانک ها برخورداری از یک ضامن به منظور پرداخت وام ازدواج کافی است، اما در صورتی که رییس شعبه تشخیص دهد که متقاضی باید از دو ضامن معتبر برخودار باشد، زوج های جوان ناچار از پذیرش این شرط برای دریافت وام ازدواج هستند، زیرا اگر مشکلی به وجود آید یا اقساط باز پرداخت وام به تعویق افتاده باشد، شعب بانک ها باید پاسخگو باشند، به همین دلیل این تصمیم گیری درباره هر کدام از متقاضیان وام ازدواج متفاوت است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا متقاضیان وام ازدواج باید زمان زیادی را منتظر دریافت این وام باشند، می گوید: مشکل بانک ملی برای پرداخت وام 10 میلیون تومانی ازدواج کمبود اعتبار نیست و هر زمانی که زوج های جوان مراجعه کنند این وام به آنها تعلق می گیرد؛ درواقع زمانی که متقاضیان به بانک ها مراجعه می کنند، ثبت نام آنها انجام می شود و پس از دو یا سه روز از زمان ثبت نام به بانک مرکزی معرفی شده  و سپس شعبه دریافت وام تعیین می شود، پس از آن زوج های جوان باید پیگیری کنند که وام ازدواج را باید از کدام شعبه دریافت کنند.

 تشخیص رییس شعب برای قبول ضامن

بانک سپه نیز یکی دیگر از بانک هایی است که شرط قبول یک ضامن یا دو ضامن معتبر برای پرداخت وام ازدواج را کاملا اختیاری از سوی بانک ها عنوان می کند. یکی از کارمندان بانک سپه به اصفهان زیبا می گوید: تشخیص اینکه متقاضیان باید یک ضامن یا دو ضامن داشته باشند، برعهده رییس شعبه است؛ براساس این تشخیص برخی از مشتریان باید حتما از دو ضامن معتبر برای دریافت وام ازدواج برخوردار باشند.
وی ادامه می دهد: قبول تنها یک ضامن از سوی بانک سپه برای پرداخت وام ازدواج در صورتی مورد پذیرش قرار می گیرد که این ضامن براساس تشخیص رییس شعبه از اعتبار لازم برخوردار باشد یا یکی از مشتریان معتبر بانک سپه شناخته شود، در غیر این صورت متقاضیان وام ازدواج باید از دو ضامن معتبر برای دریافت خود برخوردار باشند.این کارمند بانکی در پایان عنوان می کند: برای پرداخت وام ازدواج 10 میلیون تومانی مشکلی وجود ندارد و این بانک متقاضیانی که ثبت نام کرده اند را به بانک مرکزی معرفی کرده و شعب مختلف نیز آماده پرداخت وام ازدواج هستند.  

مینا ایزدی. اصفهان زیبا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار